پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
کد خبر: ۳۴۱۳۸۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۹
یک دکترای اقتصاد می‌گوسد: نظر کارشناسان اقتصادی در خصوص علت اصلی کاهش قیمت ارز و سکه، کاهش تقاضا در بازار است نه بحث برجام و مذاکرات وین.
شعار سال: کاهش قیمت دلار در این روز‌ها اتفاق خوبی است، اما سوال مهم اینجاست که آیا فشار اقتصادی دوساله در سال‌های اخیر و قربانیان مادی و معنوی فراوانی که داشته است مصنوعی بوده و دولت، مردم را بازیچه اهداف سیاسی قرار داده است یا خیر؟

البته این گمانه زنی‌ها با اظهار نظر واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور که گفته بود بالا بردن قیمت دلار کار دولت بوده بیشتر به یقین نزدیک شد. این اظهارات واعظی در حالی است که وی پیش از این احتمال وقوع عامدانه این اتفاق را بار‌ها رد کرده بود.

مهدی بشارت‌ده سلوطی در این باره با تایید عامدانه بودن افزایش قیمت دلار از سوی دولت، می‌گوید: به این دلیل که مولفه‌ای در بحث اقتصاد وجود دارد که گفته می‌شود کسری بودجه دولت را وقتی بخواهید تامین کنید می‌بایست دلار را به مقابل مثل هر مقدار دلاری که می‌گیرید در بازار آزاد تبدیل به معادل ریالی می‌کنید و این معادل ریالی را به صندوق باز می‌گردانید.

وی افزود: اینجا هم دولت دست به چنین اقدامی زد و دلار را وارد بازار آزاد کرد و معادل ریالی آن را به صندوق جهت تامین کسری بودجه بازگرداند.
 
جو روانی از سوی خود دولتی‌ها به جامعه القا شده است

دکترای اقتصاد گرایش سیاست و توسعه، خاطرنشان کرد: این مازاد قیمت دلار دولتی و آزاد در هیچ جای حساب‌های ملی هم نمی‌نشیند و لذا برای افزایش قیمت دلار، عامدانه بودن این امر از سوی دولت مسجل است.

این کارشناس اقتصادی، ادامه داد: برای کاهش قیمت دلار نیز باید در شرایط فعلی با نگاه سیاسی به این مسئله نگاه کرد؛ به دلیل اینکه در پی این امر، مردم را خوش‌بین کنند که مذاکرات، نتیجه داده است.

بشارت‌ده سلوطی گفت: برای اینکه به مردم القا شود که مذاکرات وین، اثرگذار و موفق بوده، شاهد کاهش نرخ دلار در بازار هستیم و قرار است به جامعه این پیام مصادره شود که این کاهش قیمت در نتیجه مذاکرات گفت‌وگوی ایران و امریکا بوده است.

وی تصریح کرد: این جو روانی از سوی خود دولتی‌ها به جامعه القا شده است و این اتفاق هم در شرایط کنونی در کف جامعه، افتاده است.

دکترای اقتصاد گرایش سیاست و توسعه، اعلام کرد: لذا می‌توان نتیجه گرفت که هم افزایش و هم کاهش نرخ دلار با دخالت دولت رخ داده است.

این کارشناس اقتصادی، عنوان کرد: البته می‌توان یک سری از عوامل دیگر را نیز در این ماجرا دخیل دانست مانند این مسئله که ما کاهش تقاضا در بحث ارز را داشتیم و این در نرخ دلار بسته به عرضه و تقاضا موثر بوده و از سویی دیگر ما یک بخشی از دارندگان دلارمان به مشتریان خانگی بر می‌گردد که در پی روند نزولی ارز جهت پیشگیری از زیان بیشتر به سمت بازار سرازیر می‌شوند و با افزایش عرضه و کاهش تقاضا، طبیعتا کاهش نرخ را شاهد هستیم.

بشارت‌ده سلوطی تاکید کرد: البته یک مقدار هم به تنش‌هایی که از قبل در بازار وجود داشته است و حالا کمتر شده است بر می‌گردد و در این کاهش نرخ، مزید بر علت شده است.
 
نگاه دولت به دلار یک نگاه سیاسی است

وی اضافه کرد: همین مسئله در بحث سکه نیز رخ داد و دیدیم که وقتی تنش‌های بازار می‌خوابد، آن حباب قیمتی به واسطه کم شدن تقاضا از بین می‌رود و لذا این اتفاق که توأمان در بازار سکه و ارز افتاده است در حال طی روند کاهشی خود است و بنظر می‌رسد این روند همچنان ادامه دار خواهد بود.

دکترای اقتصاد گرایش سیاست و توسعه، در پاسخ به این سوال که قیمت‌های ارز و سکه طی ۲۴ ساعت گذشته یک روند صعودی را در پیش گرفته است؛ اظهار کرد: این روند صعودی، موقتی است و بنظر می‌رسد این روند کاهشی حتی از کف قیمتی روز‌های قبل نیز پایین‌تر خواهد آمد.

این کارشناس اقتصادی، بیان کرد: باید بگوییم از آنجا که نگاه دولت به دلار یک نگاه سیاسی است و می‌خواهند مذاکرات وین و بحث برجام را خوب جلوه بدهند، این القا کردن نگاه مثبت به این مذاکرات را ماحصل کاهش نرخ ارز می‌پندارند و شاهد این اتفاق طی هفته‌های اخیر هستیم.

بشارت‌ده سلوطی یادآور شد: نظر کارشناسان اقتصادی در خصوص علت اصلی کاهش قیمت ارز و سکه، کاهش تقاضا در بازار است نه بحث برجام و مذاکرات وین.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از دانا، تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۷۳۱۴۳۵، www.dana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
0
0
کاهش قیمت دلار در ایران مدت هاست که داره شعار گونه بیان میشه اما مطمئن باشید در صورت درست بودنش مردم باید اون رو با تمام وجود حسس کنن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین