پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۹۸۴۱
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۹
محسن مردی_مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام اعلام کرد که باقی مانده این محموله‌ها به وزن حدود ۱۵ هزار تن بخاطر پر بودن ظرفیت انبار‌ها در داخل بندر قرار داده شد و با توجه به پیش بینی‌هایی که از قبل شده بود، برای محافظت از باران روی آن چادر کشیده شد. خوشبختانه بعد از پایان بارندگی چادر‌ها کنار زده شد و آن‌ها را هوادهی کردند.
شعار سال: به تازگی ویدیویی در فضای مجازی منتشر شده مبنی بر اینکه بخشی از جو‌های وارداتی به جای اینکه به دست تولیدکنندگان برسد به دلیل عدم ترخیص به موقع در بندر چابهار جوانه زده و سبز شده اند.

این موضوع بلافاصله از سوی گمرک تایید و اعلام شد که این محموله جو از طریق شرکت پشتیبانی امور دام وارد شده است.

طبق اعلام گمرک، ۱۳۵هزارتن جو وارد کشور شده که ۹۰ درصد آن (حدود ۱۲۰ هزار تن) ترخیص شده و حدود ۱۰ درصد آن یعنی ۱۵ هزار تن در بندر باقی مانده است که باید با صدور کد رهگیری بانک ترخیص می‌شد، ولی با گذشت دوماه هنوز هیچ اقدامی از سوی شرکت پشتیبانی امور دام برای ارائه به گمرک و ترخیص باقی مانده انجام نشده است.

در واکنش به این موضوع، محسن مردی_مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام - در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که باقی مانده این محموله‌ها به وزن حدود ۱۵ هزار تن بخاطر پر بودن ظرفیت انبار‌ها در داخل بندر قرار داده شد و با توجه به پیش بینی‌هایی که از قبل شده بود، برای محافظت از باران روی آن چادر کشیده شد.

وی ادامه داد: خوشبختانه بعد از پایان بارندگی چادر‌ها کنار زده شد و آن‌ها را هوادهی کردند.

همچنین توسلی _ معاون شرکت پشتیبانی امور دام - در این باره گفت: این محموله پس از ارسال اسناد و مجوز ترخیص از اداره بندر چابهار خارج و تحویل مرغداران و دامداران خواهد شد.

روح‌الله لطیفی درباره از دست رفتن بخشی از کالای اساسی (محموله جو) در بندر چابهار پس از بارش‌های اخیر در این منطقه اظهار داشت: پس از بارش‌های اخیر در چابهار حدود ۱.۵ تن جو مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی سبز و خراب شد.

وی با بیان اینکه شرایط نگهداری این محموله رعایت نشده است، گفت: کمک خدا بود که در این شرایط نگهداری فقط حدود ۱.۵ تن جو خراب شده که البته امکان استفاده از آن برای دام‌ها وجود دارد.

سخنگوی گمرک ایران با بیان اینکه موضوع بسیار مهم این است که چرا جو در انبار باز نگهداری شده‌است، ادامه داد: ۱۵۰۰ تن جو طبق مجوز ترخیص ۹۰ درصدی باید از بندر خارج می‌شد. جو از جمله کالا‌های مشمول ارز ترجیحی است و براساس مصوبه تنظیم بازار می‌توانستند تا ۹۰ درصد این محموله را خارج کنند. این محموله حدود ۱۳۵ هزار تن بوده هزار تن بوده که ۱۲۰ هزار تن خارج شده است و ۱۳۵۰۰ تن آن همان ۱۰ درصد باقی مانده است که از آن ۱۵۰۰ تن خارج نشده که در حالی در همین مدت محموله‌های خصوصی از بندر خارج شده‌اند. حتی محموله ذرت به صورت مستقیم از شناور به کامیون‌ها تخلیه و خارج شده است، اما محموله جو قدیمی‌تر از این محموله‌ها بوده است.

لطیفی افزود: با اینکه حدود ۳ ماه از اظهارنامه این محموله گذشته، اما صاحب کالا هنوز اسنادی از جمله منشا ارز، کد رهگیری و کد ساتا را ارایه نکرده‌است تا امکان خارج سازی ۱۰ درصد باقیمانده از جو را داشته باشند. باید پاسخگو باشند چرا ۱۵۰۰ تن جو که از قبل در بندر دپو شده بود را خارج نکردند و اساسا چرا این محموله در انبار مسقف تخلیه نشده البته مدعی هستند که در آن زمان انبار خالی در بندر چابهار وجود نداشت، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد در آن مقطع دو انبار خالی موجود بود.

وی با بیان اینکه اداره بندر با هماهنگی صاحب کالا این محموله را در انبار رو باز تخلیه کرده است، گفت: هر چند که گمرک این حوزه مسئولیتی نداشت، اما از یک هفته قبل از بارش باران هشدار‌های هواشناسی را به صاحب کار، بنادر و استانداری و مقامات استان برای نگهداری درست از انواع کالا به ویژه کالا‌های اساسی را به صورت شفاهی و کتبی اعلام کرده بود و در این باره هشدار داده بودیم.

سخنگوی گمرک ایران با اشاره به ناهماهنگی‌های وزارت کشاورزی در این باره گفت: در حالی که مدیرعامل پشتیبانی امور دام اعلام کرده این محموله متعلق به این مجموعه است، معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفته است این محموله متعلق به ان‌ها نیست و همین تناقضات نشان دهنده ناهماهنگی‌ها در این حوزه است.

لطیفی تاکید کرد: اگر جهاد کشاورزی سریع عمل کند و سرعت کار داشته باشد جوی سبز شده و جوانه زده در اثر باران را می‌تواند به مصرف دام برساند.

وی در پاسخ به این سوال مدام نهاد مسئول نگهداری از این محموله‌ها بوده، گفت: این موضوع بستگی به توافق اداره بنادر با صاحب کالا دارد، اما طبق قانون هر نوع قراردادی هم رافع مسئولیت سازمان بنادر برای نگهداری از محموله‌ها نمی‌شود.

سخنگوی گمرک ایران با اشاره به میزان واردات جو در ۹ ماه اول امسال اظهار داشت: در ۹ ماه اول امسال یک میلیون و ۵۹۸ هزار و ۸۶ تن جو به ارزش ۴۶۳ میلیون و ۱۳ هزار و ۳۶۸ دلار وارد کشور شده که در حال حاضر قیمت هر تن جو حدود ۲۹۰ دلار است.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۰، کد خبر:۰۰۰۶۱۸۶۲۲۱۹، www.isna.ir

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۰، کد خبر:۱۱۸۰۴۹۷، www.ilna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین