پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۷۱۵
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۱
علی رغم اینکه مسئولان دولتی و اجرایی استان در گفت و گو های رسانه ای از افتتاح این پروژه های نیمه تمام تا پایان سالجاری خبر میدهند، اما با توجه به فرصت اندک در این ماه های پایانی سال، بعید به نظر می رسد همه پروژه های نیمه تمام در استان به بهره برداری برسند.

شعارسال: حکایت پروژه‌های نیمه ‌تمام در سراسر کشور که بخشی از آن‌ها ملی و بخش مهمی از آن‌ها استانی است سر دراز دارد که از دولتی به دولت دیگر به ارث رسیده است و دلایل مختلفی از جمله کمبود اعتبار، تغییرمدیریت ها و نگاه منفی دولتی به اقدامات دولت دیگر، عدم جانمایی درست طرح، مشکلات حقوقی و حقیقی پروژه ها، واگذاری اجرای آن از بخش دولتی به بخش خصوصی و ... باعث شده است تا این پروژه ها همچنان بر روی زمین نیمه تمام بمانند و خود به خود زمینه سوخت سرمایه در کشور را به وجود آورند.

پروژه‌های نیمه‌تمام متعددی در نقاط مختلف کشور وجود دارد؛ پروژه‌هایی که آغاز آنها برای جامعه هدف موجب امیدواری بوده است ولی تکمیل نشدن آن موجب نارضایتی و ناامیدی شده است.

معمولا با روی کار آمدن هر دولت جدید در ایران، مدیران آن دولت بر اساس تشخیص خود و زیر سوال بردن تصمیمات دولت قبل، ساخت تعدادی پروژه را آغاز می‌کنند که ممکن است به دلایلی تا پایان همان دولت به اتمام و بهره‌برداری نرسد و به عنوان یک پروژه نیمه‌تمام برای دولت بعد به ارث برسد.

با آغاز به کار دولت یازدهم پروژه های عمرانی و زیر ساختی زیادی در سفرهای کاروان تدبیر و امید در استانهای کشور مصوب و کلنگ زنی شد که هم اکنون بسیاری از آنها یا نیمه تمام مانده اند و یا اصلا پیشرفتی نداشتند.

در حال حاضر بنا به اعلام استانداری‌ها بیش از ۳۷ هزار پروژه نیمه تمام در کشور روی زمین مانده است که همگی منتظر تایید یا تزریق اعتبارات هستند. در این میان فراوانی پروژه های نیمه‌تمام به ترتیب متعلق به جاده‌ها، کمربندی ها و پل‌ها با فراوانی۴۶ ، پروژه های فرهنگی نظیر ساخت کتابخانه و تالار فرهنگی و دانشگاه و سینما و باغ موزه با فراوانی ۳۳ ، پروژه‌های آبرسانی و سدسازی با فراوانی ۳۰ ، بیمارستان با فراوانی ۲۷ ، ساخت ورزشگاه با فراوانی ۲۳، مترو و راه آهن با فراوانی ۱۵ است که شاید با کمی جابه جایی بتوان آن را به جامعه آماری پروژه های نیمه تمام تعمیم داد.

استان بوشهر یکی از آن استان هایی است که با روی کار آمدن دولت تدبیر و انتصاب جوانترین استاندار کشور در آن پروژه هایی کلنگ زنی شد و امید می رفت که این پروژ ها و پروژه های به جا مانده از دولت قبل در استان که هر کدام می‌توانست علاوه بر رفع نیاز و توسعه استان، سبب برکاتی چون اشتغالزایی جوانان شود، به خوبی به بهره برداری برسد، ولی حالا می بینیم که رفته رفته عمر چهار ساله دولت رو به پایان است و از بهره برداری پروژه های مهم خبری نیست و مدیران اجرایی استان همچنان به مردم وعده افتتاح می دهند.

مهمترین پروژه های زمین مانده استان بوشهر شامل پروژه های بزرگراهی از جمله بزرگراه برازجان- دیلم، بوشهر- دیر، برازجان - گناوه و دیلم - گناوه، و ... ، پروژه های ورزشی از جمله ورزشگاه 15 هزار نفری بوشهر و زمین ورزشی و خوابگاه های ورزشی در شهرستانهای استان و ...، ساختمان دانشکده هنر و معماری، اسکله خورخان بردخون، شبکه فاضلاب بوشهر و شهرهای شمالی استان، سد باهوش اهرم، سد باغان و سد خائیز، پروژه های بیمارستانی و درمانی، دهکده های گردشگری در بوشهر، گناوه و دلوار، بلاتکلیفی شش هزار 500 واحد نیمه تمام مسکن مهر، پروژه های آبرسانی، و پروژه های مشابه دیگر تنها بخشی از پروژه های بر زمین مانده استان بوشهر است که بارها مسئولین اجرایی استان وعده افتتاح و بهره برداری برخی از آنها را داده اند ولی تا کنون این امر محقق نشده است.

به گفته مسئولان استانی بیش از هزار پروژه نیمه ‌تمام ریز و درشت در این استان وجود دارد که تلاش می شود تا پایان سال جاری به بهره برداری برسند.

استاندار بوشهر با اشاره به اینکه پروژه‌‏های نیمه تمام تکمیل میشود، گفت: براساس سیاستهای دولت تدبیر وامید پروژههای نیمه تمام که دارای عمر بالایی هستند با مشارکت بخش خصوصی امسال تکمیل و به بهرهبرداری می‌رسند.

از طرفی نماینده نهاد ریاست جمهوری در مصوبات استانی، اعلام می کند: تکلیف داریم قبل از اتمام دولت یازدهم پروژه های سفر هیئت دولت در استانها را به سرانجام برسانیم.

حال علی رغم اینکه مسئولان دولتی و اجرایی استان در گفت و گو های رسانه ای از افتتاح این پروژه های نیمه تمام تا پایان سالجاری خبر میدهند، اما با توجه به فرصت اندک در این ماه های پایانی سال، بعید به نظر می رسد همه پروژه های نیمه تمام در استان به بهره برداری برسند ولی به هر حال باید منتظر ماند و دید که آیا این بار وعده مسئولین تحقق خواهد یافت یا مثل گذشته بارها درباره اتمام آنها به مردم وعده داده می شود.

خلاصه اینکه باید گفت متاسفانه عدم داشتن برنامه ریزی دقیق و مناسب در کلنگ‌زنی طرح‌های عمرانی در گذشته، سبب شده است تا هزاران پروژه ریز و درشت در استانها به منصه ظهور برسد که هم اکنون وضعیت پیشرفت آنها مطلوب نیست و امروزه در استان با مشکلات روی هم تلبنار شده ای مواجه هستیم که نیاز است برای رفع آنها نقش ها و ساختارهای موجود تغییر پیدا کند و مدیریت استان با یک برنامه ریزی مشخص و یک حرکت جهادی و دلسوزانه خارج از روزمرگی، زمینه رفع مشکلات را فراهم کند تا زمینه برای تکمیل پروژه های نیمه تمامی را که عمر آنها به بیش از یک دهه رسیده است فراهم شود و مردم استان را به آنچه که حقشان است برساند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری تحلیلی گام نیوز، تاریخ انتشار: 9آبان1395، کدخبر: 43562: www.gamnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین