پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۴۱۵۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۶
معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان از اختصاص یک میلیارد تومان به منظور ایجاد اکوموزه بندر لافت خبر داد.
شعار سال: عباس نوروزی اظهار داشت: با توجه به ارزش تاریخی بندر تاریخی لافت و نقش مهم آن در هویت خلیج فارس، تبدیل این بندر به اکو موزه در درستور کار قرار گرفته است.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان از اختصاص یک میلیارد تومان به منظور ایجاد اکوموزه بندر لافت خبر داد.

وی خاطرنشان ساخت: این پروژه با همکاری مشترک وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سازمان منطقه آزاد قشم انجام خواهد شد.

این مقام مسئول در استان هرمزگان، تاکید کرد: مطالعات اولیه به منظور تبدیل بندر لافت به اکو‌موزه از سوی اداره کل موزه‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انجام شده است.

به گفته وی، طی ایجاد اکوموزه بندر لافت، ایجاد کیوسک‌های اطلاع رسانی گردشگری و مبلمان ساحلی در بندر لافت انجام خواهد شد.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان، اذعان داشت: همچنین کف سازی بندر تاریخی لافت مطابق با معماری و بافت تاریخی منطقه انجام می‌شود.

وی در ادامه گفته‌های خود وجود بادگیر‌های متعدد در بندر تاریخی لافت را یکی از مهمترین ویژگی‌های معماری این بندر عنوان کرد و بیان داشت: در راستای حفاظت از این میراث مهم، طی سال‌های اخیر توجه ویژه به مرمت بادگیر‌های لافت همواره صورت گرفته است.

این مقام مسئول در استان هرمزگان، تصریح کرد: امیدواریم تا سال آینده شاهد راه اندازی کامل اکوموزه بندر تاریخی لافت به عنوان یکی از مهمترین مواریث خلیج فارس باشیم.

نوروزی با اشاره به اینکه سال گذشته به منظور مرمت آثار تاریخی بندر تاریخی لافت، سال گذشته ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار تخصیص یافته بود، اذعان داشت: امیدواریم با تخصیص اعتبارات کافی در سال ۱۴۰۰ پروژه مرمت آثار تاریخی بندر لافت با سرعت بیشتری پیش رود.

این مقام مسئول در استان هرمزگان، یادآور شد: همچنین برای تخصیص اعتبارات بیشتر به منظور مرمت آثار تاریخی بندر لافت در حال رایزنی با سازمان منطقه آزاد قشم نیز هستیم تا این پروژه به صورت مشارکتی انجام شود.

به گفته وی، بندر تاریخی لافت با داشتن بسیاری از جاذبه‌های فرهنگی و گردشگری به عنوان کلکسیونی از میراث فرهنگی در جزیره قشم است که در صورت ساماندهی می‌تواند گردشگران داخلی و خارجی زیادی رابه خود جذب کند.

وی با اشاره به اینکه اکثر خانه‌های این روستا دارای بادگیر هستند به طوری که باعث شده این بندر به بندر بادگیر‌ها معروف شود، تاکید کرد: اکثر این بادگیر‌ها به مرمت اضطراری نیاز دارند.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان یادآور شد: بخش اعظم مرمت آثار تاریخی بندر لافت شامل عملیات مرمت و مقام سازی بادگیر‌ها در این بندر تاریخی است.

به گفته این مقام مسئول در استان هرمزگان به منظور مرمت و مقام سازی بادگیر‌های روستای تاریخی لافت از کارشناسان خبره میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان بهره خواهیم برد.

نوروزی در ادامه با اشاره به اینکه چاه‌های طلا از دیگر نقاط دیدنی بندر تاریخی لافت محسوب می‌شود، اظهار داشت: این چاه‌ها در پشت قلعه لافت و در داخل گودال مجاور قلعه قرار دارند و تعداد آن‌ها بر اساس روز‌های سال کبیسه است که برای جمع‌آوری آب باران حفر شده‌اند.

به گفته مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان، برخی از محققان قدمت چاه‌های طلا را مربوط به دوران هخامنشی می‌دانند.

وی آیین‌هایی همچون رقص ازوا، مولودخوانی، بادبان کشی و... را از جمله آیین‌های سنتی مردم لافت دانست و خاطرنشان کرد: در صورت معرفی و اجرای این مراسم برای گردشگران می‌توان از زوال این میراث معنوی جلوگیری کرد.

نوروزی، قلعه نادری، قلعه پرتغالی‌ها، دو آب انبار (برکه)، گورستان تاریخی که سنگ نبشته‌های مربوط به هزار سال پیش در آن مشهود است، زیارتگاه‌های سید حسن منصور و شیخ اندرآبی را از دیگر آثار تاریخی روستای لافت عنوان کرد.

وی همچنین به وجود کارگاه لنج سازی در مدخل ورودی لافت در کنار دریا اشاره کرد و گفت:این کارگاه بخشی از روستا به شمار می‌رود، اما متاسفانه چند سالی است که شغل لنج سازی در جزیره از رونق افتاده است.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از مانا، تاریخ انتشار: ۱۷مرداد ۱۴۰۰، کد خبر: mana.ir/۹۰۴۹۷
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
0
0
بعد از ترمیم و مرمت بعضی از بناها یک مکان مناسب برای جذب توریست خواهد شد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
0
0
مطالعات اولیه صورت گرفته مرحله بعدی کی میخواهد انجام شود؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین