پایگاه خبری تحلیلی شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۰۰۶۱
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۲
رسانه این بار ذره‌بین خود را بر روی عملکرد سازمان نوسازی مدارس گذاشته است و عملکرد چندین ساله رخشانی مهر رییس سازمان نوسازی مدارس کشور را بررسی می‌کند. در این پرونده ویژه با ما همراه باشد.
شعار سال: در طی چند وقت اخیر اسناد و مدارک مهمی به دست رسانه پرسون رسیده که گواه این امر است که سازمان نوسازی مدارس در راستای اهداف عالی کشور گام برنمی‌دارد و کوچک‌ترین توجهی به وظایف خود ندارد البته ازآنجا که در پرونده‌های ویژه پرسون عملکرد‌های مثبت و منفی در کنار هم سنجیده می‌شوند، در گزارش اول قصد انتقاد بر عملکرد این سازمان را داریم.

سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در سال ۱۳۵۴ به‌منظور «احداث، توسعه، ترمیم و نوسازی ساختمان مدارس، تهیه لوازم و تجهیزات مورد نیاز آن‌ها و نیز تعیین معیار‌ها و استاندارد‌های مطلوب فضا‌های آموزشی و پرورشی، در وزارت آموزش‌وپرورش تأسیس شد.

در حال حاضر عملکرد این سازمان مطابق با هدف اصلی تأسیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور نیست، زیرا ۳۰ درصد مدارس کشور فرسوده می‌باشند و طبق تعهدات رییس سازمان تا به امروز با توجه به بودجه‌هایی که در اختیار سازمان قرار گرفت و کمک خیرین، باید وضعیت مقاوم‌سازی و نیز نوسازی مدارس تخریبی بهبود می‌یافت، اما متأسفانه شاهد زوال و تخریب مدرسه‌ها و در پی آن وقوع حوادث مختلف برای فرزندان بی‌گناه کشور هستیم.

همچنین از سال ۱۳۹۵ که ۷۰ درصد مدارس ایمن بوده، هم‌اکنون نیز همچنان ۷۰ درصد ایمن است. اگر حادثه‌ای مانند زلزله و سایر بلایای طبیعی در ۳۰ درصد مدارس غیر ایمن رخ دهد؛ چه کسی و کدام مرجع پاسخ‌گو است؟

در ۶ دی‌ماه ۱۳۹۶ با حکم وزیر آموزش‌وپرورش مهر اله رخشانی‌مهر، به‌عنوان «رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور» منصوب شد.

با انتصاب ایشان امید می‌رفت که حوادثی، چون مدرسه شین‌آباد دیگر تکرار نشود. «راستی از بچه‌های شین‌آباد کسی خبر دارد؟ درمان دختران شین‌آباد با شیوع کرونا متوقف شده و زخم بعضی از آن‌ها عفونت کرده است. آن‌ها از دولت می‌خواهند روند درمان، دوباره شروع و سهمیه‌ای ویژه در کنکور ۱۴۰۰ برایشان در نظر گرفته شود. آن‌ها سال‌هاست هیچ روانشناسی را ندیده و افسردگی، ضعف حافظه، نداشتن تمرکز و گشادی دریچه قلب از عوارضی است که گربانگیرشان شده است.»

اگر از بچه‌های شین‌آباد عبور کنیم و به فکر حال باشیم، از مسئولین مربوطه توقع می‌رود با سخت‌کوشی و اهتمام جدی به فکر نوسازی مدارس کشور باشند.

نوسازی مدارس و تجهیزات آن از الزامات اولیه وظایف مسئولین سازمان نوسازی مدارس است، اما تا امروز عملکرد موفقی این سازمان نداشته و امروزه شاهد حوادث در مدارس هستیم.

مشکل اصلی این سازمان موضوع عدم توزیع امکانات بر اساس عدالت است. یعنی عدالت آموزشی ایجاب می‌کند که تمامی نقاط کشور بر اساس شاخص‌هایی، چون تعداد کلاس و فرسودگی ساختمان مدرسه، توزیع اعتبارات تقسیم شود، اما متأسفانه اعتبارات و بودجه سازمان نوسازی مدارس میان نمایندگان مجلس و رییس سازمان نوسازی مدارس تقسیم می‌شود و بودجه اندکی به نوسازی مدارس اختصاص می‌دهند.

در حال حاضر ۹۰درصد کارمندان سازمان نوسازی مدارس از عملکرد رخشانی‌مهر ناراضی هستند و قطعاً نارضایتی آن‌ها باعث شده سازمان نوسازی از پویایی که قبل داشته خارج و تضعیف شود.

توزیع ناعادلانه اعتبارات سبب شده عدالت آموزشی که مدنظر مقام معظم رهبری و دولت‌مردان محقق نشود. مسئولین هرچه سریع‌تر باید بررسی کنند که چرا بودجه تخصیص یافته به نوسازی مدارس به مقصد نرسیده و اعتبارات چرا به رانت تبدیل گشته است.

در این راستا مدیرکل نوسازی مدارس یکی از استان‌ها «اصل نامه و اسم ایشان در رسانه محفوظ است»، نامه‌ای به رهبری در مورد استخدام‌های فامیلی و عزل و نصب‌ها در سازمان نوسازی کشور نوشته که خبرنگار پرسون چکیده‌ای از محتوا نامه را منتشر می‌کند.

بر اساس این نامه بیش از ۲۵ نفر از نزدیکان رییس سازمان نوسازی مدارس کشور در این سازمان مشغول به کار هستند.

(م. ق، مشغول به کار در استان تهران)، (ف. ح مشغول به کار در استان تهران)، (ا. ر مشغول به کار در استان کرمان)، (ف. ا مشغول به کار در استان کرمان)، (ف. ث مشغول به کار در استان فارس)، (س. رمشغول به کار در استان سیستان)،

(س. ق مشغول به کار در استان سیستان) و حدود پانزده نفر در نوسازی مدارس استان تهران و افراد دیگر در استان‌های دیگر همانند خراسان جنوبی مشغول به کار هستند و در ادامه نامه رییس سازمان نوسازی این استان خواستار استعلام اسامی از حراست گشته است.

چند سؤال بی‌پاسخ
رسانه در راستای شفاف‌سازی و تنویر افکار عمومی پرسش‌های زیر را مطرح می‌کند و انتظار این است که پاسخ‌گویی مناسب و شایسته در موارد مذکور صورت گیرد:

۱- سازمان نوسازی مدارس کشور باید بر اساس بودجه‌های تخصیص‌یافته و نیز کمک‌های خیرین که به گفته رئیس سازمان نوسازی قرار بوده در سال ۱۳۹۹ این تعهدات بیش از ۴۰ درصد افزایش داشته باشد، هنوز ۳۰ درصد مدارس کشور فرسوده هستند. دلیل این امر چیست؟

۲- چرا درصد ایمنی مدارس بر ۷۰ درصد از سال ۹۵ تا به امروز درجا می‌زند؟ آیا سازمان نوسازی مدارس در برابر بلایای طبیعی پاسخگو والدین دانش آموزان است؟

۳-بر اساس اسناد بسیاری از مدرسه‌هایی که افتتاح می‌شوند از ایمنی مناسب برخوردار نیستند. این سازمان چگونه اجازه حضور دانش آموزان را می‌دهد؟

۴- رئیس سازمان نوسازی جزییات عملکردش را بر اساس اعتبارات و بودجه طرح تخریب و بازسازی مصوب مجلس شورای اسلامی را منتشر کند.

۵- چرا سازمانی که همواره در ارزیابی‌های سازمان برنامه‌وبودجه کشور رتبه‌های اول تا سوم را کسب می‌کرده و حتی جایزه بین‌المللی ساساکاوا را به خاطر عملکردش دریافت کرده بود، هم‌اکنون حتی در بین دستگاه‌های اجرایی کشور رتبه‌ای کسب نمی‌کند؟

۶- آیا عملکرد سازمان نوسازی و ادارات کل نوسازی مدارس بر مدار اصلی در جهت تحقق برنامه زیر نظام تامین فضا، تجهیزات و فن آوری بوده است؟ آیا با وضعیت موجود و ساز و کار‌های تعیین شده می‌توان به اهداف پیش بینی شده در این سند که می‌باید در سال ۱۴۰۴ در جایگاه تبیین شده قرار گیرد؛ دست یابد؟
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری پرسون، تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۰، کد خبر:۳۷۹۶۸۱، www.purson.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* captcha:
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین