پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۳۹۰۴۵۰
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۶
مالیات پنهان نوعی نظام مالیات ستانی غیر مستقیم است که برخلاف مالیات مستقیم، نیاز چندانی به مصوبات مجلس و نظام بروکراتیک و قانونی ندارد و می‌توان در قالب انواع عوارض و یا بازی‌های اقتصادی خاص خود را نشان دهد. سایت اکو ایران به ده نمونه از این نوع مالیات شامل مالیات پنهان استفاده از فیلترشکن اینترنت، قیمت خودروی ۵ برابر گران‌تر از قیمت جهانی، قیمت موتور سیکلت ۳ و نیم برابر گرانتر از قیمت جهانی، قیمت لوازم خانگی دو برابر گرانتر از قیمت جهانی، چهار درصد حق تامین اجتماعی برای هر متر ساخت مسکن، مالیات بر سود سپرده بانکی، مالیات بر واردات کالا‌های خارجی و مواردی همانند اشاره نموده و می‌پرسد که میزان مالیات ستانی در ایران بیشتر است یا سایر کشورها؟

شعار سال: مالیات پنهان چیست؟ مالیات پنهان که به آن hidden tax نیز گفته می‌شود، از انواع مالیات غیر مستقیم به شمار می‌رود. این مالیات به صورت نامحسوس و در مواردی مانند قیمت کالا‌های مصرفی از افراد اخذ می‌شود. از تاثیرات ناشی از دریافت مالیات پنهان می‌توان به کاهش حقوق کارگران و افزایش قیمت کالا‌ها اشاره کرد. مالیات بر درآمد، مالیات سفر و تعرفه‌های گمرکی از انواع مالیات پنهان به شمار می‌روند. در این مقاله به توضیح انواع این مالیات و نحوه اخذ آن پرداخته ایم. 
۱۰ نوع مالیات پنهان در ایران

مالیات پنهان چیست؟
این نوع مالیات به دلیل اینکه در رفتار خریدار کالا‌ها و خدمات تغییری ایجاد نشود بدون اطلاع مصرف کننده ایجاد می‌شود؛ که این موضوع باعث می‌شود ارزش کالا‌های مصرفی بیشتر شود و به اقشار جامعه فشار وارد شود. در دنیای امروز سیستم‌های تراکنشی به روز بسیاری از این پنهان کاری‌ها را به خوبی انجام می‌دهند. مهمترین نکته‌ای که در مالیات پنهان وجود دارد دیده نشدن و ملموس نبودن آن است. دولت برای اینکه درآمد خود را افزایش دهد و همزمان هم تاثیری بر روی عرضه و تقاضای کالا‌ها نداشته باشد مالیات پنهان را دریافت می‌کند. در این روش مشتریان یا همان مصرف کننده‌ها با اینکه بالا رفتن قیمت کالا را متوجه می‌شوند با این وجود اعتراضی به این رشد قیمت ندارند. این مالیات با این وجود یک روش متقاعد کننده به شمار می‌رود.

مالیات در ایران به طور کلی به دو دسته مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می‌شود.

 *** مالیات مستقیم: این دسته از مالیات‌ها به طور مستقیم از درآمد اشخاص حقوقی و یا حقیقی اخذ میشود و افراد با توجه به میزان ثروت و درآمد خود آن را به دولت‌ها پرداخت میکنند. طبق قوانین مالیاتی، قسمتی از درآمد حاصل از فعالیت‌های سودآور افراد جهت ارائه خدمات عمومی به شهروندان کسر میشود.

 *** مالیات غیر مستقیم: مالیات غیر مستقیم، از طریق واسطه‌ها و بر روی هزینه خدمات و کالا‌ها به مصرف کنندگان تحمیل میشود. مالیات غیر مستقیم شامل مالیات بر مصرف و فروش (سیگار، حق اشتراک تلفن خودکار، فرآورده‌های نفتی، مالیات اتومبیل‌های داخلی و موارد دیگر) و مالیات بر واردات (سود بازرگانی، حق ثبت سفارش، مالیات بر واردات اتومبیل‌های خارجی، تعرفه گمرکی و سایر موارد) می‌شود.

۱۰ نوع مالیات پنهان در ایران
مالیات پنهان نیز زیر مجموعه‌ای از مالیات غیر مستقیم به شمار می‌رود. همانطور که از نام این نوع مالیات مشخص است به طور نامحسوس بر روی کالا‌ها و یا دسته‌ای از خدمات افزوده می‌شود. نمونه‌هایی از مالیات پنهان: مالیات سفر، تعرفه گمرکی، مالیات سیگار، الکل و … می‌باشد. در ادامه به طور کامل به همه این موارد پرداخته شده است. 


انواع مالیات پنهان:

پس از پاسخ به سوال مالیات پنهان چیست؟ به سراغ انواع آن می‌رویم. در ادامه مصداق‌های مالیات پنهان به طور کامل توضیح داده شده است:

 مالیات پنهان تورمی : یکی از مصداق‌های بارز مالیات پنهان در کشور‌های دارای اقتصاد ضعیف نمود پیدا می‌کند، ” مالیات پنهان تورمی ” زمانی به صاحبان پول و کارگران تحمیل می‌شود که دولت اقدام به چاپ اسکناس بدون پشتوانه می‌کند و، چون این افزایش نقدینگی با تولید تناسبی ندارد، اقتصاد دچار تورم می‌شود. بر اثر این تورم قدرت خرید مردم کم شده و ناخواسته مالیات ناشی از تورم به آن‌ها تحمیل می‌شود.


۱۰ نوع مالیات پنهان در ایران

مالیات سفر : یکی از منابع درآمد عمومی دولت ها، اخذ مالیات از مسافران است. تمامی افرادی (به جز برخی استثنائات) که قصد خروج از مرز‌های کشور را دارند، ملزم به پرداخت مبلغی تحت عنوان ” عوارض خروج از کشور” هستند. این مالیات از مسافران سفر‌های داخلی نیز تحت عنوان عوارض جاده‌ای اخذ می‌شود.

مالیات بر گناه (جرایم نقدی): یکی دیگر از مالیات‌های پنهان، مالیات بر گناه است. به این صورت که دولت بر روی اقلامی که مصرف آن‌ها به سلامت جامعه آسیب می‌رساند مالیاتی تحت عنوان مالیات بر گناه اخذ می‌شود. اقلامی نظیر سیگار، الکل، تنباکو و … شامل مالیات بر گناه می‌شوند.

مالیات بر واردات : یکی از انواع دیگر مالیات پنهان، مالیات بر واردات و یا تعرفه گمرکی است. سیاست دولت‌ها برای اخذ مالیات بر واردات کاهش تقاضا برای خرید کالا‌های خارجی و افزایش استقبال عمومی از تولیدات داخلی می‌باشد.

 مالیات بر درآمد : یکی از منابع درآمد دولت‌ها اخذ مالیات از تمامی افراد شاغل می‌باشد. در بسیاری از کشور‌ها افراد پس از اتمام یک سال مالی ملزم به ارائه گزارشی دقیق به اداره مالیات و پرداخت آن هستند، اما در ایران با توجه به نبود طبقه بندی مشخص برای انواع مشاغل، دریافت این نوع از مالیات به طور صحیح انجام نمی‌شود.

 

۱۰ نوع مالیات پنهان در ایران
نحوه دریافت مالیات پنهان

 مالیات پنهان به طور عمده بر روی قیمت کالا‌های مصرفی اضافه می‌شود و مصرف کنندگان بدون آنکه متوجه شوند سالانه هزینه زیادی بابت این دست از مالیات پنهان پرداخت می‌کنند. همانطور که گفته شد مسافران سفر‌های خارجی نیز به هنگام خروج از کشور مبلغی را تحت عنوان عوارض خروج از کشور پرداخت می‌کنند. مثالی دیگر از نحوه دریافت مالیات پنهان، بازرگانان می‌باشند؛ تمامی بازرگانان نیز برای انجام امور واردات کالا ملزم به پرداخت تعرفه هستند.

در صورت وجود تورم نیز، مالیات پنهان بر مردم تحمیل می‌شود. این نوع مالیات قدرت خرید مردم را به طرز چشمگیری کاهش می‌دهد.

مزایا و معایب مالیات پنهان چیست؟

همواره بحث‌های زیادی بر روی تاثیرات مالیات پنهان بر جامعه وجود دارد، طبیعی است که افراد یک جامعه خواستار پرداخت هزینه‌های اضافی نیستند، اما بسیاری معتقدند اخذ مالیات پنهان بر روی کالا‌هایی نظیر سیگار و موارد اعتیاد آور باعث کاهش مصرف آن‌ها توسط افراد می‌شود. اما قابل توجه است که مالیات پنهان به طور نامحسوس بر روی قیمت اقلام مصرفی اضافه می‌گردد و عده‌ای بر این باورند که افراد برای کاهش مصرف کالا‌ها بر اثر افزایش مالیات باید مقدار مالیات دریافت شده را لمس کنند.

تاثیرات مالیات پنهان در جامعه

در این مقاله با مالیات پنهان و انواع آن آشنا شدید و مطالبی را در مورد مزایا و نحوه دریافت آن مطالعه فرمودید. در این قسمت مقاله می‌خواهیم شما را با تاثیرات این مالیات بر روی اقشار جامعه آشنا کنیم. این نوع مالیات به طوری دریافت می‌شود که خود پرداخت کننده متوجه پرداخت آن نمی‌شود و نوعی مالیات غیر مستقیم است. این نوع مالیات باعث می‌شود قیمت کالا‌ها بالا رفته و قدرت خرید مردم نیز کاهش پیدا کند. دریافت این مالیات باعث ایجاد نارضایتی در اقشار جامعه خواهد شد چرا که افزایش قیمت کالا‌های مصرفی به قشر ضعیف جامعه فشار دوچندانی می‌آورد. قشر زحمتکش کارگر نیز از آ دسته از اقشار جامعه است که با گران شدن مایحتاج زندگی روزمره این قشر نیز بیشتر از پیش مورد آسیب قرار می‌گیرد.

خلاصه مقاله

مالیات پنهان چیست؟ انواع آن کدام هستند؟ ما در این مقاله به توضیح مفهوم مالیات پنهان و انواع آن پرداختیم. این نوع مالیات هزینه‌ای است که افراد به طور غیر مستقیم بر روی کالا‌های مصرفی و یا موارد دیگر نظیر سفر‌های خارجی، واردات کالا، مالیات بر گناه و … پرداخت می‌کنند. مالیات پنهان تورمی نیز موردی دیگر از مالیات پنهان است که در کشور‌هایی با اقتصاد آسیب دیده مشاهده می‌شود. 

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت طلوع پدیده، تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۱، کدخبر: --، toolopadideh.com .

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین