پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۶۱۲۵
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۲
خودرو در کشور‌های پیشرفته بیشتر کالایی مصرفی و در کشور ما به دلایل نابسامانی‌های اقتصادی و فرهنگی کالایی سرمایه‌ای محسوب می‌شود.
شعار سال: بعد از پایان جنگ تحمیلی و ماجرای غم انگیز و ناموفق خصوصی سازی، ایران خودرو و سایپا همواره شاهد فقدان کارآمدی خودرو سازان و عدم همراهی و همکاری آن‌ها با دولت و مردم بوده ایم که آسیب شناسی و علل و عوامل عمدی یا غیر عمدی بودن این مسئله نیازمند مطالعه‌ای کارشناسانه میباشد. به نظر می‌رسد که منفعت طلبی ناجوانمردانه سهامداران، دستور شعاری بی، چون و چرای حمایت از تولید داخلی و شاید هم ترس از ایجاد آشوب‌های کارگری و اجتماعی، دولت‌ها آنقدر خودروسازان را لوس و بی مزه بار آورده اند که حد و حساب ندارد؟!

چهل سال است مردم را از داشتن خودروی با کیفیت، ایمن، زیبا و ارزان محروم نگه داشته ایم…واقعا چرا؟ آیا این خیانتی عمدی و نابخشودنی نیست؟ چهل سال است مردم مجبورند ارابه‌های مرگ سوار شوند و پاسخ این همه مصیبت و تصادف و سوانح رانندگی و کشتار‌های دسته جمعی را چه کسی باید بدهد؟ چهل سال است اجازه نمی‌دهیم مردم حق انتخاب و خرید خودرو مناسب و باب دل خود را داشته باشند؟! واقعا چرا؟ اگر به اندازه ذره‌ای پاسخگویی شرافتمندانه در خودرو سازان ایران خودرو و سایپا وجود دارد لطفا رسما اعلام کنند با وجود چهل سال حمایت بی، چون و چرا از آن‌ها در سال گذشته چند دستگاه خودرو به اروپای غربی صادر کرده اند.

جالب است که همه خودروسازان مجهز به ساختمان‌های عریض و طویل و مراکز بزرگ تحقیق و توسعه و …. هستند، اما واقعا نتیجه جز ضرر و زیان و مرگ و میر مردم و نارضایتی شدید مصرف کننده و مشتری چه بوده است؟ از همه این‌ها بدتر وضعیت ارباب رعیتی و بی کیفیت نمایندگی‌ها و خدمات پس از فروش و گارانتی و… است.

برخی کارشناسان معتقدند؛ این تصادف نیست که سرنشین خودرو را از بین می‌برد؛ بلکه قطعات تیز و برنده و بی کیفیت است که سرنشین را زخمی کرده یا می‌کشد. شما ایمنی ماشین‌هایی حتی بسیار قدیمی مثل بیوک؛ شورولت؛ کادیلاک و… را نگاه کنید با تکنولوژی پنجاه سال پیش و مقایسه کنید با محصولات امروزین ایران خودرو و سایپا. صد البته سهم بزرگی از این ناکارآمدی و ناله و نفرین مردم برمی‌گردد به انتخاب و انتصاب مدیران غیرمتخصص و بی کفایت که هیچ سررشته‌ای از خودرو و صنعت خودرو نداشته و ندارند.

به نظر می‌رسد که خودروسازان نه تنها هیچ گلی به سر کشور نزده اند؛ بلکه این همه حمایت دولت‌ها (خواسته یا ناخواسته) از خودروسازان فقط و فقط آن‌ها را لوس و بی مزه‌تر کرده که هیچ کس از رفتار و کردار و محصولات آن‌ها راضی نیست. آیا وقت آن نرسیده که اجازه دهید تا مردم خودرو‌های زیبا و ارزان و باکیفیت خارجی سوار شوند.

باز کنید پنجره را تا نفسی تازه کنیم.

دکتر حسن خسروی. مدرس دانشگاه و تحلیلگر مسائل مدیریت دولتی ایران
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از پایگاه خبری همای سعادت، تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۴۰۱، کد خبر: ۲۰۲۰۱، www.homaye-saadat.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین