پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۵۹۶۰
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۰
دنیای ستارگان هنری همیشه با حواشی ریز و درشتی همراه بوده و از قضا این حاشیه‌ها بر کار و زندگی بسیاری از آن‌ها نه‌تن‌ها تاثیر منفی نداشته است که اتفاقا موجب شهرت هرچه بیشترشان نیز شده است. تازه‌ترین حاشیه ایجادشده در فضای فرهنگ و هنر، روز یکشنبه ۳۰ آبان‌ماه در پردیس سینمایی کوروش پیش آمد؛ زمانی که دو خواننده نسبتا مشهور در اکران ویژه یک فیلم به این پردیس سینمایی قدم گذاشتند و با ازدحام جمعیت هواداران‌شان مواجه شدند.

شعار سال:در این راستا، ویدیویی به‌سرعت در فضای مجازی پخش و دیده شد که مردم برای دیدن این دو خواننده و نزدیک‌شدن به آن‌ها هجوم آورده بودند و ظاهرا همین امر موجب زخمی و بستری‌شدن تعدادی از تماشاگران شده است.گرچه علی سرتیپی، مدیر پردیس سینمایی کوروش، آسیب‌دیدن چند نفر را تکذیب و تنها به یک مورد آسیب‌دیدگی سطحی در این‌باره اشاره کرد. از این‌رو، نگاهی داشتیم به ماجرای استقبال مردم از هواداران در فضاهای عمومی.

فرهنگ هل دادن!
 
در همه‌جای دنیا این عادت عجیب وجود دارد که مردم با دیدن ستارگان سینما، موسیقی و شاید هنرهای دیگر، چنان ازخودبی‌خود می‌شوند و به وجد می‌آیند که کنترل هیجان‌شان را از دست می‌دهند و دست به کارهای نامتعارفی می‌زنند اما شاید در کشور ما شدت این ماجرا بیش از سایر نقاط دنیاست، به این دلیل که اغلب هنرمندان-نه همه آن‌ها -برخلاف ادعای مردمی‌بودن‌شان چندان در دسترس مردم نیستند و به‌سختی در جامعه حاضر می‌شوند.
 
زمانی هم که قدم از خانه بیرون می‌گذارند، معمولا ازسوی افراد بسیاری با تقاضای عکس و امضا روبه‌رو می‌شوند؛ بنابراین عطای حضور در اجتماع را به لقای آن می‌بخشند ولی سوال اصلی اینجاست که چرا مردم نیاموخته‌اند در برخورد با هنرمندان، هیجان خود را کنترل کنند و با آرامش و احترام، میزان علاقه و ارادت خود را به گوش این قشر خاص برسانند؟ این حمله‌های هیجانی و ناگهانی با دوربین‌های روشن و هل دادن‌های مکرر یکدیگر جز ناکامی خودشان در مقصود و آسیب‌زدن به دیگران چه سودی برای آن‌ها دارد؟ به نظر می‌رسد کنترل رفتار هواداران هنرمندان یا مشاهیر، یکی از اصول فرهنگ رفتاری است که مسوولان و متولیان امر فرهنگسازی باید برای آن چاره‌ای بیندیشند یا در این راستا اقدام به آموزش کنند.
 
جالب اینکه همیشه پس از بروز چنین رویدادی، هنرمندان موردنظر از مردم شاکی و گله‌مندند که با حضورشان آرامش و لذت آن‌ها را-مثلا برای یک خرید ساده یا تماشای یک فیلم-به هم زدند و علاوه بر این، در دل‌شان شادمان‌اند که مردم ناخواسته موجب شهرت و محبوبیت بیشتر آن‌ها شده‌اند. این‌گونه اتفاق‌ها علاوه‌بر افزایش شهرت برای هنرمند، به فروش بیشتر آثار او نیز کمک می‌کند، بی‌آنکه ریالی برای تبلیغ خود یا اثرش هزینه کرده باشد!
وقتی مدیران فرهنگی، مدیریت نمی‌کنند!
 
فیلمی که روز 30آبان‌ماه در اکران ویژه پردیس سینمایی کوروش با حاشیه‌هایی میان دو گروه موسیقی و سینماگران مواجه شد، اثری بود به نام «حکم تجدیدنظر»، نخستین ساخته سینمایی «محمدامین کریم‌پور»، فیلمساز تازه‌کاری که پیش از این فقط به‌عنوان یک فعال مجازی و اینفلوئنسر شناخته می‌شد و ویدیوهای شاد و موزیکالش در آن فضا هم همیشه با تمسخر هنرمندان حرفه‌ای و اهالی فرهنگ و حاشیه‌های بسیار همراه بود.
 
او پس از ساخت این فیلم، در مصاحبه‌ای تصویری ادعا کرده بود «همه جایزه‌ها را درو خواهد کرد و بهترین فیلمساز کشور خواهد شد»! حالا این فیلمساز پرمدعا که حتی فیلمش از جشنواره فیلم فجر کنار گذاشته شد و بسیاری از اهالی هنر به ارائه مجوز کارگردانی او معترض بودند، در اکران فیلمی که طی چهار روز تنها 120میلیون تومان فروش داشته، اسیر حاشیه‌هایی شده که به نظر نمی‌رسد خارج از کنترل بوده باشد.
 
چنانچه مدیر پردیس سینمایی کوروش در گفت‌وگویی با یک خبرگزاری تایید کرده که «گویی آنچه در اکران این فیلم پیش‌آمد و ویدیوی آن پخش شد، در راستای تبلیغات بیشتر فیلم است تا مخاطب جذب کنند! به‌ویژه که سازنده فیلم یک فعال فضای مجازی بوده است». سرتیپی همچنین گفته است: «از سوی دیگر به نظر می‌رسد این ماجرا بی‌ارتباط با آن نیست که به خوانندگان نشان بدهند کدام‌یک طرفدار بیشتری دارند. درنتیجه کلیت ماجرا بیشتر حاشیه‌سازی در فضای مجازی است».
 
با نگاهی جزیی‌تر به ماجرای پردیس کوروش و دقت بر گفته‌های سرتیپی، می‌توان ادعا کرد گفته‌های او پربی‌راه نیست، زیرا چندی پیش یک قسمت از سریال شبکه نمایش خانگی «جزیره» نیز با حضور یک گروه موسیقی دیگر که از عوامل سریال هستند، در همین پردیس با حضور جمع زیادی از هواداران و بدون مشکل پخش شد. بااین‌حال نمی‌توان بر ضعف مدیریت پردیس‌های سینمایی چشم فروبست.
 
شاید بهتر باشد آن‌ها در چنین شرایط ویژه‌ای تدبیری بیندیشند که هواداران یا مانند صف‌های ورود به سالن سینما یا جلسه‌های رونمایی کتاب، در آرامش به‌نوبت بایستند تا هرکدام یک دقیقه با هنرمند محبوب‌شان دیدار کنند یا عکس یادگاری بگیرند یا با استفاده از حضور نیروهای انتظامی و نصب نوارهای راه‌‎بند، تماشاگران را وادار به دیدار مشاهیر از فاصله قابل‌کنترل کنند. در این صورت است که می‌توان به‌سادگی از تکرار چنین حوادث ناخوشایندی پیشگیری کرد تا پس‌ازاین دیگر دیدار یک طرفدار سینما و موسیقی با سلبریتی محبوبش، برای او تبدیل به خاطره‌ای تلخ برای همیشه نشود.
 
فیلم سینمایی «منصور» ساخته سیاوش سرمدی در اکران‌های مردمی «عمار» توانست به فروش ۱۰۳میلیونی در شهرهای فاقد سینما دست پیدا کند.
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری پرسون ، تاریخ انتشار:  2 آذر 1400، کدخبر: 372232،www.purson.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین