پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۱۸۷۷
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۳
عطاالله رئیسی معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره‌کل شیلات سیستان و بلوچستان مدعی شده است که طوفان ۱۶۷میلیارد تومان به زیرساخت‌های شیلات سواحل مکران خسارت وارد کرده است. برای افکار عمومی این سوال ایجاد شده که طوفان شاهین بسیار قوی بود یا زیرساخت‌های شیلات بنا بر دلایل عدیده، ضعیف بود؟

شعار سال: معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره‌کل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: طوفان حاره‌ای شاهین حدود ۱۶۷ میلیارد تومان به زیرساخت‌های شیلات سواحل مکران(شهرستان‌های چابهار، دشتیاری، کنارک و زرآباد) خسارت وارد کرده است.
 
عطاالله رئیسی اظهارداشت: خسارت‌های وارد به حوزه شیلات سواحل مکران باید سریعا جبران شود تا شاهد اشتغال، توسعه و رونق صید و صیادی در این منطقه باشیم.
 
وی با بیان اینکه در جریان طوفان شاهین که در روزهای ٩ تا ١١ مهرماه در سواحل مکران اتفاق افتاد خسارت جانی و مالی به همراه داشت افزود: بیشترین خسارت وارده به حوزه شیلات در شبکه برق رسانی به اسکله‌های صیادی، جاده دسترسی، موج شکن و دیوار حفاظتی و حوضچه‌های اسکله‌های صیادی در شهرستان‌های کنارک، دشتیاری، چابهار و زرآباد است.
 
معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره‌کل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: شبکه برق اسکله صیادی پسابندر و جاده دسترسی آن تخریب و سوله‌ها و سقف آن نیز دچار خسارت شده است.
 
وی بیان کرد: در مجموع به‌جز شکسته شدن ۲ لنج، حدود ۱۰ قایق صیادی نیز آسیب دیده و ۲ قایق صیادی دیگر مفقود و در دریا سرگردان هستند که نیاز به اعزام بالگرد برای جست و جو و عملیات نجات در دریا است.
 
رییسی ادامه داد: در طوفان شاهین موج شکن پسابندر هم آسیب دیده و به ترمیم نیاز دارد و همچنین ریزش تراشه موجب لای گرفتن اسکله شده و به دیوار محافظتی نیاز است.
 
به گفته وی، شبکه برق، روشنایی و جاده دسترسی بنادر صیادی بویژه پسابندر و بریس آسیب ۱۰۰ درصدی دیده است.
 
معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه در کنارک جاده دسترسی در اثر طوفان بخاطر آب شورخوردگی نیاز به روکش دارد و همچنین نیاز جدی به فیبرنوری است افزود: باتوجه به اینکه بندر کنارک بزرگترین بندر صیادی کشور است فاقد ساختمان اداری و نیاز به اعتبار جهت ساخت ساختمان دارد.
 
وی اظهارداشت: اسکله هفت تیر شهرچابهار متاسفانه برای لایروبی نیاز به اعتبار دارد و با توجه به اینکه قول‌هایی از طریق اداره بنادر و دریانوردی برای لایروبی آن در سال ۱۳۹۸ داده شده ولی متاسفانه عملی نشده است.
 
رییسی تصریح کرد: سه بندر هفت تیر، رمین و تیس که در حوزه منطقه آزادچابهار هستند، متاسفانه بخاطر نیاز به لایروبی وتامین اعتبار محل امنی برای فعالیت شناورهای صیادی نیست و درخواست پیگیری اعتبار داریم.
 
وی در خصوص مقابله با کشتی‌های ترال پاکستانی نیز گفت: باتوجه به مشترک بودن صیدگاه‌ها با کشور پاکستان و برداشت اصولی از ذخایر نیاز به مساعدت دریابانی و نیروهای نظامی دریایی است.
 
معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان با بیان اینکه کل تیرهای برق پسابندر شکسته و برق قطع است، افزود: باتوجه به اهمیت ذخایر ابزیان وحراست از ذخایر نیاز به اعتبار درخصوص تامین نیرو و اعتبار برای هزینه نگهداری گلف و افزایش گلف داریم.
 
وی بیان کرد: تعداد بیش از ۲۰ قایق بخاطر بارش و پرشدن آب داخل حوضچه غرق شده و نیاز به یک دستگاه جرثقیل بوم بلند برای نجات و بیرون کشیدن آنها است.
 
رییسی اظهارداشت:  تعداد ۳۰ قایق شکسته و لنج های صدمه دیده ۱۲ فروند در اثر طوفان بوده  و تقاضای اعتبار جهت راه اندازی اطفا حریق و ایمنی در بنادر صیادی استان هستیم.
 
وی بر تامین اعتبار برای تحهیزات کمک ناوبری و چراغ ‌های دریایی در کل بنادر شد و افزود: بندر پسابندر سال ۱۳۷۷ به بهره‌برداری رسیده و تعداد شناورهای موجود در حال فعالیت بیش از ۲ برابر ظرفیت هستند و با توجه به راه اندازی بازارچه مرزی پسابندر تقاضای توسعه بندر و افزایش طول اسکله پهلوگیری را داریم.
 
معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: یک مشکل اساسی در اسکله زرآباد نبود اینترنت بوده که صدور مجوز و تایید سوخت شناورها را با مشکل مواجه کرده است.
 
وی بیان کرد: خوشبختانه ۲۱ صیاد ۲ لنج گالیت (لنج کوچک صیادی) گرفتار در طوفان شاهین پس از چهار روز به بندر بریس دشتیاری واقع در ۶۰ کیلومتری چابهار رسیدند.
 
رییسی ادامه داد: سرنشینان این ۲ شناور در مسیر طوفان و در عمق دریای عمان بودند که با راهنمایی و برقراری ارتباط رادیویی به مسیر امنی و به‌دور از طوفان راهنمایی شدند و در آنجا صبر کردند تا طوفان فروکش کند و بعد به سمت سواحل مکران حرکت کردند.
 
وی بیان کرد: متاسفانه در طوفان شاهین پنج صیاد مفقود شده بود که پیکر دو نفر از آنان تا کنون پیدا شده است.
 
 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار:   15مهر  1400، کدخبر: 84495681،www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین