پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۷۹۶۴
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۷
مهدی رهنما، رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور از تاسیس مرکز بین المللی مطالعات گردوخاک و راه‌اندازی آن در هفته‌های آتی خبر داد. وی افزود: با توجه به رایزنی‌های صورت گرفته توسط سازمان هواشناسی کشور با سازمان جهانی هواشناسی (WMO) و با مشارکت فعال این پژوهشگاه در زمینه توفان‌های گردوخاک به زودی گره منطقه‌ای گردوخاک غرب آسیا در پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور راه اندازی خواهد شد.

شعار سال: مهدی رهنما رئیس این پژوهشگاه از تاسیس مرکز بین المللی مطالعات گردوخاک در مجموعه پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور خبر داد.

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور بیان نمود: براساس اسناد و قوانین و مقررات بالادستی مربوط به توفان‌های گردوخاک نظیر آیین نامه اجرایی آمادگی مقابله با پدیده گردوغبار، قانون برنامه ششم توسعه و قانون هوای پاک، پایش، پیش بینی و پیش آگاهی به عنوان یکی از اقدامات اساسی در مقابله با پدیده توفان‌های گردوخاک تعیین شده است.

وی ادامه داد: براساس گزارشات سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) نزدیک به حدود ۷۵ درصد کانون‌های منشأ توفان‌های گردوخاک، طبیعی هستند که با افزایش کانون‌های منشأ انسان ساخت تعداد توفان‌های گردوخاک نیز در حال افزایش هستند.

مهدی رهنما اضافه کرد: پایش، پیش بینی و پیش آگاهی در خصوص توفان‌های گردوخاک به عنوان یکی از مهمترین اقدامات در مقابله با این پدیده هم در تمرکز اقدامات اضطراری در مناطق مورد نیاز و هم در افزایش اثربخشی سایر اقدامات پیشگیرانه، مقابله‌ای و توسعه شناخت از این پدیده با جمع آوری آمار و داده‌های مورد نیاز، نقشی اساسی دارد.

وی اعلام کرد: برهمین اساس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور به منظور افزایش اثربخشی اقدامات پیشگیرانه و کاهش خسارات ناشی از توفان‌های گردوخاک، تاسیس مرکز بین المللی مطالعات گردوخاک در این مجموعه را در دستور کار قرار داد.

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور تصریح کرد: این مرکز با اتمام فعالیت‌های عمرانی و اقدامات سخت افزاری و نرم افزاری به صورت آزمایشی شروع به فعالیت نموده است و در طی هفته‌های آتی بصورت رسمی افتتاح خواهد شد.

مهدی رهنما گفت: در این مرکز با تکیه بر توان اعضای هیئت علمی و کارشناسان پژوهشی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور به صورت کاملا بومی اقدامات قابل توجهی در حال پیگیری می‌باشد که از آن جمله می‌توان به مواردی همچون بهنگام‌سازی نقشه کانون‌های گردوخاک در سطح کشور و ۲۵ کشور همسایه تاثیرگذار بر ایران براساس فناوری‌های نوین و تصاویر ماهواره ای، بومی‌سازی مدل‌های پیش بینی گردوخاک براساس داده‌ها و اطلاعات تدقیق شده زمینی و جوی، طراحی و راه اندازی سامانه برخط پیش بینی گردوخاک در سطح کشور و ۲۵ کشور همسایه تاثیرگذار بر ایران، راه اندازی سامانه پایش برخط گردوخاک براساس تصاویر ماهواره ای، طراحی و راه اندازی اپلیکیشن موبایلی پیش بینی گردوخاک و وضع هوا در مسیر‌های پیاده روی اربعین، طراحی و راه اندازی اپلیکیشن موبایلی پیش بینی گردوخاک در سطوح کشوری و استانی، تحقیق و توسعه در خصوص موضوعات مرتبط با توفان‌های گردوخاک اشاره کرد.

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور افزود: با توجه به رایزنی‌های صورت گرفته توسط سازمان هواشناسی کشور با سازمان جهانی هواشناسی (WMO) و با مشارکت فعال این پژوهشگاه در زمینه توفان‌های گردوخاک به زودی گره منطقه‌ای گردوخاک غرب آسیا در پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور راه اندازی خواهد شد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار:۳۱ فروردین ۱۴۰۲، کدخبر: ۱۳۵۰۴۴۸، www.ilna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین