سال | تعداد شرکتهای دانش بنیان |
۱۳۹۲ | ۵۵ |
۱۳۹۲ | ۸۴ |
۱۳۹۴ | ۲۳۲۰ |
۱۳۹۵ | ۳۰۰۰ |
۱۳۹۶ | ۳۳۸۶ |
۱۳۹۷ | ۴۰۵۰ |
۱۳۹۸ | ۴۹۰۰ |
۱۳۹۹ | ۵۷۰۵ |
خرداد ۱۴۰۰ | ۶۰۰۰ |
علاوه بر این تعداد شرکت دانشبنیان بیش از ۱۰۰۰ شرکت خلاق در برنامه توسعه زیست بوم شرکتهای خلاق ثبت شده است که از این تعداد ۵۳۳ شرکت مربوط به حوزه کسب و کارهای دیجیتال و فضای مجازی، ۱۳۸ شرکت در حوزه بازی، اسباب بازی و سرگرمی، ۸۸ شرکت در حوزه صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی، ۹۸ شرکت در صنایع دیداری و شنیداری، ۲۰ شرکت در یادگیری، چاپ و نشر و ۵۷ شرکت در حوزه طراحی و معماری مشغول فعالیت هستند.
همچنین ۴۳ شرکت نیز در حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی، ۷ شرکت در حوزه هنرهای تجسمی و نمایشی و ۴۴ شرکت در سایر صنایع خلاق و فرهنگی فعالیت میکنند.
به نظر میرسد که ارائه آماری از تعداد زیاد شرکتهای دانشبنیان و استارت آپها، شرکتهای فناوری و خلاق بیشتر برای آمارسازی از کمیت اقدامات انجام شده است نه کیفیت اقدامات؛ چرا که بیشتر شرکتهای تشکیل شده در اندازه کوچک و متوسط هستند که با چنین شرکتهایی نمیتوان جهش تولید ایجاد کرد، ولی با برنامهریزی برای ایجاد کنسرسیومهایی از این شرکتها و افزایش سایز شرکتها از کوچک و متوسط به شرکتهای بزرگ، علاوه بر آنکه توانمندیهای محققان با یکدیگر به اشتراک گذاشته میشود، منجر به تولید محصولاتی با فناوریهای پیشرفته و در اشل بزرگتر و صادراتی خواهد شد.
از سوی دیگر درآمد شرکتهای دانش بنیان از سال ۱۳۹۲ تاکنون روند رو به رشدی داشته است، به گونهای که بر اساس آمارها درآمد این شرکتها در سال ۱۳۹۹ به بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان رسید، در حالی که این میزان در سال ۱۳۹۸ حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است. میزان درآمد این شرکتها در سال ۹۷ به ۸۰ هزار میلیارد تومان رسید.
حالا این شرکتها با عدد ۶ هزار شرکت به منصه ظهور رسیدهاند و با پیچ و خمهای تولیدی، صادراتی، محدودیتهای ملی و بینالمللی و اخذ مجوزها، در تلاش هستند تا به سوی افقهای روشن راه پیدا کنند و به این امید هستند که با کمرنگ شدن سایه تحریمها همچنان میتوانند میداندار توسعه کشور باقی بمانند یا خیر.
کشور در آستانه انتخابات ریاست جمهوری است و با تایید صلاحیت هفت کاندیدای ریاست جمهوری، هر کدام برنامههای آتی خود را از تریبون صدا و سیما بیان میکنند و فعالان عرصههای اقتصاد دانشبنیان برنامههای کاندیداها را دنبال میکنند تا شاید امیدی به فرداهای بهتر برای توسعه اقتصاد دانش محور در عرصههای ملی و بینالمللی بیایند؛ امیدی که کمتر به آن میرسند؛ چرا که در رئوس برنامههای هفت نامزد از توسعه شرکتهای دانشبنیان، توسعه اقتصاد دانشبنیان، صادرات دانشبنیان و دیپلماسی علمی به چشم نمیخورد.
برنامههایی که نامزدها ارائه دادند
از روز دوشنبه ۱۰ خردادماه پخش برنامههای تبلیغاتی و فیلمهای تبلیغاتی هفت نامزد ریاست جمهوری ۱۴۰۰ از تریبون صدا و سیما آغاز شد. بر اساس برنامهریزیهای صورت گرفته، سهم هر کاندیدا دو مستند ۳۰ دقیقهای است که پخش آنها از شامگاه دوشنبه (۱۰ خرداد ماه) ساعت ۲۰ در شبکه اول سیما آغاز شده است.
تاکنون برنامههای آتی این هفت کاندیدا پخش شده است که مهمترین رئوس برنامههای آنها به این شرح است:
ردیف | عنوان برنامه |
۱ | هدایت نقدینگی به سمت تولید |
۲ | شفافیت و صداقت با مردم |
۳ | فعال کردن ۷۰ درصد ظرفیتاقتصادیکه خالی مانده و ایجاد بیشازیکمیلیون شغل |
۴ | تک رقمی شدن تورم و مهار گرانیها و رفع مشکلات معیشتی مردم |
۵ | کاهش ۵۰ درصدی هزینههای درمانی |
۶ | تامین سبد غذایی برای همه شهروندان |
۷ | طرح سفر برای هر خانوار |
۸ | مبارزه با فساد |
۹ | غیر فعال کردن اهرم فشار اقتصادی دشمن |
۱۰ | تولید مسکن در کشور از طریق واگذاری زمین دولتی به تعاونیهای مسکن |
۱۱ | برداشتن موانع تولید در راستای جهش تولید |
۱۲ | رفع چالشها و مشکلات صنعت و کشاورزی |
۱۳ | جوانگرایی |
۱۴ | توزیع قدرت |
۱۵ | برداشتن تیغ بانک از گردن تولید |
۱۶ | پرداخت نقدی ۴۵۰ هزار تومانی یارانه به هر ایرانی |
۱۷ | بالا بردن جاذبه تولید در برابر دلالی |
۱۸ | توجه به فرهنگ |
۱۹ | توسعه تعاملات بینالمللی |
۲۰ | سهیم کردن مردم در اقتصاد |
۲۱ | ریشه کنی بی عدالتی |