پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۶۳۵۵۷
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۶
کسری بودجه علامت جدی در مورد عدم وجود انضباط مالی و مدیریتی در ساختار مدیریتی دولت‌هاست.
شعار سال: به‌طورکلی هرگونه کسری بودجه قابل‌قبول نبوده و عامل مهمی برای استقراض بی‌رویه و افزایش تورم در کشور‌ها تلقی می‌شود.
کسری بودجه علامت جدی در مورد عدم وجود انضباط مالی و مدیریتی در ساختار مدیریتی دولت‌ها است و افزایش این کسری دلیل بر بی‌توجهی دولت‌ها به این ضعف و عدم توان نهاد‌های ناظر از قبیل مجلس و دیگر نهاد‌های نظارتی در نظارت بر برنامه‌وبودجه کشور است. متأسفانه در کشور ما، با توجه به افزایش کسری بودجه پیام جدی اقتصادی دال بر ضعف انضباط مالی و مدیریتی دولت‌ها و بی‌نظارتی نهاد‌های مسئول بر نظارت یا مجلس، دیوان محاسبات و بازرسی کل کشور تلقی می‌شود.

برای رفع این وضعیت، راه‌حل‌های قابل‌استفاده به ترتیب اولویت عبارت‌اند از:

کاهش هزینه‌های دولت در کوتاه‌مدت. چاره‌ای به‌غیر از این راه وجود ندارد. دولت باید هزینه‌های خود را از طریق برون‌سپاری بسیاری از فعالیت‌ها و واگذاری دارایی‌ها به بخش‌های خصوصی، کاهش دهد. در کنار این اقدام، باید با شدت به ایجاد نظم و انضباط مالی در کلیه وزارتخانه‌ها و نهاد‌های وابسته به دولت عمل کند.

سعی در اصلاح نظام جمع‌آوری مالیات در جهت افزایش درآمد‌های مالیاتی دولت.

سعی در جذب منابع مالی خارجی از طریق استقراض از بازار‌های مالی بین‌المللی (اوراق صکوک ارزی)، بانک‌های تجاری و توسعه‌ای و مشارکت با شرکای خارجی کند.

سعی در جذب منابع مالی داخلی از طریق انتشار اوراق مشارکت و صکوک ریالی و ارزی در داخل کشور کند.

با این اقدامات به‌صورت مستمر می‌توان از طریق جذب منابع مالی غیر تورم‌زا، کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمد‌ها به هدف کاهش کسری بودجه و رساندن این کسری به سطح مازاد حرکت کرد.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت صدای بورس، تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۴۰۰، کد خبر: ۴۴۰۲۴۳، www.sedayebourse.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین