پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۳۴۶۹۴۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۸
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به اینکه برنامه‌هایی که من تدوین کرد‌ه‌ام در همان برنامه تضامین اجرای برنامه هم مطرح و پیش‌بینی شده است، گفت: وقتی برای تنظیم بودجه کار می‌کنیم بایستی بر اساس شایستگی‌های مناطق و نیازها، بودجه در جایی برود که آنجا سرمایه لازم، بهترین خروجی را داشته باشد.
شعار سال: محسن مهرعلیزاده گفت: اولویت مهم من گذران زندگی و معیشت مردم است، مردم بسیار در فشار هستند، دیروز مسافرت به شهرستان و استان رفته بودم دستفروشی یک سبد میوه را گذاشته تا به فروش برساند اگر ۱۰ کیلو هم باشد و بتواند کیلویی ۲ تا ۳ هزار تومان سود کند ۳۰ هزار تومان خواهد شد موردی که فقط همین یک نفر هم نبود، در بازار شهرستان دیدم که زندگی مردم اینجوری است و مردم خیلی نجابت به خرج می‌دهند.

مهرعلیزاده گفت: مردم چشمشان به این است که افرادی مثل من راهکاری داشته باشیم تا مردم را از این وضعیت اسفناک اقتصادی نجات دهند.

وی با بیان اینکه کشور ما غنی و ثروتمند است، گفت: منابع انسانی، ثروت‌های خدادادی، آب و هوا، کشاورزی، معدن و صنعت و تجارت در کشور و در فرهنگ مردم وجود دارد، مردم باغیرت، جوان‌های باهوش و تحصیلکرده داریم که این‌ها سرمایه است البته اگر بتوانیم دولتی با برنامه منظم اقتصادی و بدون شعار‌ها داشته باشیم؛ اما در مناظره‌های اخیر دیدید که متاسفانه مجال و فرصتی برای اینکه برنامه تبیین شود، نبود.

مهرعلیزاده درباره اجرای برنامه‌ها گفت: برنامه باید مبتنی بر یک پایه علمی و تجربی بنا شده باشد وگرنه برنامه را ۱۰ نفر با تفکرات متنوع و متفاوت می‌نویسند و به دست وزیر، وکیل یا نامزد ریاست جمهوری می‌دهند، اما به هر حال این‌ها مجموعه‌ای از مطالب است و برنامه نیست.

وی افزود: برنامه‌ای که من طراحی کردم با عنوان اقتصاد اجتماعی و برنامه‌ای است که اقتصاد آلمان را بعد از جنگ جهانی دوم را به جایی رساند که امروز کشور آلمان با جمعیت مشابه کشور ما در سال ۱۶۵۰ میلیارد یورو صادرات دارد.

مهرعلیزاده اضافه کرد: ابتدا باید یک برنامه صحیح داشته باشیم و بعد بینیم که آیا آن برنامه، صحیح اجرا می‌شود یا خیر؟ آیا تدوین بودجه بر اساس شایستگی هر منطقه و آمایش سرزمین انجام می‌شود؟ وقتی سرمایه‌گذاری مطرح می‌شود آیا وقتی پولی به آنجا می‌رود بر اساس فشار نماینده مجلس یا مسئولی، سرمایه‌گذاری نابجا انجام می‌شود؟ این‌ها عواملی است که با وجود دارا بودن همه منابع، هیچ نداریم.

وی گفت: ۵۶۰۰ شهرک‌صنعتی در کل کشور داریم که از این میزان ۱۱۰۰ شهرک صنعتی غیر فعال است یعنی هر نماینده یک شهرک صنعتی در شهر خود بنا کرد که در زمره طرح‌های نیمه تمام باقی مانده است و بیش از ۴۰۰۰ شهرک صنعتی فعال هم با ظرفیت کامل فعال نیستند.

دخالت دولت در اقتصاد منشاء فساد است

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت:. منشاء فساد دخالت دولت در اقتصاد است و برای مقابله با این فساد باید به این دخالت‌ها خاتمه داد.

محسن مهر علیزاده در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیماافزود: فساد به چند شکل وجود دارد و وقتی از فساد حرف می‌زنیم، منظورمان استفاده افراد ازمنابع بیشتر از سهمشان است که با سوء استفاده از موقعیت و رانت به دست می‌آید.

وی افزود: یکی از گلوگاه‌های فساد همین مجوز‌ها و امضا‌های طلایی است که انحصاری کردن آن و تاخیر در دادن این مجوز‌ها، زمینه را برای سوء استفاده بوجود می‌آورد.

مهرعلیزاده حجم بزرگ دولت و این را که دولت به همه چیز کار دارد، عامل اصلی فساد عنوان کردو افزود:باید مانع از دخالت دولت شد، چون هرجا دولت دخالت کرده مثل بازار بورس که نتیجه دخالت دولت درفروردین امسال را دیدیم و چه در بازار‌های پولی و مالی حتی در شبکه توزیع و واردات و صادرات که این دخالت‌ها مبدا فسادند.

وی افزود: دخالت دولت در امور، نبود شفافیت و نبود کنترل و نبود دستگاه‌های نظارتی ریشه‌های اصلی فسادند.

مهرعلیزاده با اشاره به اینکه یکی از زمینه‌های فساد، رانت است، افزود: یکی از رانت‌ها ارز ۴۲۰۰ تومانی بود که من برای رفع این رانت حتما قیمت ارز را یکسان و یک نرخ مبادله‌ای تعیین می‌کنم و اگر بخواهم قیمت‌ها را تعدیل کنم به نحو دیگری به مردم کمک خواهیم کرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره برنامه هایش برای کمک به مردم گفت: یکی از این راه‌ها دادن یارانه مستقیم است که حتما آن را افزایش می‌دهیم، اما درنظر داریم کارت اعتباری خرید هم به مردم بدهیم که با آن کارت می‌توانند دوبرابر حقوق خود اعتبار برای خرید کالا‌های اساسی دریافت کنند.

وی درباره حل مشکل مجوز‌ها هم گفت: باید صدور مجوز‌ها را به صنوف واگذار کنیم و این واحد‌ها در صنوف خودشان به راحتی مجوز دریافت کنند.

مهر علیزاده با اشاره به تجربه موفق دادن مجوز‌ها در زمان استانداری اش در استان اصفهان افزود: ما در استانداری اصفهان طرح‌هایی را تعریف کردیم و بعد برای آن‌ها مجوز گرفتیم، اما بی نام و به نام استانداری و بعد آن را به علاقمندان ارائه کردیم و اگر فردی پیدا شد، ما مجوزی را که همه مراحلش طی شده بود به آن فرد واگذارکردیم که از فردای همان روز قابل اجرا بود.

وی افزود: یکی از برنامه‌های من تکثیر این برنامه و اجرای آن در سراسر کشور است.

مهر علیزاده در باره شفافیت هم افزود: ما شبکه‌ای را ایجادمی کنیم که هدف ان شفافیت، است و همه چیز از بخشنامه‌های قانونی، مسئله مالیات، ترخیص از گمرک، حساب‌های بانکی، تولید، صادرات و فروش همه در این شبکه‌ها وارد می‌شود و تقریبا ۷۰ درصد فعالیت‌ها برای همه شفاف می‌شود.

وی ادامه داد: حتی درنظر داریم تابلو‌هایی در سطح شهر نصب کنیم که تمامی فعالیت‌های اقتصادی کشور از درآمد‌های نفتی، شرایط صدور مجوزها، قوانین صادرات و واردات و .. روی آن بارگذاری شود تا درهر زمان دراختیار مردم عادی قرارگیرد.

۲۲۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان غیر ضروری وجود دارد

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در حال حاضر دولت‌ها حدود ۲ هزار و ۲۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان غیر ضروری به واحد‌های تولیدی بزرگ مثل فولاد می‌دهند که باید جلوی آن گرفته شود.

محسن مهرعلیزاده در برنامه گفتگوی ویژه خبری افزود: تعارض منافع یا به شکل فردی یا دستگاهی است، اما ما باید بر روی تعارض منافع دستگاهی برنامه ریزی کنیم چرا که این دستگاه‌ها هستند که با رانت اطلاعاتی می‌توانند سود‌های نابجایی از منابع ببرند.

وی گفت: باید سامانه‌هایی طراحی کنیم که بتواند جلوی تعارض منافع و تداخل سیستم‌های اجرایی را بگیرد و همه دستگاه‌ها در این سامانه‌ها مکلف به اشتراک اطلاعات خود با یکدیگر باشند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: من تلاش می‌کنم در عرض ۲ تا ۳ ماه تورم فعلی را از حالت رشد یابنده متوقف کنم و با افزایش تولید و تشویق تولید و همچنین ایجاد اشتغال تورم را متوقف نمایم و در دولت من طی نیمه دوم دوره نرخ تورم حداقل به نصف کاهش خواهد یافت و تا انتهای دوره تلاش می‌کنم آن را تک رقمی کنم. مهرعلیزاده گفت: تورم یعنی میزان نقدینگی بر تولید پیشی گرفته که یکی از راه‌های برطرف کردن آن اصلاح بودجه کشور می‌باشد؛ در حال حاضر حدود ۳۶۵ هزار میلیارد تومان در دولت کسری بودجه وجود دارد این یعنی ۴۵ درصد در سال جاری و تنها راه حال آن برای دولت چاپ پول است یا آینده فروشی با چاپ اوراق که هر دو این‌ها باعث افزایش تورم خواهد شد.

وی افزود: ما باید اول مالیات را اصلاح کنیم و از راهکار‌هایی مثل حذف یارانه‌های اضافی که به واحد‌های تولیدی بزرگ داده می‌شود، شروع کنیم برای مثال واحد‌های تولیدی مثل پتروشیمی و فولاد در عین حال که یارانه‌های بسیاری مثل آب، گاز، برق یارانه‌ای از دولت می‌گیرند و محصول تولید خود را به قیمت جهانی به ما می‌فروشند که این بسیار اشتباه است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: طبق محاسبات من ۲ هزار و ۲۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان توسط دولت پرداخت می‌شود و چه بسا اگر این یارانه پنهان از این شرکت‌ها گرفته شود، مشخص می‌شود که بسیاری از آن‌ها نه تنها سود ده نیستند بلکه زیان ده هم هستند و مدیریت آن‌ها باید برای ادامه کار آن بنگاه برنامه ریزی بهتری انجام دهند.

مهرعلیزاده افزود: براساس محاسبات من ما ۷۸۰ هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت می‌کنیم که نباید پرداخت کنیم و می‌توانیم از محل این یارانه‌ها منابع لازم را برای وام‌های ارزان قیمت و کمک هزینه ساخت مسکن تأمین نماییم.

وی گفت: من از اولین ماه شروع دولت خود عادلانه کردن قیمت‌های انرژی در کارخانه‌های بزرگ را شروع می‌کنم، اما اصلاح مالیاتی را به بعد از افزایش تولید و کاهش تورم موکول می‌نمایم و حداقل تا سال چهارم به مالیات‌ها دست نمی‌زنم، اما تلاش می‌کنیم در سال چهارم مالیات تأمین کننده اصلی نیاز‌های جامعه باشد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: در حال حاضر در بهترین شرایط مالیات ۳۸ درصد بودجه را تأمین می‌کند در حالی که این عدد در دنیا تا ۹۸ درصد هم می‌رسد، اما دولت من تلاش می‌کند تا مالیات را از کسانی مثل دلال ها، پولشو‌ها و قاچاقچیانی بگیرد که برعکس درآمدی که دارند مالیات بسیار کمی پرداخت می‌کنند.

مهرعلیزاده گفت: مورد دیگر در دولت من که توجه ویژه‌ای به آن می‌شود این است که بانک‌ها باید تنها کار بانکی انجام بدهند نه اینکه با دلالی و بنگاهداری درآمد‌های خود را تأمین کنند، چه بسا که بعضی مواقع شاید بانک‌ها در ظاهر کاری انجام می‌دهند که در باطن پولشویی باشد که باید جلوی این گرفته شود.

وی افزود: در نظر داریم در همان ماه اول توسط بانک مرکزی مقرراتی را تدوین کنیم تا براساس آن یک اصلاح جدی در نظام بانکی صورت بگیرد.

سعی کردم در مناظر‌ها دغدغه‌های مردم را بگویم

منطقه خاورمیانه در آتش خشم و کینه و جنگ‌های مذهبی و قومی یکی پس از دیگری سرمایه‌های خود را از دست می‌دهد.

باید جلوی فرار مالیاتی گرفته شود

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در سال ۱۳۹۰ مالیات بنگاه‌ها ۱۳ و یک دهم میلیارد دلار بود، اما این رقم در سال ۱۳۹۹ به یک و نه دهم میلیارد دلار رسید.

محسن مهرعلیزاده در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری درباره نظام مالیاتی و فرار مالیاتی افزود: اگر سامانه به دقت عمل کند سیستم بازرگانی، صادرات و واردات و سیستم درآمد‌های کشور و ورود و خروج دلار اگر در سامانه مشخص وارد شود و از صدور کارت بازرگانی‌های متعدد جلوگیری شود، مالیات کنترل هم می‌شود.

وی اضافه کرد: حدود ۶۰ درصد مالیات را کسب و کار‌های کوچک می‌پردازند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: از سال ۱۳۸۴ تا سال ۱۴۰۰ کل مبلغ مالیات از نظر ارزشی ۱۸ برابر شد در حالی که مالیات کالا‌ها و خدمات ۶۶ برابر و مالیات بر درآمد ۳۲ برابر و مالیات بنگاه‌ها فقط ۹ برابر شده است.

وی افزود: شاید ۷۰ درصد جمعیت تا چند سال از پرداخت مالیات معاف شوند، زیرا همه این مبالغ در مقایسه با فرار‌های مالیاتی، رقمی نیست البته اگر جلوی فرار‌های مالیاتی گرفته شود.

مهرعلیزاده با اشاره به اینکه تکمیل نظام جامع مالیاتی و راه اندازی سامانه به اراده جدی نیاز دارد، افزود: تعارض منافع هنوز اجازه این کار را نداده است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه دولت نخواست این کار را انجام دهد، اضافه کرد: دولت دوست دارد هنوز صاحب بنگاه‌های بزرگ صنعتی و اقتصادی بماند و در بورس هم صاحب اقتدار باشد.

مهرعلیزاده ادامه داد: دولت باید بفهمد که اگر اراده نکند و از ۸۰ درصد آلودگی در پایین‌ترین سطح اقتصاد خود را بالا نکشد و دولت چابک نشود و کار واقعی اقتصادی را به مردم ندهد، هر دولتی که باشد زمین گیر می‌شود و مردم را نیز زمین گیر می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه باید با شجاعت کامل عمل کرد، گفت: سرنوشت مردم به این بستگی دارد که دولت، کوچک و کار‌ها در دست مردم باشد.

مهرعلیزاده افزود: این ۸۰ درصد در اختیار دولت باید در انتهای دولتم به ۱۵ تا ۲۰ درصد برسد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه باید نظام مالیاتی را تصحیح و تفکیک و پایه‌های مالیاتی را مشخص کنیم، اضافه کرد: ایده آل درامد‌های مالیاتی در جهان، ۹۸ درصد است، اما اکنون میزان درآمد مالیاتی در کشورمان ۳۸ درصد است و اطمینان دارم در اواخر دولتم این رقم حداقل به ۶۰ درصد می‌رسد.

او افزود: باید از خیر درآمد‌های نفتی بگذریم، زیرا جهان به سمتی پیش می‌رود که در سال ۲۰۳۰، نفت، قیمت چندانی نخواهد داشت و به ناگزیر باید به نقطه‌ای برسیم که عمده درآمد کشور از طریق درآمد‌های مالیاتی باشد.

وی اضافه کرد: مالیات کسب و کار‌های کوچک و متوسط باید کاهش یابد.

مردم پای صندوق رای بیایند

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه روز جمعه روز مردم ایران است، تاکید کرد: مردم پای صندوق رای بیایند و سرنوشت را به نفع ایران و ایرانی عوض کنند.

مهرعلیزاده در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری خطاب به ملت ایران افزود: در سه مناظره تلویزیونی با شما ملت عزیز سخن گفتم، اگر چه روند مناظره‌ها و سوالات طرح شده، به هیچ وجه با عظمت ایران و ایرانی و منزلت یک رئیس جمهور، تناسبی نداشت و بیشتر شبیه دیگر طراحی‌های این دوره از انتخابات بود، اما با همه کاستی‌ها در شکل و محتوای مناظره ها، سعی کردم دغدغه‌های شما را هر چند به اشاره به عرضتان برسانم.

وی ادامه داد: تاکید کردم اقتصاد زمین خورده، مدیریت مبتلا به بیماری خودستایی و دیگرستایی، سیاست‌های داخلی آلوده به ریا، ​ حذف و تهمت و سیاست خارجی آکنده از تنش، نزاع و تحریم، درمانی عقلایی را طلب می‌کند و این مسیر را باید در داشتن برنامه، راهکار، توان و شهامت اجرا و نیز داشتن روحیه امید، صداقت و جلب اعتماد، اراده و مشارکت شما مردم عزیز، جستجو کنیم.

مهرعلیزاده گفت: تا آنجا که امکان داشت از طریق رسانه ها، مناظره‌ها و دیگر ابزار‌های در اختیار، با شما صاحبان اصلی کشور سخن گفتم و با ارائه برنامه و راهکار، عزم خود را برای برون رفت از مشکلات کشور نشان دادم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: مردم نجیب ایران، کشور‌های همسایه به دلیل بد عمل کردن ما برای همراهی با ایران متمدن که نماد عظمت، صلح و بردباری است، دچار تردید شده اند.

وی افزود: منطقه حساس خاورمیانه در آتش خشم و کینه توزی‌ها و نزاع‌های مذهبی و قومی، سرمایه‌های اقتصادی، تاریخی و تمدنی و فرهنگی خود را یکی پس از دیگری از دست می‌دهد و به جای حرکت به سمت وحدت مذاهب و ادیان، مسلمان کشی و برادر کشی، سکه رایج خاورمیانه شده است و افراطی گری بیش از هر زمان دیگری خود را در مناقشات خاورمیانه نشان می‌دهد.

مهرعلیزاده خطاب به نخبگان کشور گفت: زنان، جوانان، دانشگاهیان، احزاب، تشکل ها، جامعه اصلاح طلبان، نیرو‌های مسلح غیور کشورمان، فرهنگیان، ورزشکاران عزیز؛ من با اعتقاد راسخ به تبیین گفتمانی که می‌تواند تنش را در داخل به حداقل و تعامل در خارج را به حداکثر برساند و ایران را از وضعیت کنونی نجات دهد، پرداختم.

وی تاکید کرد:​ گفتمان اصلاح طلبی با حضورش در عرصه خدمت یعنی از سال ۱۳۷۶ تا سال ۱۳۸۴، تعامل با جهان و صمیمیت با همسایگان و اصلاح روند‌های اقتصادی و اجتماعی را به ارمغان آورد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری خطاب به مردم گفت: راه اول در این شرایط، تحریم انتخابات، ترک صندوق رای و سپردن آینده ایران و نسل آینده به دست مشارکت حداقلی و اقتدارگرایان است که حاصل آن ختم جمهوریت و رشد افراطی گری و مهاجرت مغز‌های متفکر و نخبگان زمین گیر شدن است.

مهرعلیزاده افزود:، اما راه دوم، دعوت همگان به مشارکت حداکثری برای استقرار دولتی کارآمد، پاکدست، دلسوز و مردمی است.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازایلنا، تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۰۸۹۸۹۱، ilna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سینا
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
0
0
دیگه خیلی زحمت میشه !! مردم را چی فرض کردین؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین