پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۸۸۵۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۴
ماجرای قفل شدن گوشی‌های برند شیائومی چیست و این موضوع تا چه اندازه واقعیت دارد؟
شعارسال: گزارش‌های ضدونقیضی مبنی‌بر ازکارافتادن گوشی‌های شیائومی به‌علت تبعیت این شرکت از تحریم‌های ایالات متحده در برخی کشور‌ها ازجمله ایران از عصر روز جمعه به‌گوش می‌رسد. بر اساس گزارش وب سایت XDA-Developers در ۹ سپتامبر برابر با ۱۸ شهریور شرکت شیائومی، در حال قطع دسترسی کاربران به موبایل‌های ساخت خود در کشور‌های تحریم شده مانند سوریه، کوبا، کره شمالی، سودان و البته ایران است. البته به گفته دبیر واردکنندگان موبایل تاکنون هیچ گوشی شیائومی در ایران غیرفعال نشده و کاربران با مشکل مواجه نشدند. به هر حال اگر شما هم یکی از طرفداران برند شیائومی هستید یا از گوشی‌های این برند استفاده می‌کنید و نگرانید که آینده گوشی تان چه می‌شود این گزارش را از دست ندهید.



اصلا ماجرا چیست؟

در دو روز گذشته اخباری مبنی‌بر قفل شدن گوشی‌های شیائومی در چند کشور در برخی از خبرگزاری‌ها و سایت‌ها منتشر شده است. این در حالی است که برای اولین بار چهار روز پیش یک کاربر از کوبا، از قفل شدن گوشی جدید خود پس از چند روز استفاده خبر داده بود. این کاربر ادعا کرده بود که گوشی شیائومی نوت ۸ دیگری نیز دارد که نزدیک به یک سال است که از آن استفاده می‌کند و این مشکل برای این گوشی اتفاق نیفتاده و برای گوشی جدیدش بعد از چند روز اتفاق افتاده است. با این حال وب‌سایت XDA-Developers که یک شرکت توسعه نرم افزار‌های موبایل است و بیش از ۶/۶ میلیون عضو در سراسر جهان دارد، در گزارشی اعلام کرده است که مسدود شدن گوشی‌های شیائومی در زمینه تحریم‌های آمریکا در دستور کار قرار گرفته و ظاهرا در این گزارش نام ایران نیز درج شده است. این منبع می‌گوید، در هفته‌های اخیر گزارش‌های مختلفی از کاربران دریافت کرده که با مشکل دسترسی به موبایل شیائومی خود مواجه شده‌اند، چراکه موبایل خود را در یکی از این کشور‌های تحریم شده فعال کرده‌اند. این گزارش حاکی از آن است که چند روز پس از فعال شدن موبایل، دستگاه کاربر لاک می‌شود و چنین پیامی نمایش داده می‌شود: «سیاست شیائومی اجازه فروش این محصول در منطقه‌ای که شما قصد فعال‌سازی آن را داشته‌اید، نمی‌دهد. برای اطلاعات بیشتر به شکل مستقیم به فروشنده دستگاه مراجعه کنید.» البته این سایت در پایان گزارش این اتفاق را مربوط به بند ۱۴۰۲ شرایط و ضوابط فروش گوشی شیائومی در اروپا بیان کرده که براساس این بند، صادرات کلیه محصولات شیائومی از مبدأ اروپا، تابع قوانین صادراتی آمریکا بوده و هرگونه فروش این محصولات به کشور‌های حاضر در لیست تحریم‌ها، ممنوع است.

واکنش انجمن وارد کنندگان موبایل

با وجود بازتاب گسترده احتمال مسدود شدن گوشی‌های شیائومی در ایران نمایندگان انجمن واردکنندگان موبایل، این خبر را نادرست دانسته و گفته اند که پیگیری‌های آن‌ها حکایت از این دارد که این موضوع به طور رسمی توسط این شرکت بزرگ چینی اعلام نشده است. البته کارشناسان و خبرنگار ما هم برای یافتن خبری مبنی بر مسدود شدن گوشی‌ها در کشور‌های یاد شده از جمله ایران در این سایت پیدا نشد با این حال روابط عمومی انجمن وارد کنندگان به دیجیاتو گفته: «اگر زمانی چنین اتفاقی برای برند شیائومی در ایران رخ بدهد، این دولت است که باید وارد میدان شود و موضوع را حل و فصل کند.» با توجه به پیگیری‌ها و رصد خبر به نظر می‌رسد با توجه به ادعا‌های صورت گرفته توسط کاربر کوبایی این اتفاق برای یک سری سفارش‌های خاص مربوط به بازار آمریکای جنوبی بوده که به صورت قاچاق سر از کشور‌هایی مثل کوبا برآورده و بازار را کمی مختل کرده است و شیائومی قصد سامان دهی این گوشی‌ها را دارد. با این حال براساس بیانیه‌ای که انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی منتشر کرده است، تاکنون هیچ موردی از غیرفعال شدن گوشی شیائومی در ایران گزارش نشده است.

کدام گوشی‌ها مسدود می‌شوند؟

انجمن واردکنندگان اعلام کرده است، احتمالا گوشی‌هایی که از مبدأ اروپا به کشور‌های تحریم شده وارد شده اند بر اساس بند ۱۴.۲ مسدود می‌شوند که کشور ما از اروپا واردات گوشی ندارد. با این حال وب سایت XDA-Developers هم نوشته که اگر گوشی‌ها قبل از ورود به کشور‌های تحریم شده در کشور دیگری راه اندازی اولیه شود این گوشی‌ها در کشور‌های تحریم شده هم مسدود نمی‌شوند. هفت صبح هم نوشته که مشکل مختص گوشی‌های تازه خریداری شده است و گوشی‌های شیائومی که هم اکنون کار می‌کنند و استفاده می‌شوند، به چنین مشکلی دچار نخواهند شد. اما یکی از کاربران توئیتر برای اطمینان و استعلام از شیائومی نوشته: «برای اطمینان بیشتر به صفحه رسمی شیائومی مراجعه کنید و با وارد کردن شماره سریال گوشی هوشمند خود یا کد IMEI سیم‌کارت درون دستگاه، از وضعیت نسخه عرضه شده آن اطمینان حاصل فرمایید.»
با این حال شرکت رایانه همراه کیان که وارد کننده محصولات گوشی شیائومی در ایران است، در گفتگو با دیجیاتو ایجاد هرگونه مشکل برای گوشی‌های شیائومی در ایران به خاطر تحریم‌ها را رد کرد. مدیرعامل این شرکت ضمن رد ادعا‌های مطرح شده مبنی بر این که شرکت شیائومی به خاطر تحریم‌ها، قصد دارد گوشی‌های فروخته شده در بازار ایران را غیر فعال کند، تاکید کرد که این موضوع توسط آن‌ها و همکارانشان در کشور مبدأ این شرکت بررسی شده و قرار نیست چنین اتفاقی برای گوشی‌های ایرانی رخ بدهد.

مافیای گوشی‌های همراه

طبیعتا باور این که گوشی همراهی که توانسته بیش از ۳۰ درصد بازار کشور را در دست بگیرد ناگهان در دست کاربرانش از دسترس خارج و مسدود شود کمی دور از ذهن است. شاید به همین دلیل است که برخی به این موضوع محتاطانه‌تر نگاه می‌کنند و پشت پرده‌ای برای آن متصور می‌شوند. برخی از آن‌ها معتقدند این اتفاق برای تخریب این برند که این روز‌ها با توجه به قیمت اش در بازار مشتریان زیادی دارد باعث می‌شود مردم به آن بدبین شوند و سراغ آن نروند آن وقت رقبای دیگر که برند‌های دیگری را وارد کرده‌اند با خیال راحت‌تر بازار را در دست بگیرند و بتوانند با حذف رقیب، سود‌های میلیاردی بیشتری به جیب بزنند.

دردسر‌های شیائومی

این اولین بار نیست که شیائومی بازار ایران را ملتهب می‌کند. پیش از این هم حذف واردات برخی از مدل‌های این برند که به دلیل مشکل مسیریابی و نبودِ امکان تماس با شماره‌های اضطراری در صورت نداشتن سیم کارت اتفاق افتاده بود باعث التهاب بازار شده بود که به نظر می‌رسد این مشکل در آپدیت جدیدی که شیائومی دو روز پیش ارائه کرده حل شده است با این حال نبود نمایندگی رسمی باعث شده برخی مشکلات برای کاربران بدون پاسخ بماند و البته مشکلاتی را هم در آینده می‌تواند به وجود بیاورد. البته مدیر روابط عمومی انجمن واردکنندگان حل مشکل تماس اضطراری گوشی‌های شیائومی برای ایران را دلیلی برای واقعیت نداشتن خبر دانسته و گفته: «به نظر می‌رسد زمانی که این کمپانی در صدد حل مشکل گوشی هایش در ایران برآمده، انجام اقدامی، چون غیرفعال سازی گوشی‌ها در کشور چندان محلی از اعراب نداشته باشد.» با این حال عالیان اشاره کرده که هیچ برندی از گوشی‌های بین‌المللی اکنون به طور رسمی وارد ایران نمی‌شود و این موضوع به دلیل تحریم‌های بانکی است.

 
 
آیا قفل شدن گوشی‌های شیائومی صحت دارد؟
 

شعارسال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه خراسان، تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۴۰۰، کدخبر: ۲۰۷۵۱/۱/۷۳۵۹۴۲/۰، khorasannews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
0
0
هر برندی که یه کم جا میفته و محبوب میشه یه دفعه یه مشکلی براش پیش میاد!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
0
0
چون نمایندگی ندارن تو ایران پس چه کسی میتونه جوابگو باشه؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین