پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۵۴۴۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۹
مدیر تماشاخانه شهرزاد با بیان اینکه باید در این شرایط سخت، تماشاگران بیشتری جذب تئاتر شوند؛ چون تئاتر با مخاطب زنده است، گفت: مخاطبان تئاتر می‌بایست جامعه عام هر ملت و هر محیطی باشند. در یک دوره، هنر تئاتر را هنر خواص مطرح می‌کردند، اما با توجه به پیشینه هنر تئاتر و بیش از ۲۵۰۰ سال پیشینه هنر‌های نمایشی، علی القاعده نمی‌توان هنر تئاتر را به عنوان هنری برای یک قشر خاص برشمرد.
شعار سال: محمد دشت گلی گفت: یک نمایش درصورتی می‌تواند موفق باشد که نظر تمام اقشار جامعه را به خود جلب کند. مانند آثار چارلی چاپلین که با گذشت این همه سال، عامه مخاطبان به عنوان کار موفق از آن استقبال می‌کنند. تئاتر‌هایی که در سالن‌های عمومی به نمایش در می‌آیند، باید از موضوعاتی باشند که با تمام سطوح جامعه ارتباط برقرار می‌کنند.
 
اینکه بگوییم تنها یک قشر خاص تئاتر می‌بینند

وی ادامه داد: اینکه بگوییم تنها یک قشر خاص تئاتر می‌بینند، درست نیست. بخشی از این موضوع به سیاست گذاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ربط خواهد داشت. خانه تئاتر و انجمن هنر‌های نمایشی هم باید بتوانند بر تولید صورت‌های مختلف نمایشی اهتمام بورزند تا مخاطبان بیشتری را در حوزه تئاتر داشته باشیم.

وی درباره تفاوت سینما و تئاتر اظهار کرد: تئاتر و سینما هر دو مردمی هستند؛ اما عمر و قدمت سینما به اندازه تئاتر نیست. در دوره‌ای تئاتر برای اشراف و خانواده‌های مرفه اجرا می‌شد. ولی آرام آرام گونه‌های مختلف تئاتری مانند نمایش‌های روحوضی و سیاه بازی توانستند با قشر‌های معمولی جامعه نیز ارتباط برقرار کند.

او درباره نحوه جذب مخاطبان به تئاتر بیان کرد: مرکز هنر‌های نمایشی در دوره ای، تئاتر شهر را بدین گونه تعریف کرد که سالن اصلی برای تئاتر‌های حرفه‌ای، سالن چهارسو برای تئاتر‌های تجربی، سالن سنگلج برای تئاتر‌های سنتی آیینی و سالن محراب برای تئاتر‌های مذهبی باشد. نوع سالن‌ها و شکل اجرایی آن، مخاطب را به سمت دیدن آن‌ها سوق می‌دهد. سیاست گذاران و برنامه ریزان باید به گونه‌ای برنامه ریزی کنند که شکل، نوع و مضمون تئاتر، مخاطب خودش را به سمت خودش بکشاند.

وی افزود: کانون ملی منتقدین ما، قبل از هر اجرا باید با گروه‌های تئاتری رایزنی کنند. در اولین شب‌های اجرا کار را ببینند و نسبت به تبلیغ کار برای مخاطبان اقدام کنند. متاسفانه ما معمولا نقد و بررسی کار‌ها را در پایان یک نمایش می‌گذاریم. در حالی که ابتدای هر نمایش کانون منتقدان یا اصحاب رسانه می‌توانند تماشاگران که سرمایه اصلی تئاتر هستند را به سمت تئاتر سوق دهند.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار:۱۳ خرداد ۱۴۰۰، کد خبر: ۷۷۷۴۰۱۴، yjc.ir
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سینا
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۵
0
0
... و کجاست مخاطب ؟!!
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین