پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۳۶۸۳۳۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۵
با گذشت چندماه از راه‌اندازی موفقیت آمیز طرح کریدور جاده‌ای میان جمهوری اسلامی ایران، پاکستان و ترکیه به عنوان بنیانگذاران اصلی سازمان همکاری اقتصادی (ECO)، اکنون شمارش معکوس برای ازسرگیری تردد قطار کانتینربر اکو میان سه کشور با دستور کار توسعه تجارت منطقه‌ای آغاز شد.

شعار سال:برنامه تردد مجدد قطار باری اکو موسوم به طرح ریلی تهران-استانبول-اسلام‌آباد نهایی شده و امروز با حضور مقامات ارشد ایران، پاکستان و ترکیه سوت حرکت این قطار پس از ۱۰ سال توقف به صدا درمی آید.
 
این تحول منطقه‌ای درحالی صورت می‌گیرد که دیماه سال گذشته دهمین نشست بلندپایه کارگروه طرح ارتباط ریلی اسلام‌آباد-تهران-استانبول با نام 'قطار اکو' به صورت مجازی با حضور مسوولان مربوطه در سازمان همکاری اقتصادی (اکو) و با محوریت تسریع در احیای مجدد این طرح منطقه‌ای ریلی، برگزار شد.
 
همچنین پس از سفر اخیر مشاور نخست وزیر پاکستان و سرپرست وزارت بازرگانی این کشور به ایران و برگزاری نهمین نشست کمیته مشترک تجاری، مقامات دو کشور همسایه بر عزم و آمادگی متقابل برای توسعه کریدور اکو به ویژه ازسرگیری قطار کانتینربر میان تهران، اسلام‌آباد و استانبول تاکید کردند.
 
براساس این گزارش، قرار است عصر امروز مراسم افتتاح حرکت قطار باری اکو میان ترکیه، ایران و پاکستان با حضور وزرای راه آهن و بازرگانی پاکستان و همچنین سفیر کشورمان در اسلام‌آباد در ایستگاه «مارگلا» این شهر و پس از وقفه ۱۰ ساله برگزار شود.
 
با توجه به توافقات تجاری اخیر میان ایران و پاکستان به عنوان بنیانگذاران اصلی سازمان همکاری اقتصادی (ECO)، ازسرگیری قطار باری اکو گامی در مسیر ارتباطات منطقه‌ای میان سه کشور، تسهیل رفت و آمد تجاری و مردمی و مزایای اقتصادی درازمدت از دستاوردهای این پروژه ریلی خواهد بود.
 
شمارش معکوس برای به صدا درآمدن سوت «قطار اکو» پس از ۱۰ سال توقف
 
قطار باری اکو افزایش ارتباطات میان ایران، پاکستان و ترکیه را رقم می‌زند، اقدامی که در سال ۲۰۰۹ با هدف تقویت ارتباطات و تجارت منطقه و همچنین سه جانبه کلید خورد.
 
نخستین حرکت قطار باری سازمان اکو در مرداد سال ۱۳۸۸ شمسی (۱۴ اوت ۲۰۰۹) در مراسمی از ایستگاه «مارگالا» شهر اسلام‌آباد به مقصد تهران و از آنجا به طرف استانبول انجام شد. این فعالیت اقتصادی در آذر ۱۳۹۰ (دسامبر ۲۰۱۱) متوقف شد.
 
سناتور «اعظم خان سواتی» وزیر راه آهن پاکستان اوایل آذرماه امسال در دیدار سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسلام‌آباد، بر اراده جدی پاکستان برای بهبود روابط تجاری با ایران تاکید کرد.
 
«سید محمدعلی حسینی» سفیر کشورمان نیز با تاکید بر لزوم نوسازی خط آهن کویته-تفتان در بخش خاک پاکستان با هدف تسریع در فعالیت‌های تجاری دوجانبه، برای افزایش ظرفیت حوزه ریلی میان دو کشور و راه‌اندازی قطار کانتینربر اکو جهت دسترسی به کشورهای اروپایی اعلام آمادگی کرد.
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا  ، تاریخ انتشار: 30  آذر  1400، کدخبر: ، www.irna.ir،84584477

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
0
0
جالب بود. فکر می کنید راه می افته؟
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۰۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
0
0
اکو بیشتر شبیه یک بازیه تا یک پیمان منطقه ای و اقتصادی
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین