پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۳۴۵۵۰۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۶
ندری، کارشناس مسائل اقتصادی، در خصوص شعار انتخاباتی کاندیدا‌ها درباره یارانه‌ها گفت: سطح مسائل اقتصادی را تنزل به یارانه و پرداخت وام و تسهیلات داده اند. گرفتاری‌های پایه‌ای و ساختاری در اقتصاد داریم. سطح مسائل اقتصادی و سطح مطالبات مردم عزیز را به این تقلیل دادند که فرض کنید یارانه را از ۴۵ هزار تومان به ۴۵۰ هزار تومان برساند یا به زوج‌ها نفری ۵۰۰ میلیون یارانه بدهند. واقعاً سطح مسائل اقتصادی ما این اندازه چیپ است؟
شعار سال: کامران ندری کارشناس مسائل اقتصادی، درباره چالش‌های دولت سیزدهم درباره اقتصاد گفت: همان چالش‌هایی است که در ۴ دهه گذشته با آن مواجه بودیم. در حوزه مالیات دولت، نظام بودجه ریزی دولت که هم یک طرف بحث مالیات ستانی است و طرف دیگر بحث پرداخت یارانه و سیاست‌های حمایتی است و از سوی دیگر هزینه‌هایی است که دولت در اقتصاد می‌کند و آیا این هزینه‌ها از منظر علم اقتصاد توجیح دارد یا خیر.

وی ادامه داد: چهار دهه است مشکل داریم و نتوانستیم حدود و قصور دخالت دولت را مشخص کنیم و همچنین نتوانستیم نظم و انضباط در درآمد و هزینه دولت بوجود بیاوریم. این اولین چالش است. چالش دیگر تورم است. ۴ دهه به طور متوالی تورم بالا داشتیم و شاید در این زمینه رکوردار باشیم. بانک مرکزی از استقلال لازم برخوردار نیست و سیاست پولی مشخص و اثرگذاری در اقتصاد نداریم. بانک‌های ما در حوزه تامین مالی ضعف‌های جدی دارند. نظارت بر بانک‌ها ضعیف است. نمی‌دانیم بانک‌هایی که با مشکل روبرو هستند را باید چه کرد. بانک‌هایی هستند که از منظر اقتصادی باید منحل شوند و بلد نیستیم این‌ها را حتی منحل کنیم یعنی همانند این است که ملتی بلد نباشند با مردگان خود چه کنند. شرکت‌هایی داریم که از نظر اقتصادی مرده اند و نمی‌دانیم باید این شرکت‌ها را چه کنیم. در حوزه صندوق‌های بازنشستگی، تامین اجتماعی، محیط زیست، فضای کسب و کار و ... مشکل داریم.

او درباره شعار‌های انتخاباتی کاندیدا‌ها گفت: سطح مسائل اقتصادی را تنزل به یارانه و پرداخت وام و تسهیلات داده اند. گرفتاری‌های پایه‌ای و ساختاری در اقتصاد داریم. سطح مسائل اقتصادی و سطح مطالبات مردم عزیز را به این تقلیل دادند که فرض کنید یارانه را از ۴۵ هزار تومان به ۴۵۰ هزار تومان برساند یا به زوج‌ها نفری ۵۰۰ میلیون یارانه بدهند. واقعاً سطح مسائل اقتصادی ما این اندازه چیپ است؟

ندری در پاسخ به این پرسش، با توجه به شعار‌هایی که می‌دهند آیا بازار گرمی می‌کنند گفت: نمی‌توانند یارانه‌ها را افزایش دهند منابع از کجا تامین می‌شود؟ تسهیلاتی که وعده می‌دهند از کجا تامین می‌کنند؟ بانک‌های ما الان در تامین تسهیلات برای بخش تولید و خانوار‌ها مشکل دارند. در کجای دنیا می‌بینید این همه افراد برای گرفتن تسهیلات با مشکل مواجه باشند؟ بخاطر تورم بالا نرخ بهره ما نیز بالاست و این‌ها مسائل و چالش‌های اصلی اقتصاد است. این وعده‌هایی که بیان می‌شود نه تنها چالش‌ها را حل نمی‌کند بلکه نگران می‌شویم که چالش‌ها عمیق‌تر و شدیدتر شود. نمی‌دانیم تیم اقتصادی و مشاوره‌های این کاندیدا‌ها چه کسانی هستند که این شعار‌ها را بیان می‌کنند.

این کارشناس با اشاره اینکه وقتی دولت یازدهم روی کار آمد مدعی بودند ویرانه تحویل گرفتند آیا دولت سیزدهم نیز چنین برداشتی دارد پاسخ داد: قطعاً بیان می‌کند، چون اتفاقی نیفتاده است. کدام یک از مشکلات ساختاری ما در این ۸ سال حل شده است؟ تورم حل شده است؟ تورم که شدیدتر شده است. فضای کسب و کار اصلاح شده است؟ دولت هنوز نمی‌داند چقدر بدهکار است. فکر نمی‌کنم از نظر عملکرد اقتصادی تفاوتی داشته باشند. عملکرد اقتصادی آن‌ها مشخص است. کارنامه این افراد جلوی چشم ماست و اقتصاد مملکت را الان مشاهده می‌کنیم.

شعار سال؛ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از مدارا، تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۶۴۵۲۴، www.modara.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
هیوا
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
0
0
واقعا درسته مردم رو به مرگ میگیرن که به تب راضی بشن همینه انقدر فشار روی مردم آوردن که یه قرون دوزار یارانه بیشتر بشه شعار مهم انتخاباتی ای گداپروران ظالم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین