پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۲۲۸۴
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۸
فعال سیاسی اصولگرا گفت: «به تعبیر حضرت امام باید عصاره فضائل ملت باشد. اگر همین الان به مجلس نگاه کنیم متوجه می‌شویم که چنین است یا خیر. وقتی نماینده‌ای با عنوان لیست سی نفره اصولگرایی وارد مجلس می‌شود و هم و غم او این است که وام بگیرد و دلار بخرد و منتظر گران شدن دلار باشد، معلوم می‌شود که عصاره فضلیت جامعه نیست. یا وقتی برخی نمایندگان در چاپلوسی رئیس مجلس مسابقه می‌دهند و می‌خواهند که فقط مورد توجه او قرار بگیرند مشخص می‌شود که واقعا نماینده مردم هستند یا خیر».
شعار سال: مجلس یازدهم در یک سال و چند ماهی که از عمر آن گذشته بار‌ها مورد نقد قرار گرفته است و این موضوع دیگر عادی شده، اما میزان نارضایتی مردم از این مجلس که نام انقلابی را نیز یدک می‌کشد، بیش از آن است که تصور می‌کردیم. شاهد آنکه روزنامه جمهوری اسلامی دیروز نوشته بود: «در نظرسنجی‌هایی از مردم ۲۲ استان درخصوص عملکرد نمایندگان مجلس نزدیک به ۶۰ درصد مردم از عملکرد نمایندگان استان خود ناراضی بودند و عملکردشان را قابل قبول نمی‌دانستند. در برخی استان‌ها نارضایتی به ۸۰ درصد می‌رسد».

این آمار قابل تامل این سوال جدی را مطرح می‌کند که مجلس فعلی با آن همه انتقادی که از دوره قبل از خود می‌کرد، چرا نتوانسته یک رضایت نسبی ایجاد کند؟ آیا طرح‌ها و لوایح اشتباهی را برای پیگیری انتخاب نکرده؟ بیش از متن به حاشیه پرداخته؟ در مسیری خلاف مطالبات مردم حرکت کرده و یا چه که هنوز به نیمه نرسیده، تا این حد مردم را ناراضی کرده است؟!


محمدصادق کوشکی، فعال سیاسی اصولگرا گفت: «من اطلاعی ندارم که آمار‌های گفته شده چطور جمع‌آوری شده، دقیق است یا خیر، ممکن است که درست باشد و ممکن هم است که در آن مبالغه شده باشد، اما فارغ از آن معتقدم که مجلس یازدهم به چند دلیل در انجام تعهداتی که به مردم داده بود و در پاسخگویی به مطالبات جامعه تا الان موفق عمل نکرده است».

وی توضیح داد: «یک بخش از مساله به سازوکار انتخابات مربوط است که بر اساس آن بسیاری از افرادی که وارد مجلس شده‌اند، افرادی هستند که توانایی لازم برای ایفای وظایف نمایندگی را ندارند. یعنی عمدتا کسانی که موفق به ورود به مجلس می‌شوند، افرادی هستند که می‌توانند رای جمع کنند و طبیعتا توانایی جمع‌آوری رای با شایستگی برای نمایندگی خیلی فرق دارد».

کوشکی افزود: «مثلا تسلط بر قانون اساسی یکی از بدیهی‌ترین توانمندی‌هایی است که نمایندگان مجلس باید داشته باشند، چون قانون اساسی ابزار کار آن‌ها است، اما من فکر می‌کنم که اگر همین الان از نمایندگان فعلی و قبلی آزمون درباره کلیات قانون اساسی گرفته شود اکثر نمره قبولی نمی‌آورند، زیرا از صحبت‌های آن‌ها معلوم است که نمی‌دانند در قانون اساسی چه خبر است. ما نمی‌خواهیم و انتظار نداریم که حقوقدان باشند، اما قانون اساسی ابزار کار آن‌ها است و باید یک تسلط نسبی داشته باشند».

این چهره سیاسی اصولگرا در ادامه گفت: «نکته بعدی این است که وظایف قانونی نمایندگی را هم یا نمی‌دانند یا خودشان را به غفلت می‌زنند. وقتی یک نامزد انتخابات برای رای آوری هزار وعده اجرایی و عمرانی به مردم می‌دهد، طبیعتا بعدا مورد پرسش قرار می‌گیرد و اگر نتواند پاسخگو باشد موجب نارضایتی خواهد شد».

وی افزود: «نکته دیگر آنکه مجلس به تعبیر حضرت امام باید عصاره فضائل ملت باشد. اگر همین الان به مجلس نگاه کنیم متوجه می‌شویم که چنین است یا خیر. وقتی نماینده‌ای با عنوان لیست سی نفره اصولگرایی وارد مجلس می‌شود و هم و غم او این است که وام بگیرد و دلار بخرد و منتظر گران شدن دلار باشد، معلوم می‌شود که عصاره فضلیت جامعه نیست. یا وقتی برخی نمایندگان در چاپلوسی رئیس مجلس مسابقه می‌دهند و می‌خواهند که فقط مورد توجه او قرار بگیرند مشخص می‌شود که واقعا نماینده مردم هستند یا خیر».

کوشکی تاکید کرد: «سازوکار نامزدی در انتخابات و ورود به مجلس در شهر‌های بزرگی مثل تهران همان پیوستگی به ساختار قدرت است. یعنی نه تخصص واقعی و نه تعهد به مردم اهمیت دارد. مساله اصلی پیوستگی به ساختار قدرت است و به همین خاطر عمده افرادی که وارد مجلس می‌شوند مثل همین دوره دهم، باید چسبندگی خاصی به جریانات سیاسی در قدرت باشند و اصلا لازم نیست که واقعا باسواد باشند، قانون اساسی و وظایف نمایندگی را بدانند یا به مردم متعهد باشند بلکه داشتن همین چسبندگی کافی است که در لیست‌ها قرار گرفته و وارد مجلس شوند. طبیعی هم هست که در مجلس در مسابقه تملق و چاپلوسی شرکت کنند یا به دنبال گرفتن وام و تبدیل آن به دلار باشند. چنین مجلسی طبیعتا شرمنده مردم خواهد شد».

وی خاطر نشان کرد: «البته منکر اینکه برخی چهره‌ها در مجلس وزین، باشخصیت و شایسته نمایندگی هستند و تلاش می‌کنند، نیستیم، اما متاسفانه اغلب نمایندگان مجلس – چه در این دوره و چه در دوره‌های قبل – چنین تصویری را به نمایش نگذاشته‌اند و مثال ساده آن هم اینکه در مجلسی که خیلی از نامزد‌ها شعار شفافیت می‌دادند، هنوز بعد از گذشت حدود یک سال و نیم، به هیچ عنوان به این شعار عمل نکرده‌اند و بعید هم است که در طول سال‌ها و ماه‌های آینده هم این شعار محقق شود».
 
اگر از نمایندگان مجلس امتحان قانون اساسی گرفته شود اکثریت آن‌ها رد می‌شوند!
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از دیده بان ایران، تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۱۸۳۲۷، www.didbaniran.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین