پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۶۰۹۵۷
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۵
روزانه تا ۳ هزار دستگاه تلویزیون، تولیدی دو برند مشهورکره‌ای، به شکلی سازمان یافته به ایران قاچاق می‌شود.
شعار سال: هزینه تمام‌شده بالای تولید و کاهش قدرت خرید زمینه افت تقاضای خرید و تشدید رکود بازار لوازم خانگی را فراهم کرده است. با این حال مشاهدات میدانی خبرنگاران حاکی است: هنوز انواع محصولات قاچاق کره‌ای آزادانه در بازار داخلی تبلیغ می‌شود و به فروش می‌رسد. حتی با وجود رشد تولید داخل برخی برند‌های ایرانی تلویزیون هم، که اتفاقا سابقه مشارکت در تولید با شرکای کره‌ای را داشته‌اند، سهم تلویزیون‌های قاچاق کره‌ای از بازار ایران روزبه‌روز افزایش می‌یابد حتی در این بین عرضه برخی تلویزیون‌های بی‌کیفیت و تقلبی، به نام برند‌های کره‌ای افزایش یافته است. با محمدرضا شهیدی، دبیرانجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری، گفتگو کرده‌ایم.

وضع کنونی بازار تلویزیون و سایر محصولات صوتی و تصویری چگونه است؟

به‌طور سنتی هر ساله در برخی ایام مانند محرم یا فصل تابستان شاهد کاهش تقاضا و رکود در بازار محصولات صوتی و تصویری بوده‌ایم، اما در چند سال اخیر کاهش شدید قدرت خرید نیز به تشدید رکود بازار این محصولات دامن زده است. کاهش قدرت خرید موجب شده توجه مصرف‌کنندگان به تامین کالا‌های ضروری‌تر مانند اقلام خوراکی وکالا‌های اساسی معطوف شود. علاوه بر آن رونق بازار لوازم صوتی و تصویری قاچاق موجب تشدید رکود بازار لوازم خانگی و به‌خصوص تلویزیون از ابتدای امسال شده است.

رکود بازار تلویزیون نسبت به سال گذشته چه میزان افزایش یافته است؟

اگرچه تولید برخی برند‌های داخلی تلویزیون در ۶‌ماه امسال نسبت به پارسال ۱۵ درصد افزایش یافته، اما اقبال چندانی به این محصولات در بازار وجود ندارد. پارسال تلاش می‌کردیم در تولید محصول حرکتی روبه جلو داشته باشیم، اما هدف رشد تولید، بیش از ۱۵ درصد محقق نشد، زیرا کاهش قدرت خرید به دپوی برخی کالا‌های تولیدی و تشدید رکود بازار منجر شده است. اگرچه نمی‌توان درصد دقیقی از این رشد رکود را اعلام کرد، اما شواهد نشان می‌دهد با وجود رشد تولید، قدرت خرید ۳۰ درصد کاهش یافته است.

چه میزان از سهم بازار تلویزیون مربوط به محصولات قاچاق کره‌ای است؟

۳۵ تا ۴۰ درصد بازار فعلی تلویزیون در اختیار محصولات قاچاق ۲ برند معروف کره‌ای است. برند‌های کره‌ای به ظاهر از بازار تلویزیون ایران رفته‌اند، اما با درنظر گرفتن معافیت‌های کامل گمرکی و مالیاتی در عرضه محصولات قاچاق، هنوز هم برند‌های کره‌ای تلویزیون سهم بازار خود را در اختیار دارند. تنها تفاوت آن است که قبلا این برند‌ها برای عرضه محصولاتشان در ایران مالیات و عوارض می‌دادند، اما اکنون با واردات قاچاق محصولاتشان را به راحتی با روش‌های سنتی، پیامک یا با روش‌های نوین در شبکه‌های اجتماعی، آن‌هم با بیمه و گارانتی‌های تقلبی به فروش می‌رسانند.

سالانه چه تعداد تلویزیون کره‌ای و با چه شیوه‌هایی به ایران قاچاق می‌شود؟

نیاز سالانه بازار ایران به تلویزیون ۲ میلیون‌و ۲۰۰ هزار دستگاه است که از این میزان سالانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار و روزانه ۲ تا ۳ هزار دستگاه تلویزیون تولیدی ۲ برند مشهور کره‌ای به‌شکلی سازمان‌یافته به ایران قاچاق می‌شود. امکان واردات قاچاق این حجم تلویزیون به شیوه‌های سنتی مانند کولبری یا ته‌لنجی وجود ندارد.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از اقتصاد ۲۴، تاریخ انتشار: ۶مهر۱۴۰۰، کد خبر: eghtesaad۲۴.ir/۱۲۷۰۶۱
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین