شعار سال:به نقل از العربی الجدید، قاسمی که پیش از این مسئولیت اقتصادی نیروی قدس سپاه پاسداران ایران را برعهده داشت، اکنون در راس هیات بلندپایه اقتصادی و سیاسی به سوریه سفر کرده است.
وزیر راه ایران طی این سفر سه روزه قرار است با «بشار اسد» رئیس جمهوری، «سامر الخلیل» وزیر اقتصاد، «حسین عرنوس» نخست وزیر، «فیصل مقداد» وزیر امور خارجه سوریه، «عصام هزیم» رئیس بانک مرکزی و وزرای حمل و نقل و مسکن دیدار و گفتوگو کند.
پیش از این، قاسمی در سخنانی اعلام کرده بود: پایان جنگ در سوریه، سرآغاز مناسبات اقتصادی میان دو کشور است و در سفر به دمشق درباره بازسازی زیرساختهای سوریه نظیر صنایع و روند سازندگی این کشور با مقامات سوری رایزنی خواهد شد.
اخیرا مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران گفته است که طبق بررسیها در سال ۲۰۲۰ سهم ایران از بازار سوریه حدود ۳ درصد بوده است.
بر این اساس ایران در این سال در رتبه هفتم در بین صادرکنندگان به سوریه قرار داشته است. این در حالی است که کشور ترکیه که در مدت ناآرامیها در سوریه در جبهه مخالف بشار اسد قرار داشت با سهم ۳۸ درصدی در رتبه اول کشورهای صادرکننده به سوریه قرار دارد.
مسئلهای که نارضایتی برخی در داخل ایران به همراه داشته و این عده میگویند که چرا ایران باید با وجود کمکهای مستشاری و حتی اقتصادی به سوریه اکنون در مسئله صادرات به این کشور رتبه پایینی داشته باشد.
پروژه شلمچه-بصره-لاذقیه
پروژههای اقتصادی دارای ابعاد ژئواستراتژیک سیاسی وجود دارد که ایران از رهگذر افزایش سفرها به سوریه به دنبال اجرایی کردن آن است و در صدر این پروژهها، پروژه خط راه آهن میان ایران تا بندر لاذقیه در دریای مدیترانه قرار دارد که از ایران وارد عراق شده و از آنجا به سوریه متصل می شود.
این موضوع، در اولویت برنامههای سفر وزیر راه و شهرسازی به دمشق قرار دارد که پیش از این سفری مشابه به عراق داشته است و در آن توافق عملیاتی کردن خطوط راه آهن شلمچه-بصره امضا شد.
قاسمی پس از بازگشت از سفر عراق اظهار داشت: توافق عملیاتیسازی خط راه آهن با عراق طی یک ماه آتی کلید خواهد خورد و شرکت راه آهن ایران با همتای عراقی خود یک شرکت مشترک برای اجرای هر چه سریع تر این پروژه تاسیس خواهند کرد.
ایران اهمیت ژئوپولوتیک بسیاری به پروژه راه آهن شلمچه-بصره قائل است که از حدود ۲۰ سال پیش روی زمین مانده و اجرایی نشده است، ایران این طرح را پروژه راهبردی برای اتصال کشور به دریایی مدیترانه از طریق عبور از اراضی عراق و رسیدن به بندر لاذقیه سوریه در ساحل مدیترانه می داند.
اما اهداف این پروژه فراتر از رسیدن به دریای مدیترانه است و همانطور که «حسن روحانی»، رئیس جمهوری پیشین ایران در سفر مارس ۲۰۱۹ میلادی خود به عراق گفت: اتصال خط راه آهن شلمچه به شهر بصره، عراق را به پاکستان، افغانستان، آسیای مرکزی، روسیه و چین متصل خواهد کرد.
در همین رابطه، «مازیار یزدانی»، معاون مدیر شرکت راه آهن ایران پیشتر گفته بود تنها ۳۲ کیلومتر از پروژه اتصال خط راه آهن ایران به عراق مانده و به زودی پلی متحرک به طول ۸۰۰ کیلومتر بر روی اروند رود احداث خواهد شد.
علاوه بر این، ایران به دنبال وصل خط راه آهن شلمچه-بصره به کشورهای حوزه خلیج فارس از طریق خطوط داخلی خود است، «سعید رسولی»، مدیرکل شرکت راه آهن ایران پیش از این بعد از نشست مشترک با مسئولان راه آهن عراق و سوریه گفته بود ایران مرحله نخست پروژه اتصال بندر امام خمینی در خلیج فارس به خط راه آهن شلمچه-بصره را آغاز کرده است و پس از تکمیل این پروژه، ایران از طریق خط آهن عراق به بندر لاذقیه سوریه متصل خواهد شد.
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری شفقنا ، تاریخ انتشار: 22 دی 1400، کدخبر: ، www.fa.shafaqna.com،1296752