شعار سال: به گفته یکی از مسافران پرواز شماره ۴۴۰۱ شرکت هواپیمایی پرواز ایر از مبدا یاسوج به تهران، این پرواز از ساعت ۱۳:۱۰ تا لحظه مخابره این خبر ۱۴:۴۰ امروز، (یکشنبه، ۲۱ شهریور) به تاخیر افتاده و مسافران با حضور در سالن ترانزیت همچنان منتظر انجام این پرواز هستند.
طبق عرف بینالمللی حمل و نقل هوایی، تاخیر پروازی تا نیم ساعت ایرادی ندارد، اما در صورت تاخیر بیش از نیم ساعت، ایرلاین مربوطه باید جوابگوی مسافران باشد و بر اساس کنوانسیونهای بینالمللی باید به مسافران خسارت بپردازد و رضایت آنان را جلب کند.
حقوق مسافر مجموعهای از سیاستها، دستورالعملها، استانداردها و مقرراتی است که الگوی رفتاری شرکت هواپیمایی و دستاندرکاران امور پروازی را تدوین میکند و هدف از آن تضمین حقوق مادی و معنوی و رعایت شأن و منزلت مسافران در فرآیند مسافرتهای هوایی است. رعایت این مجموعه حمایتی بر اساس مفاد ماده ۵ قانون هواپیمایی کشوری و ماده ۱۹ کنوانسیون ورشو مصوب ۳۱ خردادماه سال ۱۳۵۴ مجلس شورای اسلامی برای کلیه شرکتهای هواپیمایی لازمالاجرا و شامل کلیه پروازهای داخلی (شرکت هواپیمایی، آژانس هواپیمایی و فرودگاه) است.
تأخیرهای پروازی
در صورت بروز تأخیر در انجام پرواز بر اساس ساعت پرواز مندرج در بلیت مسافر اقداماتی باید توسط شرکتهای هواپیمایی انجام شود که شامل اقدامات عمومی و خصوصی است. در اقدامات عمومی تعریف شده آمده است که نماینده شرکت هواپیمایی باید با حضور در میان مسافران، با متانت و احترام نسبت به اطلاعرسانی صحیح در خصوص پرواز اقدام کند و شرکت هواپیمایی نسبت به اطلاعرسانی از طریق سیستم اطلاعات پرواز به صورت مستمر فعالیت نماید.
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از صبح زاگرس، تاریخ انتشار: ۲۱شهریور۱۴۰۰، کد خبر: sobhezagros.ir/۱۹۰۹۰۱