پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۵۰۸۸۲
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۹
رئیس کل اسبق بانک مرکزی گفت: کنترل مسائل پولی، کنترل نقدینگی و کنترل تورم، همه مسائلی است که باید با تصمیم گیری بانک مرکزی و مستقل از دولت باشد.
شعار سال: آقای محمود بهمنی رئیس کل اسبق بانک مرکزی گفت: بالاترین قدرت اجرایی بانک مرکزی، همان شورای پول و اعتبار است که در حال حاضر توسط دولت اداره می‌شود.

وی ادامه داد: در تصمیمات شورای پول و اعتبار، تصمیمات دولت بسیار موثر است، زیرا اکثریت افراد شورا از طرف دولت حضور دارند و این ساختار باید اصلاح شود.

بهمنی با بیان این که رئیس کل بانک مرکزی توسط رئیس جمهور انتخاب می‌شود گفت: همین امر نشان دهنده این است که استقلالی در بانک مرکزی وجود ندارد و رئیس کل بانک مرکزی نمی‌تواند مستقل عمل کرده و تصمیمات تخصصی اقتصادی بگیرد.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی با اشاره به این که قانون پولی و بانکی باید اصلاح شود گفت: با اصلاح قانون پولی و بانکی و همچنین اصلاح ساختار بانک مرکزی، می‌توان تصمیمات درستی در این حوزه اتخاذ کرد.

بهمنی افزود: ساختار شورای پول و اعتبار نیز باید اصلاح شود و اختیارات کافی به رئیس کل بانک مرکزی داده شود تا بتواند تصمیم گیری مناسب داشته باشد.

وی گفت: ساختار بانک مرکزی و عملکرد و تصمیم گیری‌های آن نیز باید از نظارت‌ها جدا باشد.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی افزود: زمانی که تصمیمی اتخاذ می‌شود باید سازمان و نهاد دیگری به صورت مستقل بر اجرای این تصمیم نظارت کند.

بهمنی با انتقاد از قیمت گذاری‌های دستوری گفت: قیمت گذاری‌ها در بازاری، چون بازار ارز، باید تابع عرضه و تقاضا باشد.

وی افزود: نرخ ارز را نمی‌توان به صورت دستوری و با قدرت زور کنترل کرد.

بهمنی خاطرنشان کرد: باید به صادرات ارزش لازم را بدهیم و ارز حاصل از صادرات را به چرخه ارزی برگردانده و با کنترل بر روی قیمت ارز نرخ‌ها را کنترل کنیم.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری صداو سیما، تاریخ انتشار: ۲۵تیر ۱۴۰۰، کد خبر ribnews.ir، ۳۱۶۶۲۲۸
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین