پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۳۴۷۵۵۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۸
یک کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: بیش از نیمی از سهام شرکت‌ها تعدیل قیمت و اصلاح خوبی داشتند، اما نیمی دیگر از سهام در صف‌های فروش قفل شدند و یکی از موانع و مشکلات این است که هنوز حدود ۲۰۰ شرکت به ارزش ۲۵۰۰ میلیارد تومان اصلاح قیمت نشدند، این یکی از موانعی است که در بازار مشاهده می‌کنیم؛ بنابراین به همین دلیل با هر خبر مثبت اعم از برون مرزی و درون مرزی بلافاصه بازار به صورت گذرا یک شکل مثبت مشابه سال ۹۹ به خود می‌گیرد.
شعار سال: فردین آقابزرگی درباره فضای بازار سرمایه واکنش آن نسبت به نتایج ریاست جمهوری اظهار داشت: تاثیرات کوتاه مدت نتیجه انتخابات ریاست جمهوری را روز گذشته در یک ساعت پایانی معاملات شاهد بودیم به طوریکه که رشد شاخص در ابتدای روز بسیار ضعیف بود و به یکباره رشد ۱۴ هزار واحدی داشت بنابراین نتیجه انتخابات به طور کامل تاثیر کوتاه مدت را در بازار گذاشت.
 
بیش از نیمی از سهام شرکت‌ها تعدیل قیمت و اصلاح خوبی داشتند

وی تاکید کرد: بازار سرمایه با توجه به فراز و نشیب‌هایی که در سال گذشته داشته برخلاف واقع، بیش از اندازه هیجانی است و همواره تصور بر این است که بلافاصله پس از رسیدن به یک نقطه تعادل، رالی اتفاقاتی که در سال ۹۹ رخ داد، مجددا تکرار شود. هر بار که وارد این محدوده می‌شویم شاهد آن هستیم که عرضه سهام به شدت افزایش پیدا می‌کند و معتقدم اتفاقا این روند طبیعی‌تر است تا اینکه بازار یک سویه به سمت صف خرید برود.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بیش از نیمی از سهام شرکت‌ها تعدیل قیمت و اصلاح خوبی داشتند، اما نیمی دیگر از سهام در صف‌های فروش قفل شدند و یکی از موانع و مشکلات این است که هنوز حدود ۲۰۰ شرکت به ارزش ۲۵۰۰ میلیارد تومان اصلاح قیمت نشدند، این یکی از موانعی است که در بازار مشاهده می‌کنیم؛ بنابراین به همین دلیل با هر خبر مثبت اعم از برون مرزی و درون مرزی بلافاصه بازار به صورت گذرا یک شکل مثبت مشابه سال ۹۹ به خود می‌گیرد.

آقابزرگی افزود: این انتظار که پس از اعلام نتایج ریاست جمهوری بلافاصله همه امور به طور ایده‌آل مانند ۶ ماه سال ۹۹ پیش برود، خارج از منطق و واقعیت است به ویژه اینکه با یک دوره گذار ۶ ماهه بین تحویل دولت و استقرار مدیران منتخب تا پایان سال ۱۴۰۰ مواجه خواهیم بود.

وی با بیان اینکه اتفاق ملموسی که بتواند منشا تصمیمات اقتصادی در کشور باشد در سه ماه پایانی سال ۱۴۰۰ رخ خواهد داد، گفت: پیامد‌ها و دستاورد‌های این تغییر و تحول به جز واکنش هیجانی که بخش عمده‌ای را دیروز شاهد بودیم، نتیجه دیگری نیست و روال طبیعی این است که از آنجایی که اغلب شرکت‌ها اصلاحات لازم خود را انجام دادند کماکان بر مدار صعودی باشند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: به طور قطع روند رو به رشد و بازدهی بازار سرمایه از سال ۹۹ کمتر خواهد بود و پیش‌بینی‌ها بر این اساس است که اتفاق شگرفی رخ نمی‌دهد، اما ادامه روند منفی شاخص که این تا الان حدود منفی ۱۱ درصد است به بار عدم اصلاح قیمت همان شرکت‌ها برمی‌گردد و البته این سهام هم لا به لای این حرکت‌ها به آرامی اصلاح می‌شوند.

آقابزرگی با بیان اینکه هیچ یک از کاندیدا‌ها برنامه جامع و عملیاتی از بازار سرمایه ارایه ندادند، گفت: واقعیت این است که هر چند هیچ یک از ۷ کاندیدا برنامه عملیاتی درباره بازار سرمایه ارایه داده، اما تنها کسی به مشاوره گرفتن از مدیران و کارشناسان حرفه‌ای در این زمینه اعتقاد داشت، اقای رییسی بود؛ بنابراین آقای رییسی به واسطه ایجاد تیم قوی از کارشناسان و مدیران حرفه‌ای و ایجاد اتاق فکر، می‌تواند به بازار سرمایه کمک کند.

وی ادامه داد: توجه داشته باشیم در این میان برخی از کاندیدا‌ها صحبت‌هایی از بازار سرمایه داشتند که برخلاف رویه آن‌ها در دوره عملکرد خودشان بود.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه نباید در این مرحله انتظارات شگرف و اساسی داشته باشیم، افزود: در ابتدا باید زیرساخت‌ها از جمله مقررات بازار، شورای عالی بورس، برنامه‌های سازمان بورس تحولات اساسی داشته باشند که در فشرده‌ترین حالت تا پایان سال ۱۴۰۰ انجام این تغییرات زمان می‌برد.

آقابزرگی تاکید کرد: باید توجه داشته باشیم هر سال که بورس بازدهی خوبی داشته، سال بعد از آن در بازار یا دوره سکون بوده یا بازدهی بسیار پایینی داشته که سال ۹۸ حدود ۱۸۷ درصد بازدهی داشتیم و در سال گذشته هم بیش از ۱۵۰ درصد بازدهی داشتیم بنابراین سال ۱۴۰۰ سالی است که بازدهی نسبتا مثبت و ملایم خواهیم داشت چنانکه در حال حاضر سه ماه از سال گذشته و بازدهی ۱۱ درصد منفی بوده که این روند غیر طبیعی نیست.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازایلنا، تاریخ انتشار: ۳۰خرداد ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۰۹۲۴۶۸، ilna.news
اخبار مرتبط
برچسب ها: اقتصاد ، بورس ، سرمایه ، سهام
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سینا
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
0
0
مدتی است که از بورس انتظاری نمی رود
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین