پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۸۳
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۶
مدیر گروه علوم اقتصادی دانشکده اقتصاد،مدیریت و حسابداری دانشگاه یزد گفت: برای نخستین بار در استان یزد، پردیس این واحد دانشگاهی در دوره دکتری علوم اقتصادی دانشجو می پذیرد.

شعار سال: در گزارش روزشنبه روابط عمومی دانشگاه یزد به نقل ازحسینعلی دانش آمده است: شورای گسترش آموزش عالی با راه اندازی این رشته در پردیس دانشگاه یزد، برای تامین نیروی انسانی مورد نیاز جامعه و صنعت موافقت کرد.

وی افزود: امروزه مشاهده می شود،علم اقتصاد سنتی با پیشرفت های حیرت انگیز خود، از حل مشکل جامعه عاجز است بهترین گواه این مدعا پیدایش بحران های اقتصادی در غرب است که مهد پرورش علم اقتصاد سنتی بود.

وی تاکید کرد: جامعه اسلامی هم به هر میزان که از فرهنگ اصیل اسلامی دور شود در زندگی اقتصادی بیشتر دچار مشکل می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه یزد ادامه داد: نمونه آن بانکداری ربوی است که جامعه ما با وجود تغییر پوسته بانکداری هنوز از لحاظ محتوا و در عمل چندان از بانکداری ربوی فاصله نگرفته است و بخش عمده ای از مشکل اقتصادی جامعه از اینجا ناشی می شود.

مدیرگروه علوم اقتصادی دانشگاه یزد با تاکید بر لزوم ایجاد تحول در آموزش و پژوهش اقتصاد در جامعه اسلامی، گفت: پردیس های خودگردان دانشگاهها می توانند تا حد زیادی از قید دانشگاه های معمولی مستقل تر عمل کنند می توانند نقشی مناسب در زمینه آموزش و پژوهش اقتصاد ایفا کنند.

وی یاداور شد: با توجه به اینکه اقتصاد اسلامی یک موضوع بین رشته ای است، همکاری دانشمندان در زمینه های مختلف را می طلبد.

دانش در ادامه یادآور شد: افق آینده علم اقتصاد در کشور روشن و امیدوارکننده است و با فراهم شدن آمادگی برای مقابله با مشکل اقتصادی، نگرانی های موجود از جامعه ما رخت بر می بندد.
وی درخصوص سرفصل های ارائه شده این دوره گفت: علوم اقتصادی عام است یعنی می تواند علوم اقتصاد صنعتی، بین المللی و اسلامی باشد.

دانش در ادامه با اشاره به اینکه حیات بشر نمودهای مختلفی دارد و یکی از مهمترین آنها نمود اقتصادی است گفت: نه تنها نیازهای مادی بشر با ابزار اقتصادی رفع می شود بلکه برای رفع نیازهای روحی و معنوی او هم کم و بیش باید از ابزار اقتصادی بهره برد و علم اقتصاد معطوف به این مسائل است.

وی افزود: بدیهی است که قبل از پیدایش علم اقتصاد هم اندیشه های اقتصادی همواره برای بشر مطرح بوده اما جنبه اجرایی و به تعبیر امروزی جنبه تدبیری آن و نیز جنبه تشریحی آن که همان نشان دادن راه بهتر و مناسب تر برای پیشبرد امور اقتصادی است، پررنگ تر بود.

دکتر دانش، علم اقتصاد را علم منطقی دانست و افزود: اصل بر این است، انسانها در رفتار اقتصادی خود عقلانی عمل کنند، بنابراین رفتار غیرعقلانی برای آنان اصل نیست اما بدیهی است که هر کس به اقتضای اطلاعات، باورها و بنابر اهداف و انگیزه های خودعمل می کند.

این مسئول در ادامه گفت: اقتصاددانان برای انجام وظیفه خود هم باید از نظریه ها و تحلیل های علمی مطلع باشند هم باورها، اعتقادها، ارزشها و مسائل روحی و روانی موثر بر رفتار اقتصادی اطراف خود را بشناسند به ویژه آنکه اگر این اقتصاددان مسلمان باشد یا در جامعه اسلامی زندگی کند.

با اندكي اضافه و تلخيص برگرفته از وب سایت خبرگزاری ايرنا، تاریخ انتشار: 12 مهر 1394، کد مطلب: 81336893 (4268857):www. irna.ir


خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین