پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۱۳۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۸
بابک کایدان نویسنده با سابقه سینما و تلویزیون در مورد دستمزد نویسندگان به سمت حرفه ای شدن تاکید کرد
شعارسال :بابک کایدان نویسنده با سابقه سینما و تلویزیون با اشاره به اینکه ضابطه‌ای مشخص در تعیین دستمزد فیلمنامه‌نویس‌ها وجود ندارد تأکید کرد که با تلاش صنف فیلمنامه‌نویسان دستمزد‌ها کم‌کم به سمت حرفه‌ای شدن پیش می‌رود.

بابک کایدان فیلمنامه‌نویس سینما و تلویزیون اظهار داشت: در میزان مشخص شدن دستمزد فیلمنامه‌نویس‌ها ضابطه‌ای به معنی یک فکر منظم و مدون سازماندهی شده وجود ندارد. هر چند نزدیک به یک سال است که به همت صنف فیلمنامه‌نویسان قرارداد‌های تیپیکال تعیین شده و سقف و کفی برای دستمزد یا قیمت فیلمنامه در نظر گرفته شده است، اما همچنان این شکل قرارداد بستن نهادینه نشده و چندان نمی‌توان قرارداد‌های را ضابطه‌مند دانست.

کایدان خاطرنشان کرد: البته در سال‌های اخیر با تلاش صنف فیلمنامه‌نویسان دستمزد‌ها به سمت حرفه‌ای شدن پیش می‌رود، اما در سینما وضعیت به مراتب پیچیده‌تر است و حتی ممکن است یک فیلمنامه خوب از یک نویسنده جوان، مستعد و تازه‌کار به صورت رایگان به فیلم تبدیل شود یا حتی فیلمنامه‌ای تا مبلغ ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان خریداری شود. این وضعیت در شبکه نمایش خانگی که در آنجا بخش خصوصی فعال است هم وجود دارد و آنجا هم به اندازه کمتری از سینما شاهد یک تفاوت عجیب در میزان دستمزد‌ها هستیم.

او افزود: رقم واقعی و درستی که بتوان به عنوان دستمزد فیلمنامه‌نویس مشخص کرد را نویسندگان جوان نمی‌توانند دریافت کنند؛ طبق یک استاندارد تعریف شده بین ۵ تا ۱۰ درصد از هزینه تولید متعلق به فیلمنامه‌نویس است و یک سریال که توسط یک نویسنده نوشته شده هر بار که دوباره پخش می‌شود مبالغی به نویسنده و دیگر عوامل پرداخت می‌شود، اما در کشور ما چنین مسائلی وجود ندارد و حقوق مولف به هیچ‌وجه رعایت نمی‌شود.

نویسنده سریال «مانکن» درباره فیلمنامه‌هایی که به قیمت‌های بالا خریداری می‌شوند، گفت: تعداد نویسنده‌هایی که فیلمنامه‌هایشان را با قیمت‌های بالایی مثل ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان می‌فروشند بسیار اندک است. این نویسنده‌ها معمولاً افرادی هستند که امتحان پس داده‌اند و فکر می‌کنم تعدادشان نهایتاً به اندازه انگشتان یک دست برسد. البته این مبلغ با در نظر گرفتن همان استاندارد جهانی مبلغ کاملاً منطقی و درستی است که تنها برای چند نویسنده محدود در نظر گرفته می‌شود.
کایدان تصریح کرد: تلاش‌های صنفی در جا افتادن ضرورت فیلمنامه در سال‌های اخیر بسیار تأثیرگذار بوده و فکر می‌کنم سینما و تلویزیون ما کم‌کم به اهمیت فیلمنامه پی برده است و واقعاً برای یک اثر خوب زمان و هزینه صرف می‌شود، اما همچنان واقعیت غالب چیز دیگری است و تا ارزشگذاری دقیق و درست بر فیلمنامه‌نویسی فاصله داریم.

این فیلمنامه‌نویس در پایان تأکید کرد: تلویزیون در سال‌های اخیر با مشکلات متعدد مالی دست و پنجه نرم می‌کند که این وضعیت باعث شده نتواند به اندازه سینما و شبکه نمایش خانگی برای مسائلی، چون فیلمنامه هزینه کند و سینما و شبکه نمایش خانگی تقریباً دو برابر تلویزیون برای فیلمنامه هزینه می‌کنند، اما در کل باید این نکته را هم مد نظر داشت که تلویزیون قاعده‌مندتر از سینما و شبکه نمایش خانگی عمل می‌کند، اما با توجه به تورم و مشکلات اقتصادی شاید توان پرداخت هزینه‌های بیشتر و منطقی‌تری برای فیلمنامه‌نویسی را نداشته باشد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰، کدخبر: ۱۱۱۳۹۷۵، www.borna.news
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
0
0
به نظرم در زمینه هنر نیازمند ایجاد یک نظام هزینه و دستمزد هستیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین