پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۵۷۵۳
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۳
حجت‌الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه سازمان فنی و حرفه‌ای در دوره جدید متحول می‌شود، تاکید کرد: برای ایجاد اشتغال نیازمند ایجاد زیست بوم هستیم و نیازی به پول پاشی و وام پاشی نیست.
شعار سال: عبدالملکی شنبه شب با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی در تشریح اقدام‌ها و برنامه‌های این وزارتخانه و دلیل تغییر نام آن به وزارت مردم، گفت: مخاطب این وزارتخانه مردم هستند و وزارت کار یکی از پر مخاطب‌ترین وزارتخانه‌های کشور است چرا که در سازمان تامین اجتماعی ۴۴ میلیون نفر بیمه شده داریم که نیمی از مردم کشور هستند.

او ادامه داد: صندوق بازنشستگی کشوری ۲ میلیون نفر جمعیت دارد، سازمان بهزیستی بیش از یک میلیون و ۷۵۰ هزار نفر افراد تحت پوشش دارد و همچنین سازمان آموزش‌های فنی و حرفه‌ای میلیون‌ها مخاطب دارد و در بخش تعاون هم ۹۶ هزار تعاونی فعال هستند که همه این‌ها مخاطب ما هستند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه درباره سهم مشخص این وزارتخانه در ایجاد اشتغال گفت: در این وزاتخانه۲ مسئولیت داریم، یکی هماهنگ کننده سازمان‌ها و نهاد‌ها هستیم چرا که اشتغال و تولید دو روی یک سکه است و این وزارتخانه دبیر شورای عالی اشتغال است و همین امر برای ما مسئولیت ایجاد می‌کند همچنین دومین مسئولیت ما تنظیم روابط بین کارگران و کارفرمایان است.

وی در ادامه همچنین با اشاره به زیست بوم ملی اشتغال، افزود: این زیست بوم مدل تعامل و همکاری دستگاه‌های مختلف برای ایجاد اشتغال است و خروجی این زیست بوم اینکه در قدم اول ۲۶ توافقنامه برای مشخص کردن وظایف دستگاه‌های مختلف تنظیم شد تا یک میلیون و ۸۵۰ هزار شغل که برنامه‌ریزی کردیم، عملی شود.

عبدالملکی در ادامه با بیان اینکه وظیفه وزارت کار نظارت بر چرخش چرخ‌های زیست بوم اشتغال است، گفت: برای اینکه آمار بیکاری در کشور را بدانیم، ابتدا باید به تعریف‌های مختلفی که از شغل وجود دارد توجه کنیم.

او ادامه داد: برخی اشتغال ناقص دارند و جمعیت آن‌ها بین ۲ میلیون نفر است، این آمار غلط نیست، اما مساله اشتغال و بیکاری در کشور عمیق‌تر است و ما اولویت‌های دیگری داریم مثلا کسانی که نا امید از کار هستند و باید گفت متاسفانه آمار دقیقی از اشتغال و بیکاری در کشور نداریم.

وی همچنین با اشاره به سامانه اشتغال ایرانیان، افزود: برآورد ما این است که حدود ۲ میلیون نفر نا امید از یافتن کار در کشور داریم که در گروه بیکاران قرار می‌گیرند و اگر اقتصاد کشور پا بگیرد آن‌ها بر سر کار می‌روند.

عبدالملکی ادامه داد: همچنین ۲ میلیون نفر هم اشتغال ناقص دارند و ساعت کاری کمتری دارند که می‌توان گفت وضعیت بهتری دارند، اما هدف ما اشتغال شایسته است. جامعه بیکار و شبه بیکار کشور حدود ۸۰۰ گروه هستند و وضعیت‌های مختلفی دارند و ما در زیست بوم ملی اشتغال برای آن‌ها برنامه ریزی می‌کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه به یک میلیون و ۸۵۰ هزار شغلی که قرار است ایجاد شود اشاره کرد و گفت: این تعداد شغل هم در دولت است و هم در بخش خصوصی و دولت در این موضوع بخش حاکمیتی است و موانع را کنار می‌زند و کار مهم را بخش خصوصی انجام می‌دهد.

وی همچنین با اشاره به علل عدم موفقیت برخی طرح‌های اشتغال در گذشته، افزود: برخی از حلقه‌های ایجاد اشتغال در گذشته رعایت نشد، اما در زیست بوم اشتغال به همه حلقه‌ها توجه شده است، برای مثال در شغل به فناوری آموزش‌های مهارتی بازاریابی فکر شده است.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در ادامه به آموزش و مهارت نیروی کار اشاره کرد و در این باره گفت: ۴۵ درصد متقاضیان آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای ما دانش‌آموختگان دانشگا‌ها هستند چرا که دانشگاه مهارت را به آن‌ها نداده است و عمده کسانی که آموزش مهارتی می‌بینند مشکل اشتغال آن‌ها حل می‌شود و سر کار می‌روند.

عبدالملکی با بیان این‌که سازمان فنی و حرفه‌ای در دوره جدید متحول می‌شود، افزود: واحد‌های آموزشی داریم به نام جوار که در کنار واحد‌های صنعتی و با کمک خود آن واحد راه‌اندازی می‌شود و در همین مدت کمتر از ۳ ماه که کار خود را آغاز کردیم بیش از ۲۰۰ واحد جوار جدید ایجاد شده است.

او همچنین با اشاره به اینکه تسهیل در صدور مجوز‌های آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای در دستور کار قرار گرفته است، گفت: در حال حاضر ظرف سه روز کاری مجوز آموزشگاه‌های مهارتی فنی و حرفه‌ای صادر می‌شود که این روند پیش از این هشت ماه زمان می‌برد.

عبدالملکی گفت: تا این لحظه ۵۴ برابر تعداد مجوز‌های صادره در ۶ ماهه قبل یعنی چیزی حدود ۱۰۸۰ مجوز جدید صادر شده است. در این روند ضمانت اجرای صدور مجوز در سه روز این است که اگر ظرف مدت سه روز مجوزی صادر نشود به صورت خودکار بعد از سه روز مجوز صادر می‌شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در این چرخه ما سخت گیری‌های پیشین را به بررسی‌های پسینی تبدیل کرده ایم یعنی اول مجوز به صورت سیستمی صادر می‌شود و سپس همکاران ما برای تحقیق و بررسی به دنبال متقاضیان می‌روند.

وی تصریح کرد: البته تسهیل کار صدور مجوز برای آموزشگاه‌ها، کار مافیا را کنار زد چرا که تا پیش از این بعضی از آموزشگاه‌ها آگهی می‌دادند و مجوز خود را ۲ میلیارد تومان می‌فروختند که با سیستم جدید این اتفاق کنار رفته است.

عبدالملکی در ادامه همچنین به متناسب‌سازی رشته‌های دانشگاهی اشاره کرد و در این باره گفت: یکی از مصوباتی که داشتیم مساله‌ی همکاری وزارت علوم و وزارت کار برای نوعی از آمایش سرزمین در رشته‌های شغلی بود. دستگاه‌های آموزشی ظرف مدت ۶ ماه باید برنامه خود را برای اصلاح نظام آموزشی مهارتی با توجه به نیاز‌های سرزمینی تهیه و به دبیرخانه اشتغال اعلام کنند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش دیگری از برنامه درباره حمایت از کارگران نیز افزود: در وزارت کار دو شورای بسیار مهم داریم، یکی شورای عالی کار و دیگری هیات امنای سازمان تامین اجتماعی و صندوق‌های تابعه است.

او ادامه داد: قدم مثبت ما برای سه جانبه گرایی این بود که در شورای عالی کار، دو عضو به انتخاب وزیر کار و تصویب هیات دولت باید عضو شوند که همیشه وزیر بودند که در این دولت یکی وزیر صنعت، معدن و تجارت است، اما نفر دوم دیگر وزیر انتخاب نشده و یک نفر خارج از چارچوب دولت که یک حقوقدان می‌باشد، انتخاب شده است.

وی همچنین به برگزاری ماهانه جلسه شورای عالی کار اشاره کرد و افزود: در بسیاری از مجموعه‌های دولت، قوانین کار رعایت نمی‌شد و به همین دلیل به همه آن‌ها ابلاغ کردیم که قانون را رعایت کنند و برنامه جامعی برای بازرسی‌ها داریم و بازرسی‌ها را از مجموعه‌های دولت آغاز خواهیم کرد.

عبدالملکی در ادامه به سازمان تامین اجتماعی اشاره کرد و با بیان اینکه این سازمان دچار کسری است، گفت: مجموع درآمد تامین اجتماعی از حق بیمه ۱۸ هزار میلیارد تومان است در حالی که مخارج آن ۲۴ هزار میلیارد تومان است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: بخشی از کسری تامین اجتماعی از محل سود واحد‌های اقتصادی تامین می‌شود و بخش دیگر هم کمک دولت است، اما برنامه اصلی ما افزایش سودآوری واحد‌های زیر مجموعه تامین اجتماعی و افزایش نسبت پشتیبانی است یعنی افراد بیشتری تحت پوشش تامین اجتماعی قرار بگیرند و بیمه پردازی کنند.

وی درباره راهکار‌های افزایش بیمه‌پردازی افزود: کار‌های زیادی را در این زمینه انجام داده‌ایم از جمله اینکه زنان خانه‌دار می‌توانند خود را بیمه کنند، تقویت مشاغل خانگی و همچنین با افزایش بازرسی‌ها تعداد بیمه‌پرداز‌ها بالا می‌رود و ایجاد اشتغال یک میلیونی هم خود به خود تعداد بیمه پرداز را بالا خواهد برد.

او در توضیح درباره اشتغال یک میلیون تومانی نیز گفت: مشاغلی مانند پرورش کرم ابریشم، تعمیرات موبایل و برخی از صنایع دستی مانند کار چرم با درآمد کم راه‌اندازی می‌شوند و البته می‌دانیم که درآمد کم‌تری هم دارند، اما به دنبال توسعه مشاغل خانگی هستیم تا افراد بتوانند با حداقل سرمایه شغل داشته باشند.

عبدالملکی همچنین به تحت پوشش قرارگرفتن درمان ناباروری در بیمه اشاره کرد و در این باره افزود: یکی از کار‌هایی که انجام داده‌ایم تحت پوشش قراردادن درمان ناباروری در بیمه است، حدود ۳ الی ۴ میلیون زوج نابارور در کشور داریم که به دلیل هزینه‌های بالای ناباروری با مشکل روبه رو بودند و حالا بیمه به آن‌ها کمک خواهد کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین درباره توئیتی که پیشتر درباره قیمت دلار منتشر کرده بود نیز توضیح داد و گفت: این توئیت در زمان انتخابات بود و من به موضوع ارزپاشی و کاهش قیمت دلار در نزدیک انتخابات اشاره کردم و هشدار دادم تا مردم مراقب کاهش تصنعی قیمت دلار در آن ایام باشند.

وی درباره سهم تعاون در اقتصاد کشور نیز افزود: بخش تعاون در جریان ادغام وزارتخانه متضرر شد و ما باید آن را احیا کنیم چرا که اگر به بخش تعاون اهمیت بیش‌تری می‌دادیم در زمینه‌ی رفاه مردم هم بالاتر بودیم.

عبدالملکی در ادامه به مساله رفاه مردم اشاره کرد و با بیان اینکه ابتدا باید وضعیت رفاهی مردم را بشناسیم، گفت: ما در این زمینه سامانه رفاه ایرانیان را داریم که ناقص است. بیش از ۴۰ بانک اطلاعاتی داریم که وضعیت دارایی‌های فرد را مشخص می‌کند و با این کار افراد کم‌درآمد و فقیر را شناسایی خواهیم کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان با اشاره به اینکه با تکمیل سامانه رفاه، هدفمندتر برای رفاه مردم برنامه‌ریزی خواهیم کرد، افزود: ما در حال آماده‌سازی گزارشی هستیم که فقر مالی، فقر درآمدی، فقر خوراکی و فقر آموزشی را در آن مشخص کرده‌ایم و تا نیمه سال ۱۴۰۱ تکمیل خواهد شد البته باید در نظر داشت که این هر روز باید به روز رسانی شود.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۰، کدخبر: ۸۴۵۴۹۲۲۰، www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین