پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۳۴۰۱۸۵
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۰
اگر با افرادی که به طور معمول در نقاط پر دردسر جهان خرید و فروش می‌کنند صحبت کنید، به زودی متوجه خواهید شد که چقدر نگران و مضطربند. همه متخصص هستند. نگرانی از شروع منازعات، هر شخص عامی را به یک استراتژیست نظامی یا متخصص مطالعات «کرملین» تبدیل می‌کند. این خشم، همه‌جا توسط روزنامه‌ها و روزنامه‌نگاران در حال انتشار است. خلق عرایض عریض و طویل برپایه اطلاعات اندک، تبدیل به سرگرمی ما شده‌است. ادامه بدهید! ظرفیت کافی برای تصرف مقام دانای کل وجود دارد.

شعار سال: با کاهش اثرات پاندمی در جهان، مخاطرات ژئوپولیتیک در حال افزایش است. به طور مشخص، سه نبرد اولیه تبدیل به تیتر اول رسانه‌ها شده و قدرت‌ تصمیم‌گیری تیم جدید کاخ سفید را به چالش کشیده‌اند. روسیه برای آغاز تهاجم تازه‌ای، نیروهای تازه‌نفس خود را به شرق اوکراین اعزام کرده‌است. ایران در پاسخ به اقدام اسراییل فعالیت‌های هسته‌ای خود را افزایش داده و چین، به طور تهدیدآمیزی، در حال انجام تمرینات نظامی در اطراف جزیره تایوان است.
 
افزایش کوچکی در سطح این تنش‌ها، می‌تواند بر بازارهای مختلفی اثرگذار باشد. همین، سرمایه‌گذاران را ترغیب می‌کند تا بتوانند شعله‌ور شدن منازعات را پیش‌بینی کرده و پذیرش مخاطرات پیش رو برایشان آسان‌تر شود. این وسوسه اما باید متوقف شود. تجارت موفق در بحبوحه بحران‌های ژئوپولیتیک بسیار دشوارتر از آن است که فکرش را می‌کنیم.
 
شاید گمراه‌کننده‌ترین راه ممکن برای دفع خطر این باشد که «باید کمی تخصص داشته‌باشید». این روزها تعداد متخصصان کم نیست. تقریبا هر فردی که مدت کمی را در وزارت امور خارجه گذرانده یا اندک زمانی مشاور امنیت ملی بوده، مرکز مشاوره‌ای را تاسیس می‌کند اما برای افراد بی‌احتیاط، دام‌های بسیاری گسترانده‌ شده است. نخستین چیزی که باید به یاد داشته باشید این است که «مامور سابق سازمان امنیتی، دیگر به اطلاعات طبقه‌بندی‌شده دسترسی ندارد». بیشتر مشاوران علاقه‌مند به بزرگنمایی مسایل هستند. آن‌ها بدترین شرایط ممکن را پیش‌بینی می‌کنند چرا که گمان می‌کنند این کار می‌تواند نشانی از بصیرت‌شان باشد. یک متخصص واقعی اما، بسیار محتاط است و تلاش می‌کند سناریوهای مختلفی را به شما ارایه کند.
 
در واقع، رویدادهای ژئوپولیتیک به ندرت می‌توانند تاثیرات بلندمدتی بر بازارهای سرمایه داشته باشند. تنها جنگ «یوم کیپور» و تحریم‌های نفت پس از آن است که از این قاعده مستثنی است. اما بازارهای سرمایه عموما توازن و ثبات خود را بازیابی می‌کنند. اقتصاد به حیات خود ادامه می‌دهد.
 
اگر به زنجیره تنش‌ها در خاورمیانه بنگرید، متوجه خواهید شد که با آغاز بحران ژئوپولیتیک، رویدادها سریع‌تر از آن پیش می‌روند که بتوان با تکیه به آن‌ها تجارت کرد. شما با استناد به همین روند، معاملات آتی بازار نفت را خریداری می‌کنید. اما تاجران خبره، پیش از شما این کار را خواهند کرد.
 
در ژئوپولیتیک، دانش اندک می‌تواند خطرناک باشد. با این حال، سرمایه‌گذاران نمی‌توانند نقش روابط بین‌الملل را در بازار انکار کنند. برای مثال، نمی‌توانیم تاثیر فروپاشی دیوار برلین را بر انفجار بازار سرمایه در دهه ۱۹۹۰ نادیده بگیریم. دسترسی چین به سازمان تجارت جهانی به آغاز یک ابَرچرخه کالا شد. حواستان باشد که از دانایان کل متخصص در استراتژی ژئوپولیتیک دوری کنید! به خصوص اگر آن دانای کل خودتان باشید.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت فراز  ، تاریخ انتشار: 8 اردیبهشت 1400، کدخبر: ، www.faraz.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین