پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۵۶۴۹
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۶
رئیس جامعه هتلداران استان اصفهان گفت: نگاه سیستم دولت و مجلس به گردشگری باید تغییر کند. این تغییر تفکر بسیاری از مشکلات صنعت گردشگری را حل خواهد کرد. در اصفهان صنعت و کشاورزی به مشکل خورده، تنها چیزی که می‌تواند این استان را نجات دهد، گردشگری است.
شعار سال: فعالان گردشگری استان اصفهان صبح جمعه جلسه‌ای با غلامرضا منتظری و سید علی یزدی‌خواه از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس برگزار کردند. این جلسه در ادامه برنامه‌های اعضای کمیسیون فرهنگی به اصفهان در هتل پیروزی برگزار شد و نماینده ویژه وزیر میراث فرهنگی نیز در این نشست حضور داشت.

علی لبافان، رئیس مجمع عمومی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان در این جلسه اظهار داشت: مشکل ما این است که هنوز نمی‌دانیم صنعت گردشگری می‌خواهیم یا نمی‌خواهیم، اگر می‌خواهیم باید برنامه ریزی و سیاست‌گذاری صحیح انجام داد. ضعف قوانین بسیار زیادی در حوزه گردشگری وجود دارد و مجلس باید راهکاری بیاندیشد.

وی ادامه داد: باید ساختار‌ها را مشخص کنیم و بخش خصوصی با مجلس همکاری نزدیکی داشته باشد. راهنمایان تور، هتل‌ها، دفاتر مسافرتی دو سال است که هیچ کاری نداشتند.

لبافان با بیان اینکه «اصفهان معدن صنعت گردشگری است» تاکید کرد: میراث اصفهان در حال نابودی است و باید دست به دست هم دهیم تا صنعت گردشگری تکانی بخورد. باید از این جزیره‌ای بودن صنعت گردشگری را نجات دهیم. اینکه بنشینیم در اتاق‌های خودمان و هرروز دستوری کاری را پیش ببریم مشکلی حل نمی‌شود؛ بخش دولتی هیچگاه رابطه نزدیکی با بخش خصوصی نداشته است.

نرخ پایین سرمایه‌گذاری در اصفهان
در ادامه کریم بیگی، رئیس جامعه هتلداران استان اصفهان گفت: نگاه سیستم دولت و مجلس به گردشگری باید تغییر کند. این تغییر تفکر بسیاری از مشکلات صنعت گردشگری را حل خواهد کرد. در اصفهان صنعت و کشاورزی به مشکل خورده، تنها چیزی که می‌تواند این استان را نجات دهد، گردشگری است.

وی ادامه داد: گذشته از بحث بیماری و بحران کرونا، ضعف سرمایه گذاری شدید در استان اصفهان وجود دارد، یعنی در شرایط عادی و پایدار سرمایه‌گذاری در استان اصفهان، بازدهی لازم را ندارد. اگر تقاضا برای سفر به ایران بالا رود، مراکز اقامتی کافی برای میزبانی از آن‌ها نداریم.

بیگی تاکید کرد: در حال حاضر هیچ بانکی حاضر به کمک در سرمایه گذاری در مراکز اقامتی نیست، زیرا بازدهی و بهره لازم را ندارد. ۲۳ صنعت شهرک در اصفهان ایجاد شده، اما ۲۳ هتل در ۴۰ سال اخیر در اصفهان ساخته نشده است.

دیکتاتوری در وزارت میراث فرهنگی
همچنین عباس شیردل، رئیس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان نیز گفت: دیکتاتوری حاکم در وزارت میراث فرهنگی باعث شده تا صنایع دستی رشد نکند، مجلس هم نظارت کافی بر معاونت صنایع دستی ندارد و این معاونت ضعیف‌ترین عملکرد را دارد. اتحادیه ما زیر نظر وزارت صمت قرار دارد و خیلی از مشکلاتی که وزارت میراث فرهنگی ایجاد کرده را ندارد. استان ما هنوز مدیرکل میراث فرهنگی ندارد که مشکلات ما را پیگیری کند.

صدور روادید تسهیل شود
مصطفی ترابی، هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر مسافرتی در این نشست گفت: پیش‌تر نامه‌ای خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی توسط انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی نوشته شد و این نامه هم به دست محمدباقر قالیباف رسید. اما مشخص نیست که درخواست‌های ما چه شد و اینکه آیا در کمیسیون فرهنگی آمد یا خیر. در این نامه ۱۰ موضوع مهم از جمله روادید، مالیات، تسهیلات و ... وجود داشته است.

وی افزود: در حوزه صدور روادید با اینکه صدور روادید توریستی ایران از سر گرفته شده، اما زیرساخت‌ها تغییر کرده و این زیرساخت مشکلات فراوانی دارد و عملاً دفاتر خدمات مسافرتی نمی‌توانند از این سامانه‌ها استفاده کنند. در حال حاضر راه برای درخواست صدور روادید بسته است و دفاتر نمی‌توانند از این امکان استفاده و درآمد زایی داشته باشند.

ترابی تاکید کرد: چرا این صدور روادید نباید از سوی دفاتر خدمات گردشگری صورت گیرد؟ در حال حاضر دلال‌ها وارد شدند و خصوصاً درباره ویزا عراقی‌ها عملاً دلال‌ها کار را گرفتند. از سر گیری صدور روادید تنها برای دلال‌ها مثمر ثمر واقع شد و دفاتر مسافرتی منفعتی نبردند.

این فعال گردشگری تصریح کرد: در حوزه سفر‌های زیارتی نیز بسیاری از افراد متفرقه دارند تور می‌برند. دفاتر مسافرتی که سختی زیادی در بحران کرونا گرفتند، اجازه برگزاری تور‌های زیارتی به عراق و دیگر کشور‌ها را ندارند. دو سال است که زجر کشیدیم، مالیات دادیم و درآمد نداشتیم. هیچ ترتیب اثری برای بحث دارایی داده نشد و بعد از دو سال بیکاری تنها برای من پرداخت مالیات را اقساطی کردند.

بهره‌برداری از خانه‌های تاریخی تسهیل شود
در ادامه پورنادری، عضو انجمن صنفی سفره‌خانه‌ها و مراکز خوراکی، در این نشست اظهار کرد: برای هر نیرو در حوزه گردشگری حداقل دو سال وقت گذاشته می‌شود و امکان تعدیل نیرو نیست. اما در این شرایط سخت در حوزه مالیات با ما هیچ همکاری نمی‌شود.

در اصفهان خانه‌های تاریخی زیادی داریم که می‌توانیم آن‌ها آباد کنیم. حدود ۹ سال پیش من توانستم یک خانه را بازسازی و آن را تبدیل با تأسیسات گردشگری کنم. اما الان هیچ همکاری نمی‌شود، در ادارات مختلف سنگ جلوی پای ما گذاشته می‌شود. پروانه‌ها صادر نمی‌شود و هزاران مشکل دیگر به وجود می‌آید.

اگر شرایط سرمایه گذاری در خانه‌های تاریخی تسهیل شود، شهر آباد می‌شود. هر کدام از این خانه‌های تاریخی می‌تواند یک مرکز اشتغال زایی و اقتصادی باشد. این اتفاق باعث می‌شود که پول وارد کشور شود.

راهنمایان گردشگری هنوز بیمه ندارند
امین عدیلی، رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان اصفهان در این نشست اظهار داشت: راهنمایان تور بخشی از زنجیره گردشگری هستند، اما جایگاه آن‌ها بر اساس تخصص فردی است نه سرمایه مالی. راهنمایان با اطلاعات و قابلیت‌های خود به این جایگاه رسیدند و حساس‌ترین جایگاه در زنجیره گردشگری را دارند. این افراد همواره نوک پیکان گردشگری قرار دارند.

وی افزود: با این حال در قوانین و مقررات جایگاهی برای راهنمایان گردشگری وجود ندارد. راهنمایان گردشگری را برخی جا‌ها به عنوان زیرساخت‌های گردشگری شناخته می‌شود در حالی که آن‌ها کار را فردی جلو می‌برند. از قانون گذاران درخواست داریم که درباره هویت راهنمایان قوانینی درخواست کنند.

عدیلی بیا بیان اینکه «در اصفهان هزار و ۲۰۰ راهنمای تور وجود دارد که از بحران کرونا بیشترین آسیب را دیدند»، توضیح داد: قشر راهنمایان هنوز بیمه ندارند و حتی باید عوارض خروج از کشور برای تور‌های خود پرداخت کند. این قشر بسیار آسیب پذیر هستند.

ابطال مالیات بر ارزش افزوده هتل‌ها بعد از دو سال ابلاغ نشده
همچنین علیرضا رئیسی، از اعضا جامعه هتلداران در این نشست تصریح کرد: مالیات بر ارزش افزوده دو سال است که بر اساس مصوبه مجلس قرار است برای هتل‌های یک تا ۴ ستاره لغو شود؛ اما وزارتخانه این موضوع را مد نظر قرار نمی‌گیرد و به اداره دارایی ابلاغ نمی‌شود. از طرفی در مالیات معمولی، به کسبه خیانت می‌شود و اداره دارایی فعالان گردشگری را در فشار قرار می‌داد.

وی افزود: به هتلداران در بحران کرونا، هیچ کمکی نشده و هزینه‌های بسیار بسیار بالایی بر دوش ما هتلداران گذاشتند. چند سال است که با خانه مسافر‌ها مبارزه می‌کنیم، اما هیچ حمایت و کمکی به ما نشد. الان گردشگران عرب زبان اغلب به خانه مسافر‌ها می‌رود، در صورتی که در قانون این موضوع ممنوع است.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از سایت پرسون، تاریخ انتشار:۲۸ آبان۱۴۰۰، کد خبر: www.purson.ir،۳۷۱۶۱۷
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین