پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۷۶۷۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۴
بر اساس آخرین اعلام پزشکی قانونی در سال ۱۴۰۰، نزدیک به ۶۰۰ هزار نفر در ایران به دلیل جراحت‌ها و آسیب‌های ناشی از درگیری و نزاع به پزشکی قانونی رجوع کرده‌اند. سهم عمده این درگیری‌ها هم در خیابان و در درون خانواده‌ها اتفاق افتاده است. البته گفته می‌شود درصد قابل‌توجهی از نزاع‌ها در آمار پزشکی قانونی ثبت‌ نشده‌اند. عصبانیت مجر به قتل خانوادگی بشدت در حال گسترش است. واقعا ریشه این نوع آسیب نوظهور چه چیزی می تواند باشد؟آیا با بی دفاعی خانوادگی ناشی از عدم توازن جاذبه ها  و دافعه ها مواجه هستیم یا هیجانات غیرقابل کنترل فردی بدلیل کم توجهی به تربیت و فشارهای زیاده از حد بیرونی؟ 
شعار سال:  عصبانیت مجر به قتل خانوادگی بشدت در حال گسترش است. واقعا ریشه این نوع آسیب نوظهور چه چیزی می تواند باشد؟آیا با بی دفاعی خانوادگی ناشی از عدم توازن جاذبه ها  و دافعه ها مواجه هستیم یا هیجانات غیرقابل کنترل فردی بدلیل کم توجهی به تربیت و فشارهای زیاده از حد بیرونی؟ 
 
*** مرد میان‌سالی مادر خود را از بالکن پرت کرد.

*** مردی پس از قتل پسرعمویش از اینکه زن مقتول را نکشته ابراز پشیمانی کرد.

*** یک زن سه فرزند خود را به قتل رساند.

*** مردی به خاطر عقب انداختن عروسی جان همسرش را گرفت و خودکشی کرد.

*** زنی شوهرش را کشت و جسدش را زیر تخت دفن کرد.

این‌ها تنها بخش کوچکی از قتل‌های خانوادگی از ابتدای فروردین ۱۴۰۱ است و از عادی شدن خشونت در خانواده‌ها حکایت می‌کند. هشدارهایی که حتی گاها به بهانه سیاه نمایی و القای ناامیدی اجازه شنیده شدن هم ندارند. 


بیش از ۶۰۰ هزار نزاع در یک سال

بر اساس آخرین اعلام پزشکی قانونی در سال ۱۴۰۰، نزدیک به ۶۰۰ هزار نفر در ایران به دلیل جراحت‌ها و آسیب‌های ناشی از درگیری و نزاع به پزشکی قانونی رجوع کرده‌اند. ۳۰ درصد از کل ارجاعات به بخش معاینات بالینی پزشکی قانونی مربوط به آسیب‌دیدگان ناشی از نزاع و درگیری است. سهم عمده این درگیری‌ها هم در خیابان و در درون خانواده‌ها اتفاق افتاده است. البته گفته می‌شود درصد قابل‌توجهی از نزاع‌ها در آمار پزشکی قانونی ثبت‌ نشده‌اند.

تهران، صدرنشین نزاع‌ها

در تقسیم‌بندی استانی آمار ارائه‌شده از سوی سازمان پزشکی قانونی، استان تهران با ۹۶ هزار و ۴۹۶ مورد، در صدر مراجعات مربوط به جراحت‌های ناشی از درگیری‌ها و نزاع‌ها قرار دارد. خراسان رضوی با ۵۱ هزار و ۶۳۰ و اصفهان با ۴۱ هزار و ۶۴ نفر بعد از استان تهران در صدر جدول ایستاده‌اند.

"همسرکشی" خشونتی که شایع شده

«همسرکشی»، خشونتى است که این روز‌ها خبر‌های بسیاری از آن می خوانیم. به گفته برخی از جامعه شناسان، زمانی که زنان قصد جدایی دارند، اما امکان آن فراهم نباشد یا به‌اجبار خانواده در شرایط نامطلوب به زندگی خود ادامه دهند، امکان بروز قتل‌های خشن از سوی آن‌ها بیشتر است. همچنین بیشتر زنان برای ارتکاب جرم از نفر سوم استفاده می‌کنند. در مردان، اما همسرکشی بیشتر به دلیل مسائل اقتصادی، ناتوانی در گفتگو و خیانت رخ می‌دهد.

قتل نزدیکان بدون نقشه قبلی

فربد فدایی روان شناس معتقد است که والدین بیشتر به کشتن فرزندان شان روی می‌آورند. بر اساس آمار منتشرشده تعداد قتل‌هایی که پدر یا مادر به دست فرزندان کشته می‌شوند در مقایسه با قتل فرزندانی که یکی یا هر دو نفر از والدین در آن دست دارند به‌صورت قابل‌توجهی کمتر است. این روان شناس چندی پیش اعلام کرد که عمده قتل‌های خانوادگی بدون نقشه قبلی و براثر جنون لحظه‌ای اتفاق می‌افتد.

نمی‌دانیم در شرایط بحران چه کنیم!

محمدرضا ایمانی، روانشناس به شرق گفت: ما یاد نگرفته‌ایم که رفتار و احساسات خودمان را کنترل و مدیریت کنیم. درواقع برای مدیریت موضوعات اجتماعی هیچ آموزشی ندیده‌ایم و نمی‌دانیم در شرایط بحران باید چه‌کاری انجام دهیم. در شرایط عصبانیت نباید تصمیم‌گیری کنیم. زمانی که ما آگاهانه تصمیم نمی‌گیریم باعث آسیب رساندن به خود و دیگری می‌شویم و دلیل همه این مسائل نداشتن یک روان سالم است.

به یک جامعه عصبانی تبدیل شدیم

به عقیده ایمانی بیشتر مردم ایران دچار هیجانات آنی هستند و تحت تأثیر همین هیجانات تصمیمات لحظه‌ای و بعضاً نادرست می‌گیرند و همین باعث می‌شود که ما به یک جامعه عصبانی تبدیل شویم، جامعه‌ای که در تعاملات روزمره هم با یکدیگر مشکل‌داریم و نظرات مخالف را نمی‌توانیم بپذیریم و این مسئله تبدیل به دلیلی برای نزاع می‌شود.
 
ریحانه جولایی
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از شبکه شرق، تاریخ انتشار:۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱، کد خبر: ۸۴۵۳۹۱، www.sharghdaily.com
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
0
0
چقدر تلخ چقدر فجیع
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین