پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۳۷۳۲۱۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۷
راه‌اندازی سامانه بازرگام برای فروش آنلاین کالا‌های اساسی نظیر گوشت، مرغ، برنج، سیب‌زمینی و … آخرین ابتکار دولت برای تنظیم بازار است. اما پس از گذشت چند هفته از توزیع این کالا‌ها در بازرگام، حالا مشتریان سامانه مذکور از بدعهدی و البته کم‌فروشی آن خبر می‌دهند.
شعار سال: از چند هفته پیش رکوردشکنی قیمت اقلامی نظیر برنج، گوشت، سیب‌زمینی، مرغ و … آغاز شد. به همین دلیل دولت به فروش هوشمند این کالا‌ها در سامانه بازرگام روی آورد. هدف دولت از اجرای این طرح عرضه ارزان کالا‌های اساسی و تعدیل قیمت‌ها در بازار آزاد بود.

اما از همان ابتدا انتقاداتی نسبت به این سیاست‌گذاری دولت شکل گرفت. ازجمله اینکه سامانه توزیع هوشمند در تمامی شهر‌ها در دسترس نبود. حال پس از گذشت چند هفته تعدادی از کاربران از بدعهدی و کم‌فروشی بازرگام در فروش آنلاین کالا خبر می‌دهند.

کالایی که تحویل نمی‌شود

در ادامه تجربه برخی از مخاطبان پس از اقدام به خرید آنلاین از بازرگام را می‌خوانیم. بیشترین نظرات مربوط به بدعهدی این سامانه در تحویل به‌موقع کالا و عدم پاسخ‌گویی آن‌ها مربوط می‌شود. چنان‌که آن‌ها نوشته‌اند:

«همسر من شش روزه سفارش داده برنج، مرغ و کره، ولی هنوز ارسال نشده؛ چرا مسئولان قضایی رسیدگی نمی‌کنند؟».

«الان چند روزه برای خرید جنس پول پرداخت کردم، متاسفانه کالا به دستم نرسید. شماره تماس مرتب اشغاله، نمی‌دونم به کجا مراجعه کنیم، لطفا پیگیری کنید.».

«حدود ۱۰ روز پیش سبد کالایی به مبلغ حدود ۴۸۰ هزار تومان خریدم که قرار شد در ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ تحویل دهند. هنوز نه تحویل دادند، نه تلفن‌شان را جواب می‌دهند، لطفا جواب بدهید.».
 
«شش روزه روزه که پول ریختم به حساب بازرگام، هیچ جنسی تحویل نگرفتم. پی در پی وعده روز‌های دیگر را می‌دهند. وقتی کاری را توانایی انجامش را ندارید خب وارد نشوید. از یک طرف از دولت ارز ۴۲۰۰ تومنی گرفتند واسه عرضه کالا، از طرفی از مردم مبالغ قابل توجهی دریافت کردند. ولی از ارسال جنس خبری نیست و تلفن پشتیبانی هم جوابگو نیست.».

«من دیروز خرید کردم، پیام دادند امروز نمیارند و فردا بین ساعت ۹ تا ۱۳. امروزم نشستم خونه، تا الان که ساعت سه و نیمه، خبری نشده. این عدم مدیریت، باعث صلب اعتماد می‌شه.».

«دو هفته‌ست برنج خریدیم و پولشم دادیم، ولی متاسفانه نمیارند. تماس هم می‌گیریم با پشتیبانی همیشه ۳۰، ۴۰ نفر تو صف هستن و نمی‌شه ارتباط گرفت.
کسی نیست پیگیری کنه این نحوه برخورد با مردم رو؟».

برنج پاکستانی در کیسه هندی!
برخی از مخاطبان نیز کالا را از بازرگام تحویل گرفته‌اند، اما نسبت به نوع و کیفیت آن گلایه دارند.

«من ثبت‌نام برنج پاکستانی کردم و وجه آن را به حساب‌شان ریختم. متاسفانه برنجی که تحویل دادند هم بو داشت و هم رنگ برنج زرد بود که قابل استفاده نیست. تماس گرفتم گفتند همینه هیچ کاری نمی‌توانیم براتون بکنیم.».

«در بازرگام مشهد برنج هندی رو داخل کیسه برنج پاکستانی ریختند.».

«من از بازرگام پنج کیلو مرغ خریدم ۱۰۰تومن، ولی موقع تحویل ۳٫۵ کیلو بهمون دادند. بقیه پول رو هم پس ندادند. خوب شما که می‌خواستید کم بدید، می‌گفتید کیلو ۳۰ تومن».

«مرغ رو فیکس برای همه پنج کیلو فاکتور می‌زنند، اما سه کیلو تحویل می‌دند به بهانه توزیع مجدد! بعد در هر سفارش اندازه مرغ می‌برند خارج سیستم قیمت آزاد می‌فروشند!».
 
بدعهدی بازرگام در تحویل کالا و ورود تولیدات کم کیفیت با قیمت گذاری دستوری

سرنوشت مبهم پول مشتریان بازرگام

برخی از کاربران نیز علاوه بر موارد مذکور، به سرنوشت مبهم پول خود در بازرگام اشاره می‌کنند.

«واقعا متاسفم. بعد از چند روز از چهار کیلو گوشت دو کیلو آوردند. بعد می‌گن همینه که هست. خرید قبلیم پولم رو گفتند بعد ۱۰ روز عودت دادیم، حالا معلوم نیست به کجا عودت دادند!».

«من ۱۴۱ هزار تومان خرید زدم پول از کارتم کم شد، بعداز تماس با پشتیبانی گفتند با این شماره واتس‌اپ تماس بگیرید، اونم جواب نمی‌ده.».

«برای منم عودت وجه زدم، پولم رو ندادند. چون با بن‌کارت خرید کردم قابل واریز نیست و نمی‌شه هم پیگیری کرد.».

در این بین یکی از مخاطبان نیز به نکته قابل تاملی اشاره کرد و نوشت: «سایت تنظیم بازار سفارش فاکتور می‌زنند، پول را مرجوع می‌کنند، اما در سایت وضعیت را تحویل‌شده می‌زنند! یعنی به اسم بنده مشتری کالا را با دلار ۴۲۰۰ تومانی از انبار خارج می‌کنند تا ببرند بازار آزاد بفروشند.».

این فقط تعدادی از نظرات مردم مبنی بر نارضایتی آن‌ها از خدمات بازرگام است. تجارت‌نیوز برای پاسخ به این حجم از نارضایتی‌ها با مسئولان ستاد تنظیم بازار و چند نماینده مرتبط در مجلس تماس گرفت که متاسفانه هیچ‌کدام پاسخ‌گو نبودند.
 
بدعهدی بازرگام در تحویل کالا و ورود تولیدات کم کیفیت با قیمت گذاری دستوری

کاهش کیفیت کالا‌ها در بازرگام

دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم‌گذار ایران در رابطه با تاثیر سامانه بازرگام بر بازار گفت: اصلا در رابطه با سازوکار بازرگام اطلاع‌رسانی درستی صورت نگرفت. اکنون قاطبه مردم از وجود چنین سامانه‌ای اطلاع ندارند. اگر پس از اطلاع‌رسانی درست، قیمت‌ها واقعی شوند و کالا به‌موقع دست مردم برسد، می‌توان به تاثیر آن امیدوار شد.

فرزاد طلاکش اظهار کرد: سازمان تعاون روستایی می‌تواند آمار میزان خرید و تقاضا در بازرگام را منتشر کند. اما بعید است که شهروندان استان‌های مجری از سامانه بازرگام استقبال نشان داده باشند. البته شهر‌های مجری این طرح هم بسیار محدودند و با این محدودیت نمی‌توان روی تنظیم بازار حساب باز کرد.

او توضیح داد: دولت به جای این کار‌ها می‌تواند درج قیمت روی کالا را الزامی کند. در این صورت خود مردم به‌عنوان ناظر عمل می‌کنند. به‌عنوان مثال دولت قیمت هر دانه تخم‌مرغ را ۱۴۵۰ تومان تعیین می‌کند، اما ۸۵ درصد این کالا بدون قیمت درج‌شده توزیع می‌شود. به همین دلیل اکنون در خرده‌فروشی‌ها تخم‌مرغ با نرخ کمتر از ۲۰۰۰ تومان پیدا نمی‌شود.

طلاکش درباره کیفیت کالا‌های موجود در بازرگام نیز عنوان کرد: بشخصه خریدی از این سامانه نداشنم. اما یک فرمول ساده است که قیمت دستوری کیفیت کالا را کاهش می‌دهد. زمانی که مرغ‌دار یا سایر تولیدکنندگان می‌دانند بازار آزادی وجود دارد، دلیلی ندارد کالا را با قیمت دستوری توزیع کنند. اگر هم دولت آن‌ها را مجبور به این کار کند، طبیعتا ۱۰ درصد از تولید بی‌کیفیت خود را از این راه رد می‌کنند.

او در پایان خاطرنشان کرد: بروز این اتفاقات و اعتراضات هم طبیعی است. از این رو انتظار می‌رود دولت شیوه خود را در تنظیم بازار تغییر دهد.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از تجارت نیوز، تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۴۰۰، tejaratnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
0
0
جای تاسف داره این نوع برخورد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
0
0
با این نوع خدمات انتظار دارین که چه اتفاقی بیفته. بزودی دیگه کسی وارد سایت نمیشه
سجاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
0
0
سلام ومعذرت ........غریب به۷۰درصد نوشته های بالا همشون به نظر من کذب وحقیقت ندارند .....بادلیل میگم وخودم هم ازنزدیک دیدم
مدیر پایگاه

سلام و عرض ادب 

لطفا مستندات خودتان را برای ما جهت انتشار بفرستید

نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین