پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۶۱۸۷۹
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۶
بشکلی کاملا بی منطق و صرفا بر اساس سلیقه، شاید مصلحت و اجبار اقدام به تعریف میزان متوسط مصرف برق خانوار کرده اند. انقدر با کم اطلاعی و محاسبات جهت دار حساب شده که حتی متراژ و بعد خانوار و ده‌ها شاخص ضروری دیگر، جایگاهی در شاخص متوسط مصرفی ندارد (آماده مناظره رسانه‌ای و کارشناسی یا حضور در دادگاه برای پاسخ هستیم). حد بعدی بی سلیقی شیوه محاسبه قیمت پایه ۸۰۰ تومان برای کیلووات ساعت است (بر اساس توضیحات آقای رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق). دو جدول در متن خبر ارایه داده ایم و از دوستان برقی درخواست داریم به جدول دقت نموده و حداقل به خودشان پاسخ دهند و شاید از شیوه محاسبه ۳۰۰ کیلو وات مصرف ماهیانه و پر مصرف نامیدن شهروندانی که بیشتر از این میزان مصرف دارند، خجالت بکشند.
شعار سال: برای شفاف شدن موضوع و افزایش آگاهی‌های عمومی در خصوص وضعیت مصرف ماهیانه برق منزل شان، اقدام به انعکاس جداولی کاملا ساده که مشخص کننده میزان مصرف متوسط برق توسط هر وسیله منزل است، گردیده و بشکلی ساده الگوی مصرف ماهیانه یک خانوار شهری مشخص شده است. سوال مشخص ما از مدیران صنعت برق کشور این است که میزان مصرف پایه ۳۰۰ کیلو وات ماهیانه یک خانواده شهری با چه منطقی حساب شده است؟ سوال دوم ما این است که بر اساس کدام منطقی نرخ تصاعدی را اعمال می‌کنید؟ سوال سوم ما این است که شمایی که اراده افزایش بهره وری موثر در این صنعت را ندارید (تولید و انتقال و انشعاب) بر اساس کدام مجوز و منطقی مردم را پر مصرف می‌نامید؟ سوال چهارم ما این است که بغیر از لامپ اضافه خاموش و هشدار در خصوص کاهش مصرف در ساعات اوج بار مصرف، چه اقداماتی برای بهینه سازی مصرف انرژی انجام داده اید؟ سوال پنجم، آیا مدیران صنعت برق تمایل ندارند درباره یارانه‌هایی که برای تولید برق دریافت می‌کنند (خصوصا برای سوخت) و راندمان تولید برق در کشور (ترجیحا در مقایسه با راندمان جهانی تولید) صحبت کنند (البته اگر پای تحریم‌ها را به این داستان باز نکنند)؟ در نهایت اینکه، درخواست انتشار قبض برق منزل مسکونی کلیه مدیران صنعت برق کشور تا سرحد روسای ادارات شهرستانی را داریم. شاید خجالت بکشید.

مجلس اراده‌ای بر اتمام بی منطقی برقی‌ها و پاسخ به مردم ناراضی ندارد؟
مجلس اراده‌ای بر اتمام بی منطقی برقی‌ها و پاسخ به مردم ناراضی ندارد؟
اگر خانواده‌ای منزل خود را در ماه ۱۰ بار جارو برقی بکشد (سه روز یکبار)، حدود ۱۰ کیلووات ساعت مصرف دارد. خانوار شهری حدود ۴۰ کیلو وات ساعت مصرف برای یخچال در ماه دارد. اگر منزل ۱۰ لامپ کم مصرف داشته باشد (حمام، دستشویی، دو اتاق خواب، راهرو، آشپزخانه و.) روزی ۲ کیلو وات و ماهیانه حدود ۱۵ کیلو وات ساعت مصرف دارد (بسته به میزان نور گیری منزل و تعداد خانوار). اگر فقط روزی پنج ساعت یک کولرگازی روشن باشد (عملا حدود ۱۰ ساعت است. اما ما هم می‌گوئیم ۵ ساعت)، ماهیانه حدود ۳۰۰ کیلو وات ساعت مصرف دارد (اگر از کولر آبی استفاده شود در حدود ۱۵۰ کیلو وات ساعت در ماه است). تلویزیون در حدود ۴۵ کیلو وات ساعت مصرف دارد. مصرف اتو خانوار در حدود ۱۰ کیلو وات ساعت در ماه است. مصرف ماشین لباسشویی در حدود ۱۵ کیلو وات ساعت در ماه است. خانواده شهری اگر از مایکرو فر استفاده کند در حدود ۱۵ کیلو وات ساعت در ماه مصرف دارد. بطور متوسط ۵ کیلو وات در ساعت مصرف سشوار یک خانواده چهارنفره است. اگر ماشین ظرف شویی داشته باشند بطور متوسط مصرف ۴۰ کیلو وات ساعت در ماه خواهند داشت. حدود ۳۰ کیلو وات ساعت در ماه مصرف برای کامپیوتر خواهد بود. مواردی نظیر استفاده احتمالی از سماور برقی، پلوپز، چرخ گوشت، کتری برقی و چای ساز، چرخ خیاطی و همانند آن‌ها را هم محاسبه نکرده ایم.
همانگونه مشاهده می‌شود، مصرف پایه یک خانواده متعارف شهری بدون در نظرگیری مصرف کولر گازی یا آبی در حدود ۲۴۰ کیلوات ساعت در ماه خواهد بود. اگر کولر بر این موارد اضافه شود با مصرف ۴۰۰-۵۵۰ کیلو وات ساعت در ماه (بسته به نوع کولر) مواجه هستیم. آیا در نظرگیری میزان مصرف پایه ۳۰۰ کیلو وات ساعت در ماه بعنوان مصرف پایه، محاسبه‌ای نابخردانه و سواستفاده گری از کم اطلاعی مردم نیست؟ بر اساس کدام مجوز و اختیاری از حق سایر شهروندان زده اید و مشوقی بنام برق رایگان برای کسانی که مثلا زیر ۵۰ کیلو وات ساعت مصرف ماهیانه دارند، راه انداخته اید؟ به شما برنمی خورد بپرسیم که کدام دانشگاه و با چه کیفیتی تحصیل کرده اید که اینقدر فکر می‌کنید زرنگ تشریف دارید؟

نکته جالب اینکه بسیاری از وسایل مورد استفاده مردم دارای گرید انرژی پائین‌تر از C بوده و بسیار پرمصرف‌تر از محاسبات ما هستند. از کلیه نمایندگان محترم مجلس، دیوان محاسبات، سازمان بازرسی، بازرسی بیت رهبری، بازرسی ریاست جمهوری، وزارت اطلاعات (واجا)، سازمان اطلاعات سپاه، کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، ائمه جمعه و جماعات شهر‌های مختلف، نمایندگان، ولی فقیه در استان‌ها، اساتید دانشگاه، فعالان و متخصصان صنعت برق کشور، سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده، دادستان کل کشور و سایر نهاد‌های تخصصی و افراد حقیقی مرتبط با موضوع درخواست ورود موثر به مسئله و ممانعت از تداوم این ظلم و اجحاف ملی را داریم.

همچنین این حق را برای مدیران صنعت برق کشور قائلیم که ترس و محافظه کاری را کنار گذاشته و تن به مناظره تلویزیونی با پخش زنده بدهند. یا وارد مناظره علمی در محیط‌های دانشگاهی شوند. حداقل اگر جرات و تمایل به چنین اقداماتی را ندارند، برای افکار عمومی توضیح دهند کجای محاسبات ما دارای اشکال است. منتظر دریافت پاسخ و شفاف سازی‌ها هستیم.

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین