پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۴ - 2025 May 16
کد خبر: ۳۵۳۶۵
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۶
مدیرکل دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش گفت:‌ ۱۳۶ هزار نفر از دانش‌آموزان در معرض خطر ابتلا به مصرف مواد مخدر هستند و از این میان ۳ هزار و ۶۰۰ نفر حداقل یکبار مصرف‌کننده مواد مخدر بوده‌اند.
شعارسال: به گزارش تسنیم نادر منصور کیایی در مورد تعیین شیوع مصرف موادمخدر میان دانش‌آموزان گفت: برای این کار چند راه وجود دارد نخستین روش استفاده از پیمایش است یعنی از طریق پرسشنامه و مطالعات پیمایشی شیوع اعتیاد را ارزیابی کنیم. روش دوم استفاده از انواع روش‌های ثبتی است یعنی بررسی کنیم افرادی که برای درمان اعتیاد مراجعه می‌کنند در گروه سنی کودک و نوجوان قرارد دارند یا خیر و با ثبت اطلاعات گروه سنی نوجوان متوجه شویم وضعیت چگونه است. وی گفت : روش سوم استفاده از انواع روش‌های میدانی است که این روش‌ها شامل مصاحبه با خانواده‌ها و مشاهداتی است که در جامعه یا مدرسه صورت می‌گیرد اما هر یک از این موارد کاستی‌هایی داشته و نقدهایی به آن وارد است به‌عنوان مثال در رابطه با پیمایش و روایی پاسخ‌ها نقدهایی وجود دارد.وی افزود: یکی از روش‌هایی که به نظر می‌رسد برای بررسی شیوع اعتیاد میان دانش‌آموزان دقیق‌تر است تدوین برنامه مددکاری مدرسه است که براین اساس چهار نهاد آموزش‌وپرورش، وزارت بهداشت، ستاد مبارزه با مواد مخدر و بهزیستی با همراهی یکدیگر به جای اینکه از طریق مطالعات پیمایشی یا داده‌های ثبتی وضعیت مصرف مواد را بررسی کنند از طریق طرح همکاری برای شناسایی، درمان و بازتوانی دانش‌آموزان دارای اختلال مصرف مواد، اقدام می‌کنند. منصور کیایی ادامه دا د: در قالب این طرح با همکاری یکدیگر چند کار انجام می‌دهیم و ابزارهای معتبری برای شناسایی بموقع دو دسته از دانش‌آموزان انجام می‌دهیم. گروه نخست، دانش‌آموزانی که دارای نشانه خطر در زمینه اختلال مصرف مواد هستند. در رابطه با این گروه واژه معتاد را به کار نمی‌بریم چون اعتیاد یکی از انواع طیف بزرگ اختلال مصرف مواد مخدر است که این اختلال از تجربه یکبار مصرف تا وابستگی به مواد را دربرمی‌گیرد.در گروه نخست نشانه‌های خطر شامل جنبه‌های روانی، اجتماعی، محیطی و نشانه‌های محرز مصرف مواد است.گروه دوم دانش‌آموزانی هستند که اختلال مصرف مواد در آنها احراز می‌شود به‌عنوان مثال وقتی دانش‌آموز دارای نشانه‌های خطر است از طریق بررسی‌های تشخیصی و بالینی متوجه می‌شویم که آیا اختلال مصرف مواد دارد یا خیر.وی افزود: این موارد مراحل شناسایی در طرح مشترکی است که از سال تحصیلی 92-93 آغاز شده است و در قالب این بررسی‌ها متوجه شدیم دانش‌آموزانی هستند که خانواده آنها دارای متغیرهای سالم است اما فرزند دارای نشانه‌های خطر ابتلا به مصرف مواد مخدر است همچنین محیط یکی از متغیرهای تأثیرگذار است. منصور کیایی درپاسخ به اینکه دانش‌آموزانی که در معرض خطر ابتلا به مصرف مواد مخدر شناسایی شده‌اند، عمدتاً از کدام خانواده‌ها هستنداظهار داشت: هم‌اکنون در رسانه‌ها گفته‌می‌شود یک درصد دانش‌آموزان معتاد هستند اما نتایج طرح ما چه می‌گوید؟یک درصد از دانش‌آموزان معتاد هستند یعنی جمع زیادی از افراد وابستگی به مواد مخدر دارند در حالی که طرح میدانی مدیریت مورد با نام مددکاری اجتماعی در مدرسه که در حال فعالیت است حکایت از آن دارد در سال تحصیلی گذشته یک درصد از دانش‌آموزان در معرض خطر شناسایی شدند یعنی 136 هزار دانش‌آموز در معرض خطر مصرف مواد مخدر هستند اما افرادی که مصرف مواد داشتند 3 هزار و 600 نفر هستند.منصور کیایی درباره اینکه موادی که توسط دانش‌آموزان مصرف می‌شود، عمدتاً چیست گفت: موادی که این دانش‌آموزان مصرف می‌کردند بسته به نوع جغرافیا متفاوت بود یعنی مواد سبک و سنگین مانند شیشه مصرف می‌شد اما بیشتر آنها مصرف‌کننده مواد سبک هستند یعنی مواد مخدر صنعتی استفاده نمی‌کردند. اغلب دانش‌آموزان مصرف‌کننده مواد نیز پسران در گروه سنی بالای 15 سال هستند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه ایران، صفحه 4، تاریخ انتشار: شنبه 15 آبان 1395، شماره: 6351.

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین