پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۴۶۲۴۰
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۳
عبدالناصر همتی در کلاب هاوس گفت: دلیل سقوط بورس را نباید در کاهش سود بین بانکی دید، بلکه شروع نزولی شدن بورس از مردادماه هم زمان با اختلاف دژپسند و زنگنه بود.
شعار سال: عبدالناصر همتی کاندیدای دوره سیزدهم انتخابات ریاست جمهوری دقایقی پیش در کلاب هاوس در خصوص چرایی سقوط شاخص بورس و روز‌های نزولی بازار سرمایه، اظهار داشت: دلیل ریزش بورس، افزایش نرخ سود بین بانکی نبود و این در حالی است که با وجود بالا بودن نرخ سود در مقطعی، بازهم شاهد ادامه روند صعودی بورس در تابستان سال ۹۹ بودیم.
 
وزرای اقتصاد و نفت باید پاسخگو باشند

همتی افزود: به اعتقاد بنده، آغاز سقوط بورس از زمانی شروع شد که دو وزیر اقتصاد و نفت در خصوص عرضه پالایشی یکم به اختلاف رسیدند و روز‌های منفی بازار سرمایه شروع شد؛ بنابراین دلیل ریزش شاخص کل بورس، کاهش نرخ سود بین بانکی نیست و وزیر اقتصاد و نفت در این خصوص مقصر هستند و باید پاسخگو باشند.

این کاندیدای دوره سیزدهم انتخابات ریاست جمهوری در ادامه صحبت‌های بورسی خود گفت: با بانک‌هایی که نرخ سود ۲۲ درصد می‌دادند، برخورد کردیم و به ۱۸ درصد رسید. سود رسمی یک ساله که شورای پول و اعتبار تصویب کرده بود از ۱۵ به ۱۶ رصد رسید. یعنی واقعا آن یک درصد بود که سهام را یک دفعه ۱۰۰ درصد کاهش داد؟!

ببینید مصوبه‌ای که از نهاد‌های بالاسری نوشته شده بودند، تاکید شده بود که یک درصد از منابع ریالی صندوق توسعه در اختیار صندوق تثبیت قرار بگیرد. منابع ریالی صندوق در آن زمان، بیش از ۲ هزار میلیارد تومان نبود. اما بعدا از من درخواست کردند که بیایید منابع ارزی مسدود شده صندوق به ریال تبدیل کنید و پایه پولی را ببرید بالا و بدهید به ما که برای صندوق ببریم. من گفتم چنین اجازه‌ای ندارم. آن دستور گفته بود که منابع ریالی استفاده شود و نگفته است که منابع ارزی را به ریال تبدیل کنیم. منابع ارزی که در کره مسدود شده، بنده قانون میخواهم برای پرداخت این ارزها. به من کسی قانون نداد که ارز‌ها صندوق را تبدیل کن و به صندوق بده؛ بنابراین دوستان مسائل را طور دیگری مطرح نکنند.

همتی خاطر نشان کرد: به نظر من در گذشته اتفاقاتی افتاد و آقای شاپور محمدی از ریاست سازمان بورس کنار رفتند و بعد از ایشان هم کسانی آمدند و بر حباب بورس دمیدند و پیگیری کردند که بورس جا دارد تا رقم‌های بالا برود، این‌ها نکاتی بود که مطرح کردند و بنده جزو کسانی بودم که در اواسط آن زمان، هشدار‌های لازم را مقامات عالی دادم و گفتم این حباب دیگر از حد طبیعی گذشته است و ممکن است خیلی‌ها در این بازار، زیان ده شوند. هنوز هم متاسفم هستم که این روند در بورس اتفاق افتاد و دخالت‌های بیجای عوامل سیاسی در بورس، اعتماد مردم را نسبت به بورس از بین برد. هنوز هم بعضی کاندیدا‌ها می‌گویند، سه ماهه بورس را درست می‌کنیم.
 
مگر می‌شود که سه روزه بورس را درست کرد

همتی تاکید کرد: مگر می‌شود که سه روزه بورس را درست کرد؛ آن هم بورسی که با این پیچیدگی‌ها مواجه است. بورس آیینه بحش حقیقی اقتصاد است؛ این بخش باید درست شود تا بورس به عنوان یک نماد که بازدهی این بخش حقیقی است با رشد همراه شود.

وقتی شما قیمت‌گذاری دستوری در بورس دارید، خب معلوم است که آن سهام‌ها سرکوب می‌شوند و امکان رشد نخواهد داشت.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از نبض بورس تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۴۰۰، کد خبر: ۲۷۹۸۵، nabzebourse.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین