پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۷۹۶۳
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۲
آمارها می‌گویند این روزها در سراسر دنیا در هر لحظه حدود یک میلیون نفر در حال سفر روی ابرها هستند؛ عددی که در آینده‌ای نه چندان دور به میلیون‌ها نفر خواهد رسید. میلیون‌ها نفری که به اعتماد تکنولوژی سوار بر غول‌های آهنین رهسپار آسمان‌ها می‌شوند.

شعارسال: آمارها می‌گویند این روزها در سراسر دنیا در هر لحظه حدود یک میلیون نفر در حال سفر روی ابرها هستند؛ عددی که در آینده‌ای نه چندان دور به میلیون‌ها نفر خواهد رسید. میلیون‌ها نفری که به اعتماد تکنولوژی سوار بر غول‌های آهنین رهسپار آسمان‌ها می‌شوند.
 
 به راستی سفر با هواپیما تا چه اندازه امن است؟ این پرنده‌های غول پیکر با چه ضمانتی بر آسمان شناور هستند؟ آیا شما هم در هنگام تیک آف هواپیما قلب‌تان تندتر از حالت عادی می زند؟ احتمالا نمی‌توانید جواب قاطعی به این سوال ها بدهید چراکه با اخبار ترسناکی که هر روز از سوانح هوایی مخابره می شود نمی‌توانیم بگوییم که سفر با هواپیما یک راه امن و مطمئن برای طول مسافت از نقطه ای به نقطه ی دیگر خواهد بود!
 
ایران در سالی که گذشت یکی از تلخ‌ترین سوانح هوایی‌اش را در تاریخ جهان ثبت کرد. اتفاقی که شاید نتوانیم به آن عنوان «سانحه» را بدهیم چراکه در پی یک خطای انسانی،  176 نفر به آسمان پرکشیدند.
 
در ادامه به برخی از مهمترین اتفاقات هوایی کشور اشاره کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.
 
سقوط هواپیمای اوکراین با 176 مسافر
 
در 18 دی 1398، یک فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ 737 متعلق به خطوط هوایی اوکراین، با 176 مسافر و خدمه پس از پرواز از فرودگاه امام (ره) در محلی بین پرند و شهریار در پی یک خطای انسانی مورد اصابت موشک قرار گرفت و تمامی سرنشینان آن جان خود را از دست دادند.
 
چندین ساعت پس از حادثه بازار تکذیب و گمانی‌زنی‌ها از جانب مسئولین داغ شد. به عنوان مثال، رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی وزارت راه و شهرسازی، با رد هرگونه شایعه درخصوص اصابت موشک به بوئینگ ۷۳۷ شرکت هواپیمایی اوکراینی، گفته بود: «علت سقوط هواپیمای اوکراینی، که در نزدیکی شهر جدید پرند سقوط کرد، آتش سوزی در قسمت موتور هواپیما بود».
 

همچنین رئیس کمیسیون بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری نیز بحث اصابت موشک به هواپیمایی اوکراینی را رد کرد. این تکذیب‌ها دنبال‌دار بود تا اینکه به دلیل فشارهای بین‌المللی در تاریخ 21 دی‌ماه ستاد کل نیروهای مسلح در خصوص سقوط هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراین اطلاعیه صادر کرد که در آن خبر از عملیات موشکی سپاه طی یک خطای انسانی و ساقط شدن هواپیمای اوکراینی می‌داد.
 
پس از این سانحه، ایران حاضر به تحویل جعبه سیاه به کشورهای خارجی نشد تا اینکه در 21 اسفندماه خبرگزاری رویترز مدعی شد: «ایران موافقت کرد جعبه سیاه هواپیمای سرنگون شده را به اوکراین بفرستد».
 

سقوط هواپیمای شکاری در دامنه سبلان
 
4 دی ماه 1398، یک فروند میگ 29 ارتش جمهوری اسلامی ایران پس از بلند شدن از پایگاه دوم شکاری تبریز در دامنه‌های سبلان سقوط کرد و خلبان آن به شهادت رسید.
 

 
سقوط هواپیمای آموزشی در ایوانکی
 
در ساعت حدود 9 صبح 24 مرداد ماه 1398، یک فروند هواپیمای آموزشی فوق سبک حدود 200 متر قبل از فرود در فرودگاه افلاک آسیای ایوانکی دچار حادثه شد و سقوط کرد در این حادثه دو نفر جان خود را از دست دادند. یکی از سرنشینان این هواپیما مجید فتحی‌نژاد، خلبان برجسته و مسئول کمیته فوق سبک سازمان هواپیمایی بود که به‌همراه دانشجوی خلبانی همراهش جان خود را از دست دادند.
 

سقوط  هواپیمای جنگنده بمب‌افکن در ساحل بوشهر
 
صبح روز یکشنبه 13 مرداد 1398، یک فروند جنگنده بمب‌افکن چندمنظوره اف-۴ئی (F-4E) نیروی هوایی ارتش ایران، در پی وقوع آتش‌سوزی در موتور سمت چپ خود در ساحل تنگستان بوشهر سقوط کرد. خلبانان آن با خروج اضطراری، به سلامت از آن خارج شد
 

خروج هواپیما از باند فرودگاه در ماهشهر
 
ساعت ۶:۳۵ صبح چهارشنبه 7بهمن ماه سال گذشته، هواپیمایی از تهران به مقصد بندرماهشهر پرواز کرد و در زمان فرود به دلیل نقص فنی از باند فرودگاه ماهشهر خارج شد. طی این حادثه بال این هواپیما شکسته شد. و از 135 نفر مسافر این پرواز، 2 نفر مصدوم شدند.
 

 
خروج هواپیما از باند فرودگاه در کرمانشاه
 
ساعت 6 صبح شنبه 12 بهمن سال گذشته، یکی از پروازهای شرکت ایران‌ایر که از تهران عازم کرمانشاه بود در فرودگاه شهید اشرفی با 102 مسافر، به‌دلیل بارش سنگین برف و لغزندگی باند فرودگاه، یکی از چرخ‌هایش از باند خارج شد.
 

علت خروج هواپیما از باند فرودگاه کرمانشاه بارش برف و لغزندگی اعلام شد. در این رابطه رئیس پلیس فرودگاه کرمانشاه گفته بود:«بارش سنگین برف و لغزندگی باند فرودگاه سبب شد یکی از چرخ‌های هواپیما از باند خارج شود».
 
خوشبختانه در این حادثه، مسافران آسیبی ندیدند.
 
تاخیرهای هواپیمایی آتا رکود زد
 
براساس آمارهای سازمان هواپیمایی کشور، هواپیمایی آتا در سال گذشته با داشتن 48 درصد تاخیر در پروازهای خود بیشترین رکورد تاخیر در پروازهای داخلی کشور را داشته است. به عبارت دیگر از 509 سورت پرواز این ایرلاین، نزدیک به 245 سورت پروازی با تاخیر انجام شده است.
 

 

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری  برنا  ،تاریخ انتشار: 9  فروردین    1399،کدخبر:   976604 ،www.borna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین