پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۰۴۷۴
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۶
علی محمد طهماسبی در نشست خبری در رابطه با مالچ‌پاشی گفت: در روند مقابله با گرد و غبار مالچ پاشی آخرین راه حلی است که انجام می‌دهیم و به منظور مقابله با پدیده گرد وغبار، رویکرد پیشگیرانه و اصلاحی را مدنظر داریم که هزینه کمتری نیاز دارند. از سال ۱۳۹۷ دیگر مالچ نفتی استفاده نمی‌شود.

شعار سال: رئیس ستاد ملی مقابله با گرد و غبار گفت: مالچ‌پاشی آخرین روشی است که برای مقابله با پدیده گرد و غبار در نظر داریم.

وی در مورد استفاده از مالچ‌های جایگزین مالچ نفتی توضیح داد: 80 مورد متقاضی برای جایگزینی مالچ نفتی داشتیم که 40 متقاضی نمونه خود را ارسال کردند و بعد از بررسی نمونه‌ها 8 متقاضی مورد آزمایش زیست محیطی قرار گرفتند و چهار محصول آماده استفاده شدند که از این تعداد, 2 محصول موفق بود که به زودی مجوز مالچ جایگزین برای این محصولات صادر می‌شود ، یک سال و هفت ماه است که این مالچ‌ها روی زمین پاشیده شدند و مشخص شد با محیط زیست سازگار هستند.
 
رئیس ستاد ملی مقابله با گرد و غبار در رابطه با اعتبار مورد نیاز برای مقابله با گرد و غبار بیان کرد: در سال‌های گذشته 580 میلیارد تومان برای پوشش گیاهی در کانون‌های گرد و غبار هزینه شده که برای نگهداری آن‌ها در این شرایط به 140 میلیارد تومان اعتبار اضطراری نیاز است که اگر تأمین اعتبار نشود در بهار و تابستان سال آینده چالش جدی در زمینه گرد و غبار خواهیم داشت.
 
طهماسبی ادامه داد:  از سال 1397 برای تثبیت خاک در کانون‌های گرد و غبارخیز حدود 80 هزار هکتار عملیات بوته‌کاری انجام شده که اگر محافظت نشوند با آسیب جدی مواجه خواهند شد. گرد و غبار موضوعی است که ارتباط مستقیم به بارندگی دارد البته عوامل دیگری هم دخیل هستند، بررسی‌ها نشان می‌دهد حدود 36 میلیون هکتار از اراضی کشور غبارخیز است که غبارخیزی آن 4.2 میلیون تن است  که این رقم به عناصر کمتر از 100 میکرون نسبت داده می‌شود.
 
وی در رابطه با وضعیت گرد و غبار در سال جاری توضیح داد:  امسال نسبت به سال‌های قبل تا حدودی گرد و غبار افزایش یافته است اما هنوز از حد نرمال عبور نکرده است. وضعیت به ویژه در جنوب غرب کشور بسیار حساس است و همچنین در شمال شرق کشور در محدوده سرخس هم حدود 135 هزار هکتار کانون گرد و غبار داخلی داریم که متأثر از صحرای قره قوم در کشور ترکمنستان است، برای مدیریت این بخش یک برنامه 10 ساله برای دستگاه‌ها تهیه و به استان‌ها ارسال شده است و همکاری مشترکی نیز با کشور ترکمنستان در جریان است.
 
رئیس ستاد ملی مقابله با گرد و غبار گفت: بودجه مقابله با گرد و غبار در سال 1400 حدود 245 میلیارد تومان بود که از محل منابع عمومی تأمین شد اما مشکل اینجاست که تاکنون هیچ مبلغی از این میزان تخصیص نیافته است. رئیس سازمان محیط زیست برای پیگیری تخصیص بودجه دو نامه به سازمان برنامه و بودجه ارسال کرده و موضوع در حال بررسی است.
 
طهماسبی اظهار کرد: از حدود 36 میلیون هکتار اراضی گرد و غبارخیز حدود یک میلیون و 463 هزار هکتار آن در محدوده‌های تالابی است که باید حق‌آبه این تالاب‌ها داده شده و از تبدیل آن‌ها به کانون گرد و غبار جلوگیری شود. حدود 3.5 میلیون هکتار از کانون‌های گرد و غبار در زیستگاه‌های مناطق تحت مدیریت سازمان محیط زیست است. بر اساس شناختی که از کانون‌های گردوغباری به دست آورده‌ایم برنامه 10 ساله‌ای برای مدیریت این پدیده تهیه کرده و به دستگاه‌های مسئول در این زمینه ابلاغ کرده‌ایم.
 
 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم  ، تاریخ انتشار:26 دی 1400، کدخبر:2645418 ، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین