پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۳۷۲۹۷۳
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۴
سیسمونی‌های لاکچری و اتاق‌های لوکس یک روی سکه رویای پدر و مادرانی است که در انتظار تولد نوزادشان هستند. روی دیگر سکه، بسیاری از پدر و مادرانی هستند که دغدغه تامین هزینه زایمان حتی در بیمارستان دولتی و تهیه شیرخشک و مایحتاج اولیه نوزادشان، لذت بچه‌دار شدن را برایشان به کابوسی از نگرانی تبدیل کرده است.

شعار سال:در دنیای سیسمونی مرفهان، چه خبر است؟
 
 کالسکه‌های ۳۰ میلیون تومانی و اتاق‌هایی که با استخدام دیزاینر داخلی، برای ورود نوزاد تزیین می‌شوند!  در این‌جا وقتی سراغ کالسکه را می‌گیری، فروشنده می‌پرسد: جنس ایرانی می‌خواهی یا خارجی؟ ایرانی سه یا چهار میلیونی ضمانتی برایش وجود ندارد.  سرشیشه طلا و پستونک نگین کاری شده، این‌ها بخشی از سیسمونی‌هایی هستند که این روزها در میان قشر مرفه جامعه برای نمایش نوکیسگی تبدیل شده‌اند.
 
وارد بخش لباس نوزاد می‌شوم. فروشنده توضیح می‎دهد: لباس‌ها مناسب یک روزگی تا دو سالگی هستند.این لباس‌های پنج تکه، ترک هستند و مناسب هفته اول و در نهایت تا هفته دوم تولد. قیمت‌ها هم از ۳۵۰ هزار تومان شروع می‌شوند و تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان ادامه دارند. اگر دنبال جنس خارجی هستی، می‌توانی به انواع و اقسام محصول براساس رنگ، امکانات و کیفیت و از همه مهم‌تر ضمانت باشی.
 
 ما سری به مغازه‌های فروش لوازم نوزادان، زده و از پیج‌های اینستاگرامی فروش وسایل نوزادی که عنوان «لاکچری» دارند، بازدید کرده و با چند نفر که درحال تهیه یک سیسمونی لوکس هستند، صحبت کردیم؛ سیسمونی‌هایی که حدود نیم میلیارد تومان آب می‌خورند. با نیم میلیارد تومان چه کار می‌توان کرد؟
 
تختی شبیه کالسکه با جای خوابی دایره‌ای شکل به چشم می‌خورد قیمت همین یک تخت ۲۴ میلیون تومان است. تخت‌هایی با مدل‌های خاص و سرویس‌های تخت و کمد در رنگ‌ها و مدل‌های متفاوت و مناسب نوزادان دخترو پسر و کالسکه‌ای را به همراه کریر یا حمل کننده و ساک لوازم نوزاد.
 
هانیه، زن جوانی است که وارد ماه آخر بارداری شده و حالا تقریبا همه چیز آماده است تا «مانیا» پا به دنیا بگذارد.هانیه و مادرش از هفته‌ها پیش در فروشگاه‌های سیسمونی و لوازم نوزاد و صفحات مجازی اینستاگرام دنبال آخرین مدل‌های لباس و دیگر وسایل اتاق مانیا بودند و بالاخره موفق شدند اتاقش را کامل کنند. یکی دو روز دیگر هم قرار است طراح دکوراسیون بیاید و پرده‌هایی که از ترکیه سفارش داده‌اند را بیاورد تا کار نصب پرده و چیدمان اتاق را تمام کند.
 
هانیه و همسرش یک اتاق ۱۵ متری را به مانیا و وسایلش اختصاص داده‌اند. رنگ سیسمونی او سفید، طلایی و مقداری هم صورتی روشن است که مجموعه کاملی از ست لباس بیمارستانی که در روزهای اول قرار است بپوشد گرفته تا ظرف غذا، شیشه شیر و پستانک، کالسکه، حمل کننده نوزاد یا کریر، صندلی، آغوش‌گیر، آویز تخت، ست حوله، فلاکس، آروغ‌گیر، شال‌آغوش، مجموعه محصولات شوینده و بهداشتی، تخت، کمد، دراور، میز تحریر، ویترین و فرش و لوستر عروسکی و…را شامل می‌شود. آن‌ها ادعا می‌کنند این سیسمونی حدود ۵۰۰ میلیون تومان برای آن‌ها آب خورده است.
 
گشتی در فروشگاه‌های سیسمونی لوکس و لوازم کودک نشان می‌دهد ادعای هانیه و همسرش چندان هم بی‌راه نیست. در این‌جا فروشنده مرا به بخش کالاهای خارجی می‌برد و کالسکه‌ای را به همراه کریر یا حمل کننده و ساک لوازم نوزاد نشان می‌دهد و می‌گوید: «این ست سرخابی، یکی از معروف‌ترین مارک‌های ایتالیایی و ۳۳ میلیون تومان است. این ست دیگر، هلندی و فقط شامل کالسکه و کریر است که قیمت آن ۲۰ میلیون تومان می‌شود.»
 
بخش سرویس خواب و تخت و کمد یکی از جذاب‌ترین قسمت‌های این فروشگاه وسایل سیسمونی است؛ تخت‌هایی با مدل‌های خاص و سرویس‌های تخت و کمد در رنگ‌ها و مدل‌های متفاوت و مناسب نوزادان دخترو پسر.
 
 در گوشه‌ای از این مغازه تختی شبیه کالسکه با جای خوابی دایره‌ای شکل به چشم می‌خورد که تقریبا از بقیه مدل‌ها متفاوت‌تر است و تا دوسالگی نوزاد می‌توان از آن استفاده کرد. قیمت همین یک تخت ۲۴ میلیون تومان است.
 
فروشنده مدام در حال توضیح دادن است: اگر به سرویسی با شکل و شمایلی ساده‌تر که مواد اولیه ساخت آن وارداتی اما در داخل کشور ساخته شده است قانع باشید، می‌توانید یک سرویس شامل تخت نوزاد و نوجوان، کمد، ویترین، دراور و قفسه بالای تخت را از ۳۵ میلیون تا ۵۵ میلیون تومان پیدا کنید.
 
اگر تصور غذا خوردن نوزادتان بعد از شش ماهگی پشت صندلی از همین حالا برای‌تان جذاب است، می‌توانید صندلی غذاخوری او را هم از یک میلیون تا ۱۰ میلیون تومان به همراه ظرف غذای ایتالیایی ۲۵۰ هزار تومانی از این فروشگاه تهیه کنید.
 
نگین، یکی دیگر از شهروندان تهرانی که این روزها مشغول تهیه سیسمونی است، می‌گوید: «اگر دنبال سیسمونی خاص و خفن هستی، به آدرس پیج اینستاگرامی که می‌دهم برو و کارهایش را ببین، معرکه است. همه اجناسش لوکس، خارجی و خاص هستند و به صورت سفارشی از ایتالیا و ترکیه وارد می‌شوند.»
 
گشتی در این صفحه مجازی، صحبت‌های نگین را تایید می‌کند. شیشه شیر ایتالیایی با سرشیشه طلایی و نگین کاری شده حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و پستونک تزیین شده با نگین به همراه زنجیر طلایی حدود ۷۰۰ هزار تومان است.
 
دنیای پر زرق و برق سیسمونی‌های نوزاد در ایران به همین‌جا ختم نمی‌شود. هستند پدران و مادرانی که باز هم می‌خواهند خاص‌تر باشند و برای نوزادی که هنوز به دنیا نیامده‌اند، مجموعه‌ای کامل حتی تا چند سال بعد فراهم کنند.
 
برخی از این فروشگاه‌های لوکس به این پدر و مادرها اجناس خارجی که به دلار به فروش می‌رساند، پیشنهاد می‌دهند. این اجناس از گهواره هزار و ۸۰۰ دلاری تا دماسنج ۱۰۰ دلاری و ۴۰۰ دلاری که می‌تواند علایم حیاتی نوزاد را لحظه به لحظه گزارش کند، شامل می‌شود.
 
در آن سوی شهر، در حاشیه‌ها و در مناطق محروم اما، خبری از نوکیسگی و تازه به دوران رسیدگی نیست. حد وسطی برای نمایش فقر و ثروت وجود ندارد؛ یا همه چیز هست، یا چیزی نیست؛ جامعه‌ای که طبقه متوسطش را از دست داده و در دو طرف شکاف عمیق اقتصادی ایستاده، باید منتظر اتفاقات خاصی باشد؛
 
آیا اتفاقات نگران کننده؟
 
شاید هم بوی بهبود ز اوضاع جهان بیاید. کسی چه می‌داند!
 
 
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری فراز ، تاریخ انتشار:   24 بهمن1400، کدخبر: 50421،www.farazdaily.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین