پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۴ - 2025 June 02
کد خبر: ۳۶۹۲۳۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۹
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: طرح واردات خودرو، طرحی بود که هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام نظر خود را در موردش داد، اما از نظر ما، وقتی شورای نگهبان آن را تایید کرده، یعنی قانون است و اکنون پروسه مربوطه را طی می‌کند.
شعار سال: واردات خودرو مدت هاست که به کشور ممنوع است و حرف اصلی مسئولان نیز این است که به دلیل تحریم و محدودیت‌های ارزی مجبوریم ارز را به سایر کالا‌های مهم‌تر بدهیم. اما این موضوع باعث شده است که به نوعی یک رانت بزرگ برای خودروسازان داخلی به وجود آید. در نتیجه می‌توان گفت خودروسازان داخلی می‌توانند محصولات خود را با هر قیمت و کیفیتی بفروشند و مشتریان نیز مجبور به خرید آن محصولات هستند.

عصبانیت مردم از قرعه کشی خودرو

لازم به ذکر است که در این میان عرضه خودرو نیز به صورت قرعه کشی انجام می‌شود. شرایط نیز به گونه‌ای است که عرضه خودرو توسط خودروسازان بسیار محدود و میزان ثبت نام‌ها به دلیل اختلاف بالای قیمت کارخانه و بازار شدید است. در نتیجه حتی شاهد ثبت نام‌های ۵ میلیون نفری برای خرید خودرو هستیم. همین عامل باعث می‌شود که شانس برنده شدن افراد کاهش پیدا کند و مردم از قرعه کشی خودرو ناراضی باشند. در این میان افرادی هستند که حتی با بالای ۳۰ مرتبه ثبت نام در قرعه کشی خودرو برنده نشده‌اند.

حال راهکار رفع این مشکلات چیست؟ شاید یکی از راه‌های افزایش رقابت در بازار خودرو و رفع تشنگی بازار واردات خودرو با استفاده از ارز با منبع خارجی یا در قبال صادرات قطعات و خودرو‌های داخلی باشد. این موارد موضوعی است که مجلس به شدت روی آن‌ها اصرار دارد هرچند که هنوز مشخص نیست سرنوشت واردات خودرو چه می‌شود و آیا این موارد عملیاتی خواهد بود یا خیر؟

در رابطه با طرح واردات خودرو اخیرا رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: خودروسازان (ایران‌خودرو و سایپا) بهتر است با قواعد اقتصادی مانند آنچه در بخش خصوصی صنعت خودرو جریان دارد، اداره شوند.

عزت‌الله اکبری‌تالارپشتی افزود: خودروسازان نتوانسته‌اند رضایت عمومی را ایجاد کنند و برای اینکه این شرایط تغییر کند، باید مثل بنگاه‌های خصوصی اداره شوند تا بتوان به آن‌ها به چشم بنگاه اقتصادی موفق نگاه کرد. اکبری گفت: خودروسازان نمی‌توانند محصولی بسازند که رضایت شهروندان را به دنبال داشته باشد. رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، اما در مورد سرنوشت مصوبه واردات خودرو گفت: طرح واردات خودرو، طرحی بود که هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام نظر خود را در موردش داد، اما از نظر ما، وقتی شورای نگهبان آن را تایید کرده، یعنی قانون است و اکنون پروسه مربوطه را طی می‌کند.

با توجه به این صحبت‌ها که واردات خودرو به یک قانون تبدیل شده است باید منتظر ماند و دید که چه زمانی شاهد ورود مجدد خودرو‌های خارجی به کشور هستیم.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از گسترش، تاریخ انتشار: ۱۱دی ۱۴۰۰، کد خبر:۲۳۰۱۸۳ / gostaresh.news
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
0
0
قبل از این هم واردات خودرو آزاد بود و بعد ممنوع شد.الان هم میشه واردات رو آزاد کرد، نتیجه نداد دوباره ممنوع کنین!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
0
0
خودروسازها همه چی دستشونه دیگه، هر موقع بخوان میفروشن البته به روش دلخواه خودشون و هر موقع بخوان انبار میکنن تا بعدا با قیمت بالاتر بفروشن! مردم هم شاید چاره دیگه ای ندارن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
0
0
قرعه کشی هایی که میزارن هم معلومه که آخرش چی میشه اسم سفارش شده ها در میاد و یه چندتایی هم از مردم عادی که زیاد بد نشه براشون...
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین