پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۴۲۹۷۲
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۸
مدیرعامل مجموعه ایران تلنت گفت: براساس نظرسنجی‌ها، در سومین رتبه علت عدم اشتغال فارغ‌التحصیلان به مشکل تعامل بین شرکت‌ها و صنایع و دانشگاه‌ها بر می‌خوریم و این سوال پیش می‌آید که نقش این عامل چیست و چگونه می‌توان با استفاده از آن، افراد اشتغال‌پذیرتری را در دانشگاه تربیت کرد.
شعار سال: اشتغال به کار تازه فارغ‌التحصیلان، مسئله‌ای است که روز به روز بر اهمیت آن افزوده می‌شود. از سویی نیاز به نیرو‌های جدید و متخصص در صنایع و شرکت‌های مختلف وجود دارد و از سوی دیگر تازه فارغ‌التحصیلانی را می‌بینیم که شرکت‌ها از استخدام‌شان سر باز می‌زنند و دائما با چالش‌هایی دست و پنجه نرم می‌کنند.

برخی این مشکل را در آموزش‌های دانشگاهی می‌بینند و برخی دیگر به صنایع و شرکت‌ها خرده می‌گیرند که چرا نیرو‌های بی‌تجربه را استخدام نمی‌کنند.

برای بررسی این مشکلات، مسئولان دانشگاه‌ها و مدیران صنعت به دعوت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در یک گردهمایی و هم اندیشی به میزبانی ایران تلنت، گرد هم آمدند تا به تدوین سیاست‌هایی برای اشتغال پذیر ساختن نیروی کار و فارغ التحصیلان کشور بپردازند.

در ابتدا آسیه حاتمی، بنیان‌گذار و مدیرعامل مجموعه ایران تلنت به طرح این سوال پرداخت که «چرا افراد تازه فارغ التحصیل شده از دانشگاه جذب بازار کار نمی‌شوند و اشتغال پذیر نیستند؟» وی در این خصوص گفت: براساس نظرسنجی‌ها، در سومین رتبه علت عدم اشتغال فارغ‌التحصیلان به مشکل تعامل بین شرکت‌ها و صنایع و دانشگاه‌ها بر می‌خوریم و این سوال پیش می‌آید که نقش این عامل چیست و چگونه می‌توان با استفاده از آن، افراد اشتغال‌پذیرتری را در دانشگاه تربیت کرد.
 
چه‌قدر شرکت‌ها حاضر هستند تا فرصت‌های شغلی خود را در اختیار دانشگاه بگذارند

وی ادامه داد: در این گردهمایی به بیان چند مبحث در این زمینه می‌پردازیم؛ در مورد دانش فنی و تطابق آن با بازار کار صحبت می‌کنیم، مهارت‌های نرم را مورد بررسی قرار می‌دهیم، به این سوال پاسخ می‌دهیم که چه‌قدر شرکت‌ها حاضر هستند تا فرصت‌های شغلی خود را در اختیار دانشگاه بگذارند و نگاهی هم به گرفتن فرصت کارآموزی از صنایع و شرکت‌ها توسط دانشگاه داریم.

حجاری، معاون پژوهشی دانشکده مهندسی دانشگاه شهید چمران اهواز که به اتفاق حاجی تولو، ریاست دانشکده در جلسه حضور داشت، در این باره اظهار کرد: در دهه گذشته با توسعه بیش از حد آموزش عالی در کشور مواجه شدیم و همین باعث شده آموزش‌های عملی، افت کیفیت پیدا کنند. این شرایط منجر به کمرنگ شدن بسیاری از کارگاه‌های عملی، و دوره‌های کارآموزی به خاطر ازدیاد دانشجو شده است و در نهایت به این رسیدیم که دانشجو فقط درس بخواند و مدرک بگیرد و مساله مدرک‌گرایی به وجود آمد.

در ادامه این گردهمایی آنلاین اصلانی، معاون منابع انسانی آسان پرداخت، کنعانی، مدیر مرکز نوآوری و کارآفرینی دانشگاه شیراز، فتحیان پور مدیر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی اصفهان و تنی چند از مدیران صنایع، دانشگاه‌ها و نمایندگان وزرات کار به بیان چالشها، راهکار‌ها و پیشنهاد‌های خود در این زمینه پرداختند.

در این نشست مسایلی همچون تعارض پژوهش محوری دانشگاه‌ها با نیاز‌های مهارتی و کاربردی صنایع، مساله تامین مالی و تعریف پروژه‌های مشترک نیاز‌های صنعت برای دانشگاه، نیاز به نهاد‌های واسط و ایجاد فرصت‌های کارآموزی مورد بررسی قرار گرفت و شرکت‌کنندگان با ارزیابی تفاوت‌ها در دانشگاه‌های داخلی با نمونه‌های خارجی به ارائه راهکار‌های بومی براساس تجربیات خود پرداختند.

در پایان صحبت‌ها، مدیرعامل ایران تلنت با ابراز مفید بودن راهکار‌های ارائه شده در این جلسه، از نیاز به مشارکت دانشگاه و صنعت در این زمینه سخن گفت و به اقداماتی که قرار است توسط این شرکت در آینده صورت گیرد اشاره داشت. او به لزوم ریشه‌یابی این مشکل اشاره داشت و ابراز امیدواری کرد که این شرکت بتواند در آینده گام‌هایی را در این زمینه بردارد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر: ۹۳۴۷۷۲، snn.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین