پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 17
کد خبر: ۳۷۲۰۷۳
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۷
مسعود دانشمند عضو اتاق بازرگانی ایران درباره اظهارات جدید رییس اتاق بازرگانی ایران درباره مجلس شورای اسلامی گفت: امروز هیچ کسی در دنیا نمی‌تواند بیان کند که من جامع علوم و علامه کل علوم هستم. هیچ کسی نمی‌تواند چنین ادعایی کند. در ماده ۵ قانون اتاق بازرگانی که شرح وظایف اتاق را احصاء کرده در یکی از زیربند‌ها عنوان شده که اتاق مشاور سه قوه است. بنابراین، نظر مشورتی هم باید به دولت، هم به مجلس و هم به قوه قضائیه بدهد. در قانون اتاق یک شبکه مویرگی پیدا می‌کنید که می‌توانند اطلاعات اقتصادی کشور را از جا‌هایی که عمل می‌شود جمع بندی کنید و این مجموعه اطلاعات می‌تواند به مجلس، دولت و قوه قضائیه ارائه شود.

شعار سال: اتاق های شهرستان ها که تجار و بازرگانان استان یا شهرستان هستند دورهم جمع می شوند، نظرات خود را درباره مسائل اقتصادی منطقه به اتاق ایران ارائه می کند و اتاق ایران از همه شهرستان ها می تواند اطلاعاتی بگیرد و جمع بندی کند، این جمع بندی نیز به مجلس، دولت یا قوه قضائیه ارائه می شود. همچنین تشکل های صنفی و صادراتی وجود دارند که می توانند در حوزه خود اطلاعاتی را به اتاق ایران بیاورند و از طریق اتاق ایران این اطلاعات داده شود.
 
بنابراین، اینکه مجلس و اتاق رابطه تنگاتنگ مشاوری دارند تردیدی در آن نیست و قانون هم این مسئله را عنوان می کند. اینکه آقای شافعی بیان می کند اطلاعات مجلسی ها کم است و سطح دانش آنها عمیق نیست به نظر من، اتاق نباید چنین بحثی را کند و همچنین به مجلس نباید برخورد کند. کسی حرفی زده و باید به او بگویند که این حرف خطاست و اصلاح کنید. اینکه بگوییم گنده تر از دهان خود صحبت کردید یک حرف قشنگی نیست. اصل قضیه این است که مجلس نیازمند این است که مراجع تخصصی بدان مشاوره دهند، اتاق یکی از عواملی است که می تواند مشاوره دهد اما این نوع ادبیات و گفتگو امر درستی نیست.
 
بحث قدرت اتاق یک توهم است و اصلا قدرتی به ان صورت که فکر می کند ندارد که متاسفانه این توهم در انها بوجود آمده است. وقتی نماینده های اتاق در کمیسیون های مختلف می روند و نگاه می کنند که اینها خیلی علامه هستنند، خود را بزرگ فرض می کنند و دچار این نوع خودبزرگ بینی شدند.
 
این مسائل را خط بندی شده نگاه نکنید. آقای رئیسی بعد از موفقیت در انتخابات به اتاق بازرگانی رفت، این جزو روابط شخصی بود نه ارگانی. این نکته از نیز اشاره کنم که دولت ها توجهی به اتاق بازرگانی ندارد و تنها دولتی که بیشتر به اتاق توجه داشتند دوره اول روحانی بود. ما به عنوان اتاق بازرگانی و نهاد قانونی که طبق قانونی که مجلس تصویب کرده مشاور سه قوه هستیم این اوضاع نیز قابل پذیرش است. من نمی توانم به زور به مجلس بگویم از من مشاوره بگیرد. وقتی مجلس می گوید نیاز ندارد کاری نمی توان کرد. نظرات مشورتی خود را می توانم بنویسم و به دفتر رهبری یا رئیس جمهور بدهم که مجلس در اینجا اشتباه می کند و من نظر مشورتی می دهم و او نظر من را قبول نمی کنم و طبق قانون مشاور هستم و نظر خود را بیان کردم.
 
مجلس می تواند در کلیه امور کشور طبق قانون اساسی نظارت، تحقیق و تفحص و بررسی کند اما اتاق بازرگانی نهاد و یا سازمان دولتی نیست. مجلس می تواند تحقیق و تفحص درباره کسانی کند که ردیف بودجه دارند. از بودجه عمومی کشور استفاده می کنند و مجلس هم نظارت می کند که این بودجه را چطور استفاده می کند.
 
اقدامات نمایندگان مجلس در خصوص تحقیق و تفحص اتاق بازرگانی قانونی نیست به دلیل اینکه اتاق بازرگانی نهاد عمومی غیردولتی و غیرانتفاعی است. درآمد اتاق از حق عضویت اعضا تامین می شود و همچنین سه در هزار یا چهار در هزار درآمد مشمول عرضه اتاق است.
 
تنها کسی که می تواند در امور اتاق بازرگانی ورود کند دادستان است. به دلیل اینکه دادستانی می گوید یک درآمد عمومی برای مجموعه عمومی است و من بعنوان حق الناس دخالت می کنم چون مدعی العموم است. دیوان محاسبات نمی تواند دخالت کند. دیوان محاسبات درباره کسانی است که ردیف بودجه دارند. دیوان محاسبات هم در بخش هایی که ردیف بودجه ندارند نمی تواند دخالت کند. بازرسی کل کشور هم وظیفه روشنی دارد که در قسمت های دولتی و انجام وظایفی که بخش هایی دولتی دارند اگر بدرستی انجام نشود، بازرسی کل کشور می تواند دخالت کند. مجلس در تحقیق و تفحص درباره شرکت های دولتی که بودجه های دولتی دریافت می کنند می تواند دخالت کند، در وزارتخانه های دولتی و نهادهای دولتی می تواند دخالت کند. درباره اتاق تاکنون اتفاق نیفتاده که کسی اظهارنظر قانونی کند.
 


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری تحلیلی امتداد نیوز ، تاریخ انتشار:  14بهمن1400، کدخبر: 6032، www.emtedad.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین