پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۳۶۵۹۸۸
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۹
در دو سال گذشته و به دنبال رشد اخیر بورس بسیاری از مردم ایران با مفهوم بورس، سرمایه‌گذاری در سهام و اخیرا رمزارز آشنا شده اند؛ لذا برای موفقیت در چنین بازار‌هایی لازم است با متغیر‌های بنیادی آشنا شویم. در گزارش ارائه شده، شاخص دلار (DXY) به عنوان یکی از مهم‌ترین متغیر‌ها معرفی و بررسی می‌شود.
شعار سال: دلار آمریکا پرکاربردترین و شناخته شده‌ترین ارز در سراسر جهان است. بانک‌های مرکزی و دولت‌ها، دلار آمریکا را به عنوان اصلی‌ترین دارایی مبادله ذخایر ارزی خود نگه می‌دارند. دلار، ارز ذخیره جهان است. شاخص دلار معیاری برای سنجش ارزش دلار در برابر سبدی متشکل از شش ارز اصلی شامل یورو، ین ژاپن، پوند انگلیس، دلار کانادا، کرون سوئد و فرانک سوئیس است. این شاخص تحت تاثیر عوامل معمولی که بر ارزها تاثیر می‌گذارند، مانند موضوعات مالی و پولی، انتظارات نرخ‌های بهره، تورم و تجارت خارجی قرار دارد و به دلیل پوشش جهانی مولفه‌های آن، از اهمیت بالایی برخوردار است.

این شاخص از واحدهای پولی مرجع نسبت به دلار امریکا که در سال ۱۹۷۳ بوجود آمده، تشکیل شده است. واحدهای پولی که در این شاخص وجود دارند عبارتند از یورو ۵۷.۶٪ ، ین ژاپن ۱۳.۶٪ ، پوند انگلیس ۱۱.۹٪ ، دلار کانادا ۹.۱٪ ، کرون سوئد ۴.۲٪ و فرانک سوئیس ۳.۶٪.

این شاخص یکی از مهم‌ترین شاخص‌های بازار در جهت‌گیری روند قیمت‌ها بوده، به طوری که هر زمان این شاخص روند صعودی داشته، به تبع آن، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار تضعیف شده و مواد خام نیز در جهان سیر نزولی به خود می‌گیرد. از طرفی، زمانی که این شاخص روند نزولی داشته باشد، به دنبال آن، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار قوی‌تر شده و مواد خام در جهان گران‌تر می‌شود. بیشترین عددی که این شاخص تا کنون به آن دست یافته، به فوریه ۱۹۸۵ که عدد شاخص ۱۶۴.۷۲ بوده مربوط می‌شود و کمترین عددی که این شاخص تا به حال تجربه کرده، به مارس ۲۰۰۸ که عدد شاخص ۷۰.۹۶ بود برمی‌گردد.
 

نکاتی در مورد شاخص دلار یا دلار ایندکس

۱.بیشترین تاثیر روی تغییرات شاخص دلار با تصمیمات بانک مرکزی آمریکا و بانک مرکزی اروپا اتفاق می‌افتد.

۲.ارزهای سایر کشور وابستگی شدید به این شاخص دارند.

۳.قیمت جهانی مواد خام (نفت و طلا وسایر مواد) به روند حرکت این شاخص بستگی دارد، به طوری که هر زمان شاخص دلار افزایش می یابد، مواد خام ارزان می‌شود و هر زمان که شاخص دلار تضعیف شود، مواد خام در جهان گران‌تر می‌شود.

4. این شاخص همسبتگی شدیدی با بازار رمزارزها دارد؛ به گونه‌ای که با تقویت شاخص دلار، رمزارزها دچار اصلاح یا ریزش می‌شوند و در صورت تضعیف دلار عکس این فرآیند اتفاق می‌افتد.

ارزهای ذخیره دارای خاصیت نقدشوندگی بالا هستند و این ویژگی، آنها را تبدیل به ابزار ارزی مورد نظر بانک‌های مرکزی و موسسات مالی برای تسویه معاملات بین‌المللی کرده است.

تسویه تعهدات فرامرزی با ارز ذخیره، نیاز به مبادله ارز کشور، برای هر معامله را حذف می‌کند (ریسک تسویه ارزی متقابل نوعی ریسک تسویه است که در آن طرف درگیر در معاملات ارزی، ارزی را که فروخته است ارسال می‌کند اما ارز خریداری شده را دریافت نمی‌کند). دلار آمریکا به دلیل سوابق طولانی ثبات سیاسی و اقتصادی در ایالات متحده، تبدیل به پیشروترین ارز ذخیره جهان شده است. شاخص دلار امریکا در بازار آتی در بورس بین قاره ای (ICE) و بازار غیر فیزیکی، بین دلالان ارز مبادله می شود.

در ادامه جهت توضیحات بیشتر موضوع، برای مثال چارت قیمتی حال حاضر شاخص دلار و بیت‌کوین مورد بررسی قرار می‌گیرد.

نمودار قیمتی روزانه بیت‌کوین

آشنایی با شاخص دلار آمریکا و جایگاه مقایسه‌ای ریال

نمودار قیمتی روزانه شاخص دلار(DXY)

آشنایی با شاخص دلار آمریکا و جایگاه مقایسه‌ای ریال

طبق دو نمودار بالا شاخص دلار در حال تقویت و رسیدن به سقف کانال خود بوده، در حالی که بیت‌کوین در کف کانال خود درجا می‌زند.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از پایگاه خبری اقتصاد آنلاین، تاریخ انتشار:۲ آذر ۱۴۰۰، کد خبر: www.eghtesadonline.com، ۵۸۳۵۹۹
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین