شعار سال:در همان سال شرکتهای خارجی برای ایجاد خطوط هوایی با ایران وارد مذاکره شدند و سنگبنای صنعت هوانوردی تجاری ایران نیز از آن زمان گذاشتهشد. در طول سالها و دورههای تاریخی مختلف، ایران تلاشهایی عموما ناموفق برای تولید هواپیما انجام دادهاست تا اتکا به شرکتهای هواپیمایی خارجی برای سرپا نگه داشتن صنعت هوانوردی خود را از بین ببرد.
با این همه هوانوردی کشور همچنان به محصولات شرکتهای بزرگ خارجی نیازمند است. به نتیجه رسیدن برجام، امیدهایی را برای جوانسازی ناوگان سالخورده هوایی زنده کرد و ایران توانست قراردادهایی را با بزرگترین شرکتهای هواپیماسازی جهان برای خرید هواپیماهای جدید امضا کند.
پس از امضای برجام، ایران صدها هواپیمای جدید به ارزش دههامیلیارد دلار از شرکتهای بوئینگ، ایرباس و ایتیآر سفارش داد و قرار بود در مجموع ۲۰۰فروند هواپیما به ناوگان هوایی کشور اضافه شود تا تعداد هواپیماهای موجود از ۳۱۰ فروند به بیش از ۵۰۰ فروند برسد.
اما با خروج آمریکا از برجام و اجرایی شدن دوباره تحریمها، بوئینگ و ایرباس تحویل سفارشها را متوقف کردند و ایران تنها توانست ۳هواپیمای ایرباس جدید و ۱۳فروند ایتیآر را تحویل بگیرد.
تا پیش از تحویل این هواپیماها، میانگین سن ناوگان هوایی ایران ۲۵سال بود و با تحویل هواپیماها، این میانگین به ۲۳سال رسید.
این درحالیاست که بر اساس استانداردهای جهانی، هواپیماهای بالای ۲۰سال فرسوده به شمار میروند و بسیاری از هواپیماهای موجود در ناوگان هوایی کشور، بهویژه با توجه به شرایط تحریم، باید هرچه سریعتر از خط پرواز خارج شوند.
در کنار فرسوده بودن ناوگان هوایی، تحریمها دسترسی به قطعات و تجهیزات مورد نیاز برای احیا و تعمیر هواپیماهای موجود در کشور را نیز از بین بردهاست و تولیدات داخلی نیز توانایی تامین تمامی قطعات موردنیاز ناوگان هوایی کشور را ندارند.
وضعیت کلی و آماری ناوگان هوایی کشور درحال حاضر و بر اساس سالنامه آماری سال ۱۳۹۷سازمان هواپیمایی کشور، از این قرار است.
تعداد کل هواپیماهای ناوگان هوایی ایران
۳۱۰ فروند
شرکتهای هواپیمایی با بیشترین تعداد از یک مدل هواپیما (بالای ۱۰فروند)
آسمان- مالک ۱۹فروند فوکر ۲۸MK ۱۰۰
ایران ایر- مالک ۱۶فروند فوکر ۲۸MK ۱۰۰ و ۱۳فروند ATR۷۲
زاگرس- مالک ۱۰فروند ایرباس ۳۲۰
ماهان- مالک ۱۸فروند Bae ۱۴۶، ۱۱فروند ایرباس A۳۱۰ و ۱۱فروند ایرباس A۳۰۰-۶۰۰
بیشترین دارایی ناوگان هوایی براساس مدل هواپیما
مکدانل داگلاس (MD۸۰) ۴۷فروند
فوکر MK۱۰۰۴۶ ۲۸ فروند
ایرباس A۳۲۰ ۴۴فروند
Bae ۱۴۶ ۲۵فروند
ایرباس A۳۰۰-۶۰۰ ۲۴فروند
بوئینگ ۷۳۷ ۲۳فروند
شرکتهای هواپیـــمایی براساس بیشترین تعداد هواپیما
۶۲ ایران ایر
۶۲ ماهان
۳۸ آسمان
میانگین عمر ناوگان هوایی ایران به تفکیک شرکتها
۲۶ سال ایران ایر
۲۵ سال آسمان
۲۴ سال ماهان
بیشترین میزان پرواز از ایران توسط شرکتهای خارجی فعال در ایران
ترکیش ایر۶۳۳۶
عراقی ۳۹۸۴
امارات ۲۶۵۲
قطرایرویز۳۱۷۲
ایرعربیا۱۹۷۴
پرسفرترین مقاصد خارجی مسافران شرکتهای هواپیمایی داخلـی
استانبول ۱۰۶۷۴۰۰پرواز
نجف ۳۶۸۷۸۹پرواز
دبی ۲۴۵۶۰۳پرواز
مجموع عوارض فرودگاهی دریافت شده از مسافران بینالمللی
۹۷۶/۶۷۳/۲۵۰/۰۰۰ ریال
تعداد کل مسافران شرکتهای هواپیمایی خارجی
۴۱۹۲۸۱۹ نفر
تعداد پروازهای عبوری از فضای کشور در سال ۱۳۹۷
۳۶۹۸۹۷ پرواز
بیشترین میزان مسافر حمل شده توسط شرکتهای هواپیمایی خارجی
ترکیش ایر ۹۷۰۱۶۳مسافر
عراقی ۴۸۹۱۹۹مسافر
امارات ۴۲۷۵۷۰مسافر
قطرایرویز ۳۷۲۷۹۳مسافر
ایرعربیا ۲۰۳۶۶۴
تعداد کل پروازهای انجام شده از ایران توسط شرکتهای خارجی
۳۲۱۱۷ پرواز
مجموع نشست و برخاست هواپیماها در کل فرودگاههای کشور
۶۲۴۰۳۴ پرواز (شرکتهای داخلی و خارجی)
ظرفیت ناوگان هوایی ایران
ظرفیت مسافربری پروازهای داخلی شرکتهای ایرانی
تعداد کل پروازهای انجام شده: ۱۸۰۸۰۶پرواز
ساعات کل پروازها: ۲۴۸۹۹۰ساعت
تعداد مسافر حمل شده: ۱۹۹۱۲۹۴۸
مجموع تعداد صندلی: ۲۴۳۸۲۹۳۱
ظرفیت مسافربری پروازهای بینالمللی شرکتهای ایرانی
تعداد پرواز بینالمللی انجام شده: ۳۷۵۳۰پرواز
ساعات پروازهای بینالمللی: ۱۰۵۵۸۶ساعت
تعداد مسافران سفرهای بینالمللی: ۵۶۸۰۷۹۱نفر
مجموع تعداد صندلی: ۷۸۹۳۶۹۸
مرگبارترین سوانح هوایی ایران
خرداد ۱۳۵۹
سقوط بوئینگ ۷۲۷ ایرانایر در مسیر مشهد به تهران و مرگ ۱۲۸سرنشین هواپیما
تیر ۱۳۶۷
انهدام ایرباس آی۳۰۰ایرانایر توسط نیروی دریایی آمریکا و مرگ ۲۹۰سرنشین هواپیما
اردیبهشت ۱۳۷۱
سقوط هواپیمای فوکر ۲۷ ارتش در مسیر ماهشهر به تهران و مرگ ۳۹نفر سرنشین آن
بهمن ۱۳۷۱
برخورد توپولوف ۱۵۴پرواز تهران مشهد با یک سوخوی جنگی در فرودگاه مهرآباد و مرگ ۱۴۵سرنشین دو هواپیما
مهر ۱۳۷۲
برخورد هواپیمای فوکر ۲۷هواپیمایی آسمان با کوه و مرگ ۶۶سرنشین آن
اسفند ۱۳۷۵
سقوط هواپیمای هرکولس سی۱۳۰ارتش و مرگ ۸۶سرنشین آن
بهمن ۱۳۸۰
برخورد هواپیمای توپولوف ۱۵۴با کوه و مرگ ۱۱۹نفر
بهمن ۱۳۸۱
برخورد یک فروند هواپیمای ایلیوشین ۷۶سپاه با کوه و مرگ ۲۷۶نفر
بهمن ۱۳۸۲
سقوط فوکر ۵۰کیشایر در مسیر شارجه و مرگ ۴۳سرنشین
آذر ۱۳۸۴
برخورد هواپیمای سی۱۳۰ارتش، حامل خبرنگاران و مرگ ۱۲۰سرنشین و ساکنان ساختمان
شهریور ۱۳۸۵
سانحه حین فرود هواپیمای توپولوف ۱۵۴ایرانایرتور و مرگ ۲۸مسافر از ۱۴۸سرنشین هواپیما
آذر ۱۳۸۵
سقوط آنتونوف ۷۴متعلق به سپاه و مرگ ۳۶نفر از ۳۸سرنشین هواپیما
تیر ۱۳۸۸
سقوط هواپیمای توپولوف ۱۵۴شرکت کاسپین در نزدیکی قزوین و مرگ ۱۶۸سرنشین آن
مرداد ۱۳۸۸
برخورد ایلیوشن شرکت آریا با دیوار بتنی فرودگاه و مرگ ۱۷نفر از سرنشینان هواپیما
دی ۱۳۸۹
سقوط بوئینگ ۷۲۷ایران ایر در مسیر ارومیه و مرگ ۷۸سرنشین هواپیما
مهر ۱۳۹۳
سقوط آنتونوف ۱۴۰اوکراینی دقایقی پس از آغاز پرواز و مرگ هر ۴۸سرنشین آن
بهمن ۱۳۹۶
برخورد یک فروند ایتیآر هواپیمایی آسمان با کوه دنا و کشته شدن ۶۶سرنشین
دی ۱۳۹۸
سقوط یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷هواپیمایی اوکراین براساس خطای انسانی پدافند و کشته شدن هر ۱۷۹سرنشین هواپیما
شرکتهای هواپیمایی مولد درآمد
آتا
تابان
زاگرس
ایرانایر
سپهران
قشمایر
کاسپین
کیشایر
ماهانایر
وارش
آسمان
معراج
کارون
ساها
پویا
ایرانایرتور
سهم شرکتهای هواپیمایی داخلی در پروازهای بینالمللی سال ۱۳۹۷
ماهان ایر
۲۷%
ایران ایر
۲۰%
آتا
۱۱%
قشمایر
۹%
زاگرس
۷%
سهم شرکتهای هواپیمایی داخلی از پروازهای داخلی
آسمان
۱۶%
ایرانایر
۱۰%
ماهانایر
۱۰%
زاگرس
۱۰%
کیشایر
۹%
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری اسکان نیوز، تاریخ انتشار: 27 بهمن ماه 1398، کد خبر:www.eskannews.com،25697