پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۵۹۲۵۲
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۵
رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران گفت: تنها کسانی که از ارز ۴۲۰۰ تومانی سود بردند رانت خوارها، نورچشمی‌‏ها و مفسدان اقتصادی هستند.
شعارسال: مجید موافق قدیری رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران درباره تبعات اجرای سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: هدف دولت از تخصیص ارز۴۲۰۰ تومانی، رسیدن کالای ارزان به دست مردم بود. این ارز سال ۹۷ گستره زیادی از کالا‌ها را شامل می‌شد که امروزه تنها به ۴، ۵ قلم از کالا‌ها مثل محصولات پروتئینی، نهاده‏های دامی و... اختصاص داده شده است.

وی افزود: موضوع ارز ۴۲۰۰ بیشتر سیاسی است تا اقتصادی، دولت برای اینکه نزد مردم محبوبیت داشته باشد، اینگونه تصمیمات اشتباه و سراسر غلط را می‌گیرد. ممکن است نیت تصمیم‌گیران در ابتدا درست باشد، ولی در اجرای آن تمام مؤلفه‌ها دیده نشد و، چون در شرایط تحریم بودیم، مشکلات حاصل از تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز دوچندان شد.

موافق قدیری با اشاره به اینکه دولت به هیچ وجه نمی‌خواست مسئولیت حذف این سیاست را بپذیرد، افزود: دولت قبل در هفته‏های پایانی قیمت شیر ۶۴۰۰ تومانی را تعیین نکرد تا در تاریخ ثبت شود که با قیمت پایین تحویل دولت بعدی داده است. دولت آقای روحانی باید گزارش عملکرد بدهد که چه تحویل گرفت و چه تحویل داد، علی‌الخصوص در مورد کالا‌های اساسی و استراتژیک مثل خوراک دام، مرغ، تخم مرغ، لبنیات، گوشت گزارش داده شود که روند توسعه‌ای چگونه بوده و چه شده و چه باید بشود تا دولت سیزدهم این اشتباهات فاحش را که منجر به زیان و مشکلات عدیده برای اقتصاد ملی و مردم شد را تکرار نکند.

وی با اشاره به مشکلات عدیده ارز ۴۲۰۰ تومانی یادآور شد: مهمترین اشتباه دولت دوازدهم، دادن سوبسید غیرهدفمند و تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی بود. ارز ۴۲۰۰ تومانی و قیمت‌گذاری دستوری بسیاری از تولیدکنندگان مرغ را ورشکست کرد و شفافیت اقتصاد را از بین برد. همچنین در شرایطی که ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات تخصیص یافت، بخش مولد اقتصاد نابود و رقابت و انگیزه ایجاد رقابت از تولیدکنندگان گرفته شد. ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث شد کالا‌هایی که مشمول این ارز می‌شوند، تلاطم‌های بسیاری را تجربه کردند؛ این در حالی بود که دیگر کالا‌ها نوسانات بسیار کمتری داشتند. گرانی و کمبود کالا‌های اساسی مانند مرغ و تخم‌مرغ یا دارو، نتیجه اتخاذ سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی بوده است.

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران با تأکید بر رقابتی که باعث رانت و فساد شده است، خاطرنشان کرد: همه اضلاع ذی‌نفع ارز ۴۲۰۰ تومانی، مردم، تولیدکننده‏‌ها و از همه مهمتر سیاست گذاران اقتصادی کشور از سیاست غلط ارز ۴۲۰۰ تومانی ناراضی هستند و همه متفق‌القول هستند که ارز ۴۲۰۰ به اهدافش نرسید. تنها کسانی که از ارز ۴۲۰۰ تومانی سود بردند رانت خوارها، نورچشمی‏‌ها و مفسدان اقتصادی هستند.

وی ادامه داد: اگر تولیدکنندگان منافع خود را از این طرح می‌گرفتند ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تولیدکنندگان هیچ منفعتی نداشت و تنها مضراتش متوجه آن‏ها شده است. مردم به عنوان مصرف‌کننده نیز منافعی نداشتند و هر روز با یک قیمت تصاعدی مواجه می‌شوند. در نتیجه کسانی که درست، کار می‌کنند از این طرح ناراضی هستند.

موافق قدیری در انتها با بیان راهکار جایگزین برای این سیاست توضیح داد: راهکار تک نرخی کردن ارز است. باید مابه التفاوت ارز ۴۲۰۰ و ارز بازار آزاد را به مردم یارانه نقدی بدهند. دولت سالانه یا ماهانه بابت ارز۴۲۰۰ تومانی یک سری یارانه به حساب سرپرست خانواده واریز می‌کند که بهتر است جای آن به مردم کارت اعتباری برای دریافت گوشت، مرغ، شیر و... اعطا کند و تولیدکننده نیز دستش برای تولید بازتر باشد تا درکل با کمبود مواد اولیه و سرمایه در گردش مواجه نشویم.
 
موضوع ارز ۴۲۰۰ تومانی بیشتر سیاسی است

شعارسال، بااندکی تلخیص واضافات برگرفته از پایگاه خبری مشرق، تاریخ انتشار:۲۴ شهریور ۱۴۰۰، کدخبر:۱۲۷۲۱۰۸، www.mashreghnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین