پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۷۶۲۴
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۳
کمتر از ۲۴ ساعت از تسلیم لایحه بودجه ۱۴۰۱ به مجلس، شاهد انواع انتقادات و حمایت‌ها هستیم. نکته جالب اینکه، بسیاری از این موضع گیری‌ها فاقد کمترین اشرافیت بر بودجه و صرفا بر اساس شنیده‌ها عنوان می‌شوند. به جهت افزایش اشرافیت کارشناسان بر لایحه بودجه ۱۴۰۱، اقدام به انعکاس برخی از جهت گیری‌های لایحه بودجه ۱۴۰۱ شده است.
شعار سال: کمتر از ۲۴ ساعت از تسلیم لایحه بودجه ۱۴۰۱ به مجلس، شاهد انواع انتقادات و حمایت‌ها هستیم. نکته جالب اینکه، بسیاری از این موضع گیری‌ها فاقد کمترین اشرافیت بر بودجه و صرفا بر اساس شنیده‌ها عنوان می‌شوند. به جهت افزایش اشرافیت کارشناسان بر لایحه بودجه ۱۴۰۱، اقدام به انعکاس برخی از جهت گیری‌های لایحه بودجه ۱۴۰۱ شده است.

براساس لایحه بودجه ۱۴۰۱ منابع عمومی دولت برابر با ۱۳۷۲ هزار میلیارد تومان خواهد بود که نسبت به سال گذشته رشد ۷.۴ درصدی را نشان می‌دهد.
 
برداشت‌های مفید و پراکنده از لایحه بودجه ۱۴۰۱
 
 
برداشت‌های مفید و پراکنده از لایحه بودجه ۱۴۰۱
 
 
برداشت‌های مفید و پراکنده از لایحه بودجه ۱۴۰۱
 
 
مطابق جدول سقف بودجه سال آینده از جهت منابع عمومی دولت، در حدود ۱۲۷۰ هزار میلیارد تومان تعیین شده است. سهم فروش نفت از ۲۳۰ هزار میلیارد تومان در سال جاری به حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته و در عین حال ۴۰۰ هزار میلیارد تومان برای درآمد‌های مالیاتی در نظر گرفته شده است.

اقداماتی نظیر تعیین نرخ محاسبه حقوق ورودی گمرکی بر مبنای نرخ‌ای تی اس به جای ارز ۴۲۰۰ تومانی و همچنین صادرات روزانه ۱.۲ میلیون بشکه نفت در روز با نرخ هر بشکه ۶۰ دلار و قیمت هر دلار ۲۳ هزار تومان در بودجه سال آینده در نظر گرفته شده است. البته میزان درآمد‌های نفتی مشروط به اجازه برای عدم واریز مازاد ۲۰ درصد از سهم صندوق توسعه ملی است. براساس قانون در سال آینده دولت باید ۴۰ درصد درآمد‌های نفتی را به صندوق توسعه ملی واریز کند. تلاش دولت بر این است که بتواند مجوز بگیرد و سهم صندوق توسعه ملی را به ۴۰ درصد محدود کند. در بودجه سال آینده عدد قابل توجهی برای پرداخت بدهی صندوق‌های بازنشستگی و تامین اجتماعی پیش‌بینی شده است این رقم در مجموع به حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

رقم درآمد‌های مالیاتی از ۲۷۰ هزار میلیارد تومان سال جاری به ۴۰۰ هزار میلیارد تومان برای سال آینده رسیده است. در واقع درآمد‌های مالیاتی در سال آینده ۷۰ درصد رشد دارد. افزایش حقوق‌ها در سال ۱۴۰۱ در یک بازه شش تا ۲۸ درصدی رخ خواهد داد که متوسط آن را ۱۰ درصد اعلام کرده‌اند.

طبق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، میزان بودجه تخصیص یافته به شرکت‌های دولتی، ۱ هزار و ۹۳۱ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

سال گذشته معادل یک هزار و ۵۹۱ هزار و ۶۵۷ میلیارد تومان به شرکت‌های دولتی تخصیص داده شده بود که امسال این رقم با افزایش ۳۴۰ هزار میلیارد تومان افزایش را شاهد است.

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۱، برای برنامه تقویت بنیه دفاعی و تحقیقات راهبردی دفاعی تا مبلغ چهار میلیارد و پانصد میلیون یورو از سوی سازمان برنامه و بودجه تخصیص خواهد یافت.
 
 
برداشت‌های مفید و پراکنده از لایحه بودجه ۱۴۰۱
 
 
بودجه صدا و سیما چقدر افزایش یافت؟
 
اعتبارات جاری صداوسیما در قانون بودجه امسال ۴۲۱۹ میلیارد تومان بود که در لایحه سال آینده به ۴۹۹۹ میلیارد تومان افزایش خواهد یافت که رشد ۱۸ درصدی نشان می‌دهد.

اعتبارات عمرانی صداوسیما در سال جاری ۲۱۶ میلیارد تومان بود که در سال آینده با رشد ۳۴ درصدی به ۲۹۰ میلیارد تومان خواهد رسید.
 
مجموع بودجه صداوسیما در سال جاری ۴۴۳۵ میلیارد تومان بوده که با رشد ۱۹ درصدی به ۵۲۸۹ میلیارد تومان در سال آینده خواهد رسید.
 
 
برداشت‌های مفید و پراکنده از لایحه بودجه ۱۴۰۱
 

افسار دولت سیزدهم بر کسری بودجه

کسری تراز عملیاتی نشان دهنده توان دولت در تامین هزینه‌های جاری (مانند حقوق کارکنان و بازنشستگان) با درآمد‌های جاری نظیر مالیات است.

در بودجه امسال به دلیل افزایش سرسام آور هزینه‌های دولت دوازدهم و تلاش‌های ناکارا برای رشد درآمد‌های پایدار دولت، این رقم به میزان کم سابقه ۴۶۴ هزار میلیارد تومان رسید. با این حال، به رغم تورم بیش از ۴۰ درصدی کنونی و درنظر گرفتن حدود ۱۷۸ هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه ۱۴۰۱ برای تسویه اوراق بدهی دولت قبل، این رقم در نخستین لایحه بودجه دولت سیزدهم به ۲۷۱ همت کاهش یافته است.

خبر‌ها حاکی از آن است که دولت درصدد اتکا به درآمد‌های پایدار مالیاتی بدون فشار بر مردم و بنگاه‌های اقتصادی و از محل‌هایی نظیر جلوگیری از فرار مالیاتی است. در این خصوص، مدیر روابط عمومی سازمان بورس از کاهش ۵ درصدی مالیات بر درآمد شرکت‌ها در لایحه بودجه نیز خبر داده است.
 
 
اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون
 
 
 
 
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین