پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۸۰۱۰
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۳
1 میلیون تومان بودجه برای ایجاد اکوموزه بندر تاریخی لافت هرمزگان توسط معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان اختصاص داده شد.
شعار سال: عباس نوروزی اظهار داشت: با توجه به فضای منحصر به فرد تاریخی بندر لافت، طرح ایجاد اکوموزه این بندر به تصویب رسیده است.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان، ادامه داد: این پروژه با همکاری مشترک اداره کل موز‌های وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و سازمان منطقه آزاد قشم به زودی اجرایی خواهد شد.

این مقام مسئول در استان هرمزگان از اختصاص یک میلیارد تومان به منظور ایجاد اکوموزه بندر تاریخی لافت در جزیره قشم خبر داد.

به گفته نوروزی، مطالعات جامع به منظور ایجاد اکوموزه در بندر تاریخی لافت از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری انجام شده است.

وی خاطرنشان ساخت: با توجه به اعتبارات تخصیص یافته و اتمام مطالعات، به زودی پروژه وارد فاز اجرایی خواهد شد.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان در ادامه ایجاد مبلمان در بندر، ایجاد کیوسک‌های اطلاع رسانی و کف‌سازی را از جمله اقدامات اولیه به منظور تبدیل بندر تاریخی لافت به اکوموزه اعلام کرد.

وی وجود بادگیر‌های لافت را یکی از مهمترین مواریث خلیج فارس دانست و بیان داشت: به موازات ایجاد اکوموزه، مرمت و حفاظت از بادگیر‌های بندر لافت نیز انجام می‌شود.

وی همچنین به وجود کارگاه لنج سازی در مدخل ورودی لافت در کنار دریا اشاره کرد و گفت: این کارگاه بخشی از روستا به شمار می‌رود، اما متاسفانه چند سالی است که شغل لنج سازی در جزیره از رونق افتاده است.

نوروزی در ادامه با اشاره به اینکه چاه‌های طلا از دیگر نقاط دیدنی بندر تاریخی لافت محسوب می‌شود، اظهار داشت: این چاه‌ها در پشت قلعه لافت و در داخل گودال مجاور قلعه قرار دارند و تعداد آن‌ها بر اساس روز‌های سال کبیسه است که برای جمع‌آوری آب باران حفر شده‌اند.
 
ایجاد اکوموزه بندر لافت با بودجۀ ۱ ملیاردی

به گفته معاون میراث فرهنگی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان، برخی از محققان قدمت چاه‌های طلا را مربوط به دوران هخامنشی می‌دانند.

وی آیین‌هایی همچون رقص ازوا، مولودخوانی، بادبان کشی و... را از جمله آیین‌های سنتی مردم لافت دانست و خاطرنشان کرد: در صورت معرفی و اجرای این مراسم برای گردشگران می‌توان از زوال این میراث معنوی جلوگیری کرد.

نوروزی، قلعه نادری، قلعه پرتغالی‌ها، دو آب انبار (برکه)، گورستان تاریخی که سنگ نوشته‌های مربوط به هزار سال پیش در آن مشهود است، زیارتگاه‌های سید حسن منصور و شیخ اندرآبی را از دیگر آثار تاریخی روستای لافت عنوان کرد.

این مقام مسئول در استان هرمزگان، تاکید کرد: بدون شک با تبدیل بندر تاریخی لافت به اکوموزه، شرایط مناسب تری برای جذب گردشگران داخلی و خارجی به این بندر تاریخی در خلیج فارس فراهم خواهد شد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه اطلاع‌رسانی مانا، تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۰، کد خبر: ۹۰۱۰۷، mana.ir/fa/news.
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین