پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۲۵ تير ۱۴۰۴ - 2025 July 16
کد خبر: ۳۶۰۷۲۸
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۰

عراق بزرگترین خریدار کاشی ایران شد

رئیس اتحادیه کاشی سازان و کاشی فروشان تهران اظهار داشت: بالغ بر ۳۵ تا ۴۰ درصد از محصولات تولیدی ایران در زمینه کاشی و سرامیک صادر می‌شود. عراق بزرگترین هدف صادراتی ما برای کاشی و سرامیک است شاید بتوان گفت حدود ۸۰ درصد از بار صادراتی ما به عراق می‌رود.

شعار سال:  مصطفي گودرزي، رئيس اتحاديه کاشي سازان و کاشي فروشان تهران در مورد وضعيت توليد و بازار کاشي و سراميک اظهار کرد: با توجه به اينکه بخش زيادي از توليدات داخلي ما در حوزه کاشي و سراميک صادر ميشود، خوشبختانه ميزان توليد و ميزان تقاضاي داخلي و خارجي متناسب است.
 
وي در ادامه بيان کرد: توليد کشور در مورد کاشي و سراميک سالانه حدوداً بيش از ۴۰۰ ميليون متر مربع است؛ البته اين رقم مربوط به سال ۹۹ بوده و قاعدتاً در سال جاري افزايش مي يابد.
 
گودرزي افزود: بالغ بر ۳۵ تا ۴۰ درصد از محصولات توليدي ايران درزمينه کاشي و سراميک صادر مي شود. عراق بزرگترين هدف صادراتي ما براي کاشي و سراميک است شايد بتوان گفت حدود ۸۰ درصد از بار صادراتي ما به عراق مي رود. کشورهاي ديگر مانند پاکستان و آسياي ميانه و به صورت جزئي کشورهاي آفريقايي و اروپايي جزوه اهداف صادراتي ما هستند افغانستان نيز يکي از کشورهايي بود که صادرات کاشي و سراميک به اين کشور داشتيم اما به علت تحولات سياسي در اين کشور فعلا مشخص نيست چه سرنوشتي خواهد داشت.
 
رئيس اتحاديه کاشي سازان و کاشي فروشان با اشاره به قيمت اين محصول تصريح کرد: بخشي از هزينه هاي توليد مربوط به نوسانات ارز مي شود. با افزايش قيمت ارز، مواد اوليه براي توليد نيز گران مي شود و در نتيجه اين موضوع روي قيمت نهايي محصول تاثير ميگذارد. در ابتداي هر سال يک افزايش قيمت اعمال مي شود که به علت افزايش هزينه حقوق پرسنل است؛ علاوه بر اين در يک ماه گذشته نوسانات ارزي را نيز تجربه کرديم. اين موضوع برخي از توليدکنندگان را مجبور کرد تا افزايش قيمتي روي محصولات خود داشته باشند. البته بايد توجه داشت که همه توليدکنندگان نيز افزايش قيمت ندادند بلکه تعدادي از آنها اين کار را کردند. ميزان افزايش قيمت هم عموما حدود ۱۰ درصد بوده است.
 
وي اضافه کرد: کارخانجات توليدي براي افزايش قيمت توليد نمي کنند؛ بلکه افزايش قيمت به آنها تحميل ميشود. شرايط و بهاي تمام شده توليد به شکلي است که کارخانجات مجبور به اين کار ميشوند؛ افزايش قيمت امروز بر اساس کشش بازار نيست؛ بلکه بر اساس بهاي تمام شده است. در گذشته افزايش قيمت بر اساس کشش بازار اتفاق مي افتاد اما امروزه آنقدر بهاي تمام شده افزايش پيدا کرده که توليدکنندگان را مجبور به افزايش قيمت مي کند.
 
گودرزي خاطرنشان ساخت: البته نميتوان گفت که در آينده دقيقا همين روند ادامه پيدا مي کند ممکن است تغييراتي ايجاد شود که روي بازار تاثير داشته باشند براي مثال اگر تقاضا در عراق کم شود قاعدتاً در بازار داخلي ما تاثير مي گذارد. کم شدن ميزان تقاضا در عراق باعث مي شود که در بازار داخلي عرضه بيش از تقاضاي شده و کشش بازار منفي شود. عکس اين اتفاق هم ممکن است يعني اگر شرايط برون مرزي به سمتي رود که تقاضا براي کالاي ايراني افزايش پيدا کند توليدکنندگان ممکن است در داخل کشور به افزايش قيمت رغبت پيدا کنند. اما در حال حاضر افزايش قيمت به علت کشش بازار نيست؛ بلکه موضوع بهاي تمام شده است.
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت اتاق اصناف تهران  ، تاریخ انتشار: 20 شهریور 1400، کدخبر: ،www.otaghasnaftehran.ir،93095

خبرهای مرتبط
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین