پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۷۳۱۳۶
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۲
سیدرضا نورانی عضو هیئت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و اوکراین اظهار داشت: بسیاری از شرکت‌های ایرانی در این کشور زمین‌های بسیار بزرگی گرفتند و در تولید گندم، غلات و ... در اوکراین کار می‌کنند.
شعار سال: سیدرضا نورانی در مورد وضعیت تجارت ایران و اوکراین در صورت بروز جنگ بین این کشور با روسیه اظهار کرد: اوکراین یک بازار اصلی برای صادرات محصولات ما نیست که نگران وضعیت صادرات خود در صورت وقوع جنگ باشیم. بیشتر تعاملات تجاری ایران و اوکراین در حوزه کشاورزی است، با این حال اگر جنگی صورت بگیرد مثل بقیه کشور‌های درگیر جنگ احتمالا تا پایان جنگ صادرات و وارداتی نخواهیم داشت.

وی افزود: جنگ پیش‌بینی شده میان اوکراین و روسیه، یک جنگ سیاسی خواهد بود نه اقتصادی و اگر چنین جنگی دربگیرد، مدت زمان طولانی ادامه نخواهد داشت؛ بنابراین به علت ماهیت سیاسی آن و احتمال پایین طولانی شدن این جنگ در بلندمدت تاثیری بر روابط تجاری ایران و اوکراین نخواهد داشت.

نورانی تصریح کرد: قبل از اینکه حتی اتفاقی رخ دهد شاهد افزایش قیمت نفت بودیم، همین موضوع روی قیمت تمام شده تاثیرگذار است. در صورتی که جنگ رخ دهد اولین فشاری که روی قیمت تمام شده می‌آید، هزینه‌های حمل و نقل است که در مناطق جنگی به دلیل ناامنی جاده‌ها، هزینه‌های آن چندبرابر و حتی حمل و نقل با کشتی هم به علت افزایش قیمت حامل‌های انرژی گران می‌شود.

وی متذکر شد: بنابراین اگر جنگ رخ دهد تجارت ایران با روسیه نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد، گرچه مراودات ایران با دیگر کشور‌های اوراسیا به منوال قبل می‌تواند ادامه داشته باشد.

عضو هیئت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و اوکراین بیان کرد: برای صادرات و واردات باید جاده امن وجود داشته باشد و ما هم به دنبال امنیت جاده‌ای می‌گردیم، اگر بخواهیم با روسیه و اوکراین تجارت خود را ادامه دهیم باید مسیر‌های امن پیدا کنیم. اگر جاده‌ها ناامن شود مسلما تجارت با طرف‌های درگیر جنگ تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین اتفاقات در تجارت ایران و اوکراین در چند سال گذشته، شروع کشت فراسرزمینی ایران در اوکراین بود، ادامه داد: بسیاری از شرکت‌های ایرانی در این کشور زمین‌های بسیار بزرگی گرفتند و در تولید گندم، غلات و ... در اوکراین کار می‌کنند. در اوکراین خاک سیاه و زمین‌های حاصلخیز بسیاری وجود دارد که کشت بسیار خوبی داشته، از کود‌های شیمیایی کمتر استفاده می‌کنند و محصولات ارگانیک هم تولید می‌کنند.

نورانی بیان کرد: علاوه بر حوزه کشاورزی در بخش صنعت هم همکاری‌هایی بین ایران و اوکراین وجود دارد. با توجه به اینکه اتاق مشترک ایران و اوکراین را داریم و در آنجا نیز اتاق مشترک اوکراین و ایران وجود دارد، ارتباط اقتصادی دو کشور از طریق اتاق‌ها می‌تواند افزایش یابد. امیدواریم که سیاست‌های داخلی به شکلی باشد که توسعه صادرات نقش اول را داشته باشد.

در سال ۱۴۰۰ میزان واردات ایران از اوکراین حدود ۱۱۱ میلیون و ۷۱۰ هزار دلار بوده و صادرات به این کشور نیز تنها سهم ۴۸ میلیون دلاری داشته است. حجم تجاری دو کشور نیز رقم ۱۶۰ میلیون و ۲۹۰ هزار دلاری را نشان می‌دهد که نسبت به سال گذشته ۷۶ درصد رشد داشته است.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۴۰۰، کدخبر:، www.didbaniran.ir، ۱۲۶۷۸۱
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین