پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۷۷۲۴۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۹
رییس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی در مورد اجبار دانش‌آموزان به شرکت در برنامه‌های مکمل گفت: هیچ اجباری برای شرکت در فعالیت‌های مکمل در مدارس غیردولتی نداریم. در مدارس غیردولتی بحث دروس و فوق برنامه‌های درسی مورد تاکید است که جزو برنامه‌های اصلی آنهاست.
شعار سال: "احمد محمودزاده" رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی در گفتگو با خبرنگار یک رسانه در مورد افزایش هزینه ثبت نام در مدارس غیردولتی توضیح داد: هنوز هیچ افزایش قیمتی در مدارس نداریم و الگوی تعیین شهریه مدارس را به استان‌ها اعلام کرده‌ایم که براساس دوره تحصیلی، سطح آموزشی و پرورشی، برنامه‌ها و فعالیت‌های فوق برنامه، فضای فیزیکی، تجهیزات و شرایط منطقه و حتی نرخ تورمی که رسما اعلام می‌شود، تعیین شده است.

وی افزود: مدارس در حال پر کردن مدارکی هستند که ما ارسال کردیم، این مدارک در شورای نظارت منطقه تصویب می‌شود و از آنجا به استان و از استان به دست ما می‌رسد و در نهایت ما کف و سقف شهریه را مشخص می‌کنیم. اگر مدرسه‌ای پیش ثبت نام انجام می‌دهد، باید متناسب با شهریه سال گذشته پیش ثبت نام انجام شود و به محض اینکه شهریه جدید تصویب شد، متناسب با آن برای سال تحصیلی آینده برنامه‌ریزی کند. این ثبت نام به صورت علی‌الحساب است و بعد از تصویب شهریه جدید باید ادامه روند را انجام دهند.

محمودزاده اضافه کرد: ملاک ما شهریه ثابت و شهریه فوق برنامه درسی است. اینکه مدرسه‌ای استخر استاندارد، سالن ورزشی خاص، آموزش زبان و ... را دارد، این موارد جزو شهریه‌های ما نیستند و خانواده‌ها در مورد آن با مدارس به توافق می‌رسند؛ بنابراین شهریه به آن چیزی می‌گوییم که شهریه ثابت و فوق برنامه درسی را شامل می‌شود و بقیه جزو فعالیت‌های مکمل مدرسه است که با همکاری و رضایت خانواده‌ها پرداخت می‌شود و باید این دو بحث را از هم جدا کنیم.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی در مورد اینکه آیا مدارس می‌توانند در پیش ثبت نام از خانواده بخواهند کل شهریه ثابت را یک جا بپردازند یا باید امکان پرداختِ اقساطی برای اولیا فراهم باشد، اظهار کرد: این مسئله توافقی است و بالاخره این هزینه باید پرداخت شود. ما از موسسان مدارس غیردولتی خواهش می‌کنیم تاب آوری مردم و بحث اقتصادی را درنظر بگیرند، چراکه خانواده‌ها علاقه‌مند به تحصیل فرزندانشان در مدارس خوب هستند. بیشتر این توافق بین اولیا و مدرسه صورت می‌گیرد و شاید یکی دو مدرسه باشند که خیلی سخت‌گیری کنند. البته خانواده‌ها هم باید برنامه‌ریزی لازم را برای این موضوع داشته باشند.

محمودزاده در پاسخ به این سوال که آیا قانونا مدارس می‌توانند شهریه را یک جا مطالبه کنند، تاکید کرد: بله می‌توانند. به هرحال خدمتی ارائه می‌شود و باید هزینه آن پرداخت شود.

او در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا مدارس اجازه دارند دانش‌آموزانی را که بیرون از مدرسه کلاس آموزش زبان، کامپیوتر و… می‌روند را ملزم کنند که همین کلاس‌ها را در مدرسه بگذرانند، توضیح داد: خیر، من با مدیران مدارس صحبت کرده‌ام. در جلسات توجیهی که مدارس با اولیای دانش‌آموزان دارند خانواده‌ها را توجیه می‌کنند که اگر برنامه مکمل بعد از ساعات آموزشی در مدرسه شکل بگیرد خوب است و خانواده‌ها هم معمولا توجیه می‌شوند. در مجموع اجازه هیچ اجباری برای شرکت در فعالیت‌های مکمل در مدارس غیردولتی وجود ندارد، اما در مدارس غیردولتی بحث دروس و فوق برنامه‌های درسی مورد تاکید است که جزو برنامه‌های اصلی آن‌هاست.

او در مورد امکان شکایت خانواده در صورت مشاهده دریافت شهریه نامتعارف در بخش‌های مربوط به شهریه ثابت و مکمل مدارس غیردولتی گفت: اولیا می‌توانند هرگونه تخلف در مدارس را به شورای نظارت در منطقه، استان و وزارت آموزش و پرورش گزارش کنند و ما در وزارت آموزش و پرورش باید پاسخگو و پیگیر باشیم.

محمودزاده در پاسخ به این سوال که آیا الگویی مشابه آنچه برای شهریه ثابت و فوق‌برنامه‌ها تهیه شده، برای بخش‌های مکمل هم وجود دارد یا خیر؟ تصریح کرد: ما عناوین فعالیت‌های مکمل را گفته‌ایم و این فعالیت‌ها باید با جنس مدرسه تطابق داشته باشد، اما قیمتی برای این بخش‌ها تعیین نکرده‌ایم. مدارس برای اینکه اسم و رسم خودشان را حفظ کنند، فوق برنامه درسی دارند و به دانش‌آموزان می‌گویند برای اینکه نام تجاری من خراب نشود طبق این برنامه کار می‌کنم و خانواده می‌پذیرد و مشکلی در این بخش نداریم، ولی در مورد فعالیتی که خارج از برنامه درسی است، دانش‌آموز اگر دوست ندارد می‌تواند ثبت نام نکند. دانش‌آموز یا باید این برنامه مکمل را بپذیرد یا نپذیرد. اختیار در این بخش دست خود دانش‌آموز و والدین است.

او در ادامه در مورد کف و سقف شهریه مدارس غیردولتی در سال ۱۴۰۰ گفت: شهریه‌های ثابت و فوق برنامه‌های درسی سال گذشته در مدارس غیردولتی به این شرح بود که کف شهریه دوره ابتدایی یک میلیون و ۳۳۵ هزار تومان و سقف آن ۱۴ میلیون و ۵۷۰ هزار تومان، دوره متوسطه اول کف شهریه یک میلیون ۶۰۰ هزار تومان و سقف آن ۱۸ میلیون تومان، متوسطه دوم کف شهریه ۲ میلیون و ۲۸۹ هزار تومان و سقف آن ۲۰ میلیون و ۶۳۹ هزار تومان بود. همچنین مدارس اجازه داشتند تا ۳۸ درصد شهریه ثابت به عنوان شهریه فوق برنامه‌های غیردرسی دریافت کنند و بیش از این رقم مجاز نبود. برای سال ۱۴۰۱ هم هنوز منتظر پرکردن فرم شاخص‌هایی هستیم که به استان‌ها فرستادیم تا به راستی آزمایی شواری نظارت استان‌ها و مناطق برسد و پیشنهاداتشان را هم ارائه کنند تا نرخ شهریه را تعیین کنیم. امسال شاخص‌هایی مثل سند تحول بنیادین و برنامه‌های فرهنگی و تربیتی هم به آن اضافه می‌شود.

محمودزاده در مورد اینکه آیا چنین رویه‌ای موجب سوءاستفاده مدارس غیردولتی و تعیین نرخ‌های بالا در این بخش‌ها نمی‌شود، توضیح داد: چند روز قبل در فضای مجازی بحث مدرسه‌ای بود که با هشت هزار دلار اردوی لاکچری برگزار می‌کرد! ما اصلا در عناوین برنامه‌هایمان اردوی خارج از کشور نداریم. حالا یک جمعی از دانش‌آموزان می‌خواهند با مدرسه به خارج از کشور سفر کنند، این نه جزو برنامه‌های آموزشی ماست نه فوق برنامه است.

وی در پاسخ به این سوال که اگر در چنین برنامه‌های مکملی اتفاقی برای دانش‌آموزان بیفتد، چه کسی پاسخگو خواهد بود، گفت: مدرسه باید پاسخ بدهد. البته ما نظارت خودمان را روی این بخش‌ها داریم و اگر ببینیم اقدامی خارج از عرف انجام می‌شود، اجازه این کار را نمی‌دهیم.

او در مورد نظارت بر الگوی شهریه بخش‌های مکمل مدارس غیردولتی و مبلغی که یک مدرسه در ازای یک خدمت مکمل مثل استخر از اولیا دریافت می‌کند، توضیح داد: همانطور که گفتم هزینه این بخش‌ها ربطی به شهریه ندارد. تصمیم در مورد استفاده از بخش مکمل با توافق خانواده و مدرسه صورت می‌گیرد که از این خدمت مکمل با هزینه اعلام شده استفاده کنند یا نه. کاری که ما انجام می‌دهیم همانطور که گفتم مربوط به شهریه ثابت و فوق برنامه درسی است و استخر، سالن ورزشی و… ربطی به شهریه ثابت ندارد.

محمودزاده خاطرنشان کرد: ما برای شهریه ثابت و فوق برنامه الگو داریم و شاخص‌هایمان را به استان‌ها ارسال کرده‌ایم. برخی از این شاخص‌ها سخت افزاری است یعنی حساب می‌کنیم که امسال چند معلم در مدرسه تدریس می‌کنند، چه میزان فضا در اختیارشان قرار می‌گیرد، تجهیزاتشان چقدر استاندارد است و… امسال برای اولین بار ۳۵ درصد از شهریه را به موضوع سند تحول بنیادین، بحث رویکرد‌های تربیتی و فرهنگی و شاخص‌های آموزشی اختصاص دادیم به طور مثال از این به بعد می‌خواهیم ببینیم مدارس غیردولتی ما چه سهمی در مسابقات آزمایشگاهی، جشنواره خوارزمی، مسابقات قرآنی و… دارند. بخشی از تعیین شهریه مربوط به این موضوعات را از امسال شروع کرده‌ایم و از سال بعد می‌خواهیم به این مسئله ورود پیدا کنیم که عملکرد مدرسه در تعیین شهریه لحاظ شود.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی در مورد پوشش دانش‌آموزان مدارس غیرانتفاعی و امکان استفاده از پوشش‌هایی متفاوت نسبت به مدارس دولتی گفت: ما امسال برای همین موضوع هم برنامه‌هایی داریم. دستورالعمل لباس متحدالشکل برای دوره‌های تحصیلی ابلاغ می‌شود و انتظار داریم مدارس هم مطابق آن عمل کنند. البته پیش از این هم پوشش بچه‌ها در مدارس متحدالشکل بود، اما در حال حاضر به دلیل کرونا موضوع خیلی جدی گرفته نمی‌شود و ما هم به این دلیل که فرصت نداشتیم، زیاد تاکید نکردیم که بچه‌ها چه لباسی بپوشند و این وقفه ناشی از کرونا موجب شد تا وزارتخانه دستورالعمل ویژه‌ای برای تمامی مدارس داشته باشد و ما هم دستورالعمل ویژه‌ای برای ورود دانش‌آموزان به مدرسه به خصوص در دوره ابتدایی خواهیم داشت. در واقع می‌خواهیم نظمی که کرونا از پوشش بچه‌ها گرفته برای سال تحصیلی آینده برقرار شود. ما همیشه چه در مدارس دولتی و چه غیردولتی، دستورالعمل لباس را ارائه می‌کنیم و وزارتخانه هم این دستور را ابلاغ می‌کند.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱، کد خبر: ۱۲۲۱۸۵۱، www.ilna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۶
0
0
فعالیت های تکمیلی اختیاری هست ولی تو ساعت مدرسه برگزار میشه. دانش آموز میتونه تو اون کلاس شرکت نکنه؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین