پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۹۲۳۵
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۴
همه چیز ما همین جا است و اگر مدرسه شبانه روزی نباشد ما هم باید ترک تحصیل کنیم. خیلی از هم سن و سال های من حالا به تهران رفته اند و در پیتزافروشی و رستوران کار می‌کنند.

شعار سال:حکایت خسارت از بادی با سرعت 108 کیلومتری 30 آذر تالش را هر کس به گونه ای بیان می‌کند. اما تندباد برای دانش آموزان عشایری که در مدارس شبانه روزی درس می‌خوانند و زندگی خوابگاهی دارند بسیار متفاوت است.
 
یکی از دانش آموزان دبیرستان شبانه روزی علی ابن ابی طالب شهر لیسار بخش کرگانرود تالش با خبرنگار حکایت گیلان تماس می‌گیرد و قصه مدرسه را بیان می‌کند.

وی درباره اتفاقات روز سه شنبه 30 آذر و آخرین روز از پاییز قرن می‌گوید: ساعت 7 و 30 دقیقه صبح وقتی که در سالن غذاخوری کنار خوابگاه آخرین لقمه صبحانه را می‌خوردیم، تندباد شدیدی وزید. همه ما ترسیدیم و چند نفر از همکلاسی ها همان لحظه در خوابگاه بودند.

پس از اینکه از باد شدید فرو نشست به حیاط مدرسه رفتیم. باد بخشی از بام خوابگاه مدرسه، کلاس‌های درس و سالن غذاخوری را خراب کرده بود.

داخل ساختمان رفتیم و در طبقه دوم همه چیز به هم ریخته بود. دو اتاق سقف نداشت و چهار اتاق دیگر هم در حال ریزش بود. شیشه های پنجره ها شکسته و سیم‌های برق آویزان شده بود. لباس، کیف و کتاب، کمد لباس، پتوی تخت و خلاصه همه چیز در این اتاق‌ها به هم ریخته بود.

بقیه دانش آموزان هم به مدرسه نیامده بودند و مدیر مدرسه تلاش می‌کرد به خاطر خطر ریزش سقف ساختمان ما را از بیرون ببرد.

مسوولان مدرسه به پدر و مادر ما زنگ می‌زدند و تلفن ها (موبایل مردم مناطق کوهستانی) همگی قطع بودند یا اینکه آنتن نداشتند. مدیر عصر همان روز ما را به خانه برگرداند تا اینکه شنبه هفته بعد به مدرسه برگشتیم.
این دانش آموز درباره شرایط کنونی (تاریخ پنجشنبه 9 دی) دبیرستان شبانه روزی علی ابن ابی طالب تصریح می‌کند: متاسفانه سقف مدرسه هنوز تعمیر نشده و به جز 2 اتاق تخریب شده 4 اتاق دیگر هم بخاطر خطر ریزش سقف تخلیه شده اند. جلوی قسمتی که تخریب شده هم پتو کشیده اند تا سرما نیاید ولی راهروها خیلی سرد است.

پیش از این اتفاق بخاطر کرونا در هر اتاق فقط 3 نفر می‌خوابیدند ولی حالا همه به اتاق‌های تخریب شده به طبقه پایین (همکف) آمده‌اند.

وی درباره شرایط تحصیلی خود اظهار می‌کند: من اهل یکی از روستاهای کوهستانی شهرستان تالش (نام دانش آموز و روستا بنابر خواسته وی و دلایل اخلاقی نوشته نمی‌شود) هستم. خانواده ما دامداری می‌کنند و مختصری کشاورزی. جایی که زندگی می‌کنیم فقط دبستان ابتدایی دارد و من و خواهرم برای اینکه درس بخوانیم از دوره راهنمایی (متوسطه دوره اول) در مدارس شبانه روزی هستیم.

روزهای شنبه تا چهارشنبه را در خوابگاه همین مدرسه زندگی می‌کنیم و روزهای پنج‌شنبه به خانه می‌روم و خواهرم را همراه خود می‌برم و عصر جمعه برمی‌گردیم. وقتی هم در زمستان برف می‌بارد و جاده روستایمان بسته می‌شود روزهای آخر هفته را هم در مدرسه می‌مانیم.

این دانش آموز درباره هم مدرسه ای ها هم می‌گوید: مدرسه ما تعداد زیادی دانش آموز دارد که حدود نیمی از آنها مثل من و اهل روستاهای ییلاقی و جنگلی کوه‌های تالش هستند. سال قبلی دانش آموزانی از روستاهای گردنه حیران (هیران) شهرستان آستارا هم در اینجا بودند.

وی درباره دلتنگی های این مدرسه هم بیان می‌کند: زمانی که دلتنگ پدر و مادرمان می‌شویم از روی عکس روستاهای ییلاق‌ داخل رواهروهای طبقه دوم که شباب گلچین (عکاس معروف مدارس عشایری) گرفته است، خانه مان را به همدیگر نشان می‌دهیم.

خیلی از هم سن و سال های من حالا به تهران رفته اند و در پیتزافروشی و رستوران کار می‌کنند. همه چیز ما همین جا است و اگر مدرسه شبانه روزی نباشد باید ترک تحصیل کنیم.
 

بنابر گفته رییس اداره آموزش و پرورش شهرستان تالش تندباد به 61 مدرسه در تالش صدمه زده است اما خوشبختانه همه این مدارس بیمه هستند و میزان ریالی این آسیب‌ها در حال کارشناسی است.

همچنین 3 مدرسه شبانه روزی که دانش آموزان عشایر در آن درس می خوانند نیز آسیب دیده است. زیان های این تندباد در مدارس دیگر چندان زیاد نبوده و ترمیم شده اند. اما دبیرستان پسرانه علی ابن طالب لیسار در بخش کرگانرود تالش خسارت زیادی دیده است.

سید مرتضی مختاری درباره این مدرسه می‌گوید: این دبیرستان 200 دانش آموز دارد که حدود 100 نفر از آنها خوابگاهی هستند. خسارت باد به حدی است که یک سوم سربندی سقف، سیم کشی، پوشش لمه، کمد 6 اتاق خوابگاه کاملا تخریب شده و دیگر قابل استفاده نیست.
 
خسارت 500 میلیون تومانی

وی درباره ارزیابی خسارت‌ها به این مدرسه اظهار می‌کند: برآورد خسارت‌ها حدود 500 میلیون تومان است که بیمه همه این مبلغ را نمی‌پردازد. بازسازی سربندی هم باید فورا انجام شود تا ساختمان بر اثر بارندگی آسیب نبیند و برای این کار نیازمند استفاده از منابع دولتی و خیران منطقه هستیم.

بخشدار کرگانرود درباره خسارت به واحدهای آموزشی منطقه و سیستم اداری آموزش و پرورش منطقه می گوید: اطلاعی از میزان خسارت‌ها ندارم. بخش کرگانرود اداره آموزش و پرورش مستقلی ندارد و تنها نمایندگی زیر نظر اداره تالش است. رییس شورای آموزش و پرورش نیز فرماندار تالش است.

فرید آقاجانی در پاسخ به پرسش چگونگی تسهیل بازسازی این مدرسه می‌گوید: ما درگیر اجرای چند مراسم (حماسه 9 دی و سالروز شهادت سردار سلیمانی) هستیم. همچنین بخشداری بودجه ای برای این کار ندارد و ان شا الله از هفته آینده جلسه ای با حضور خیرین برگزار می‌کنیم.

فرامرز مرجانی معاون هماهنگی امور عمرانی که این روزها براساس شنیده ها گزینه‌ی احتمالی فرمانداری رضوانشهر است به تماس تلفنی پاسخ نمی‌دهد.

این موضوع توسط خبرنگار حکایت گیلان با ارسال پیامک و تصویر بام مدرسه به اطلاع فرماندار تالش، نماینده تالش، ماسال و رضوانشهر در مجلس شورای اسلامی و مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان نیز رسیده است.

همه وضع نگهداری یک ساختمان در شمال کشور را به خوبی می‌دانند که پایداری آن بستگی به سقف محکم در مقابل باد و باران و احیانا برف دارد. چنانچه طی هفته پیش رو برف و باران ببارد بازسازی تنها دبیرستان شبانه روزی پسرانه غرب گیلان میلیاردها تومان هزینه روی دست دولت می‌گذارد و معلوم نیست که دانش آموزان مناطق عشایری در چه شرایطی باور نکردنی باید درس بخوانند.



شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری حکایت گیلان  ، تاریخ انتشار: 11  دی 1400، کدخبر: 7386،www.hekayatgilan.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین