
خبر و تصاویر سرشماری مربوط به سال ۱۳۴۵ خورشیدی در روزنامه اطلاعات
تصویب سرشماری در بازه ۵ سالهوی اضافه کرد: در این راستا، هیئت وزیران وقت در تاریخ ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۶ بر اساس مصوبه شماره ۲۶۵۸۱/ت/۵۳۷۱۴۷ اجرای سرشماری در فاصله زمانی پنج سال یک بار را به تصویب رساند. به دنبال این مصوبه مرکز آمار ایران سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۹۰ و ۱۳۹۵ را اجرا کرد. با توجه به وجود قوانین و اسناد بالادستی، بانکهای اطلاعاتی متعدد در کشور، ضرورت کاهش هزینههای سرشماری و همچنین وجود مزایای روش ثبتیمبنا مانند سرعت انتشار نتایج و دقت بالاتر، روش اجرای سرشماری تغییر و رویکرد ثبتیمبنا اتخاذ شد.
جایگزینی آمارهای ثبتی مبنا پس از کاهش آمارگیریهای سنتیرئیس گروه سرشماری مرکز آمار ایران در تکمیل این بحث عنوان کرد: در همین راستا، شورای عالی آمار با تصویب سومین برنامه ملی توسعه آمار کشور (۱۴۰۰-۱۳۹۶)، «تولید و انتشار آمارهای رسمی مورد نیاز ذینفعان داخلی و بین المللی با رعایت اصول بنیادین آمارهای رسمی و بکارگیری فناوریها و روشهای مدرن به ویژه ثبتیمبنا» را به عنوان مأموریت نظام آماری کشور و «کاهش تدریجی آمارگیریهای سنتی و جایگزینی آن با آمارهای ثبتی مبنا» به عنوان یکی از راهبردهای کلان نظام آماری تعیین نمود. این موضوع در جلسه با سایر مسئولین و دولت نیز مطرح شد و در نتیجه تصمیم کلان کشور به تغییر در روش سرشماری از سنتی به ثبتی منتهی شد از آن جا که این موضوع نیازمند فراهم کردن زیرساخت¬های بنیادی و توسعه بانکهای اطلاعاتی است، مقرر شد تمام تلاش و اهتمام بدنه مدیریتی به انجام تعاملات لازم با دستگاه¬ها و حل و فصل چالشهای موجود در ظرفیت باک¬های اداری و فراهم کردن زیرساخت¬های لازم برای تحقق این امر صرف شود.
نوسازی نظام آماری کشوربنابر این هیئت وزیران در جلسه ۲۴/۲/۱۳۹۹ به پیشنهاد شماره ۷۱۵۹۶۵ مورخ ۱۰/۱۲/۱۳۹۸ سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:
۱- در اجرای ماده (۱۰) قانون احکام دایمی برنامههای توسعه کشور - مصوب ۱۳۹۵- مرکز آمار ایران مکلف است در راستای نوسازی نظام آماری کشور و با هدف افزایش سرعت و کاهش هزینه اجرا و نیز کاهش بار پاسخگویی، با تشکیل ستاد ملی سرشماری عمومی نفوس و مسکن ثبتی مبنا با عضویت سازمان برنامه و بودجه کشور (رئیس ستاد) و وزارتخانههای کشور، ارتباطات و فناوری اطلاعات، راه و شهرسازی، آموزش و پرورش، علوم تحقیقات و فناوری، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نیرو، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمانهای اداری و استخدامی کشور، ثبت اسناد و املاک کشور و صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و مرکز آمار ایران (دبیر)، سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۴۰۵ و پس از آن در دورههای زمانی معین را با رویکرد ثبتی مبنا اجرایی نماید، دبیرخانه ستاد مذکور در مرکز آمار ایران مستقر خواهد بود.
۲. کلیه وزارتخانهها، سازمانها، مؤسسات و شرکتهای دولتی، نهادهای انقلاب اسلامی و نهادهای عمومی غیر دولتی موکلفند ضمن همکاری کامل با مرکز آمار ایران، هر نوع ریز داده و اطلاعات آماری مورد نیاز را در چهارچوب ماده (۹) قانون مرکز آمار ایران بدون اخذ وجه در اختیار مرکز یاد شده قرار دهند.
۳- تصویب نامه شماره ۲۶۵۸۱/ت ۵۳۷۱۴۷ هـ مورخ ۲۴/۲/۱۳۸۶ لغو میشود.
تغییر روش سرشماری از سنتی به ثبتی مبناپوررضاانور با تاکید موکد حول این نکته که طرح موضوع تغییر روش سرشماری از سنتی به ثبتی مبنا بعد از سالهای ۱۳۹۰ و ۱۳۹۵ شکل گرفت، ادامه داد: به خصوص مشکلات اجرایی که در اجرای این سرشماریها در سالهای گذشته وجود داشت بر این ضرورت صحه گذاشت. به این منظور مطالعات گستردهای در مرکز آمار ایران آغاز شد، منابع بین المللی و سوابق سرشماری سایرکشورها نیز بررسی شد. این مطالعات نشان داد روند دورشدن از سرشماری سنتی وجود دارد؛ به گونهای که از ۴۸ کشور عضو کمیسیون اقتصادی ملل متحد اروپا که اطلاعات آنها در دسترس است ۱۴ کشور (معادل ۲۹ درصد) در حال برنامه ریزی برای انجام سرشماری ثبتیمبنا هستند. در کشورهای آسیایی نیز مانند ترکیه و کره جنوبی اقداماتی در زمینه تغییر روش سرشماری به شیوه ثبتیمبنا صورت گرفته است؛ که سایر کشورها نیز از روشهای ثبتی برای تهیه آمارهای سرشماری استفاده میکنند.
شاخصهای سرشماری ثبتیوی در تشریح بیشتر سرشماری ثبتی گفت: سرشماری ثبتی، نوعی سرشماری است که در آن اطلاعات مربوط به واحدهای آماری (جمعیت یا واحدهای مسکونی) به جای مراجعه حضوری به آنها و انجام عملیات میدانی، بر اساس ثبتهای آماری پایه حاصل میشوند. این ثبتهای آماری نیز خود بر اساس دادهها و اطلاعات ثبتهای اداری موجود در سازمانها و ادارات ساخته میشوند. از این رو تعامل سازمانها با یکدیگر برای گردآوری و تلفیق، پردازش، مکان محور نمودن دادهها و پیوند ثبتهای اداری و ایجاد ثبتهای آماری شامل پایگاهی از اطلاعات فردی متصل به مکان به عنوان ثبت پایه جمعیت، از فرایندهای ضروری در این نوع سرشماری است.
تولید آمار با تکیه بر روشهای نوینرئیس گروه سرشماری مرکز آمار ایران در بخش دیگری از اظهاراتش خاطرنشان کرد: وجود ظرفیتهای داخلی، پیشرفت تکنولوژی و زیرساختهای فناوری اطلاعات در دستگاههای دولتی و توسعه دولت الکترونیک که از سالها پیش در کشور شکل گرفته بود امکان تحقق چنین امری را نیز تائید کرد و مرکز آمار به این نتیجه رسید که با وجود هزینههای هنگفت در اجرای عملیات میدانی و تجهیز نیروها به ابزارهای جمعآوری اطلاعات پر هزینه شامل تبلت و سایر مشکلات مربوط به پیمایش و مصاحبههای حضوری و ... روشهای سنتی سرشماریهای سراسری به این شکل که ماموران به درب منازل و اماکن مراجعه و اقدام به اخذ اطلاعات میکردند دیگر اجرایی نیست و نیاز است مانند کشورهای دیگر از روشهای نوین و با استفاده از تکنیکهای مربوط به دادههای ثبتی به تولید آمار بپردازیم.
همسویی با سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی
وی اضافه کرد: با این رویکرد، هزینههای گردآوری و تولید دادههای آماری سرشماریها کاهش یافته و با نیروی انسانی نسبتاً محدودی، یک سیستم جامع ثبتهای آماری با کیفیت و پایدار برای همیشه ایجاد میشود، که آمارهایی دقیقتر و با فاصله زمانی کوتاهتری ارائه میدهد که اطلاعاتی دقیق برای برنامهریزی در اختیار مسئولان اجرایی کشور قرار خواهد گرفت. این روش مزایای متعددی دارد از جمله همسو با ارتقای بهرهوری و سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی است، افزایش بهرهوری از موضوعات مهمی است که در سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی مورد اشاره و تأکید قرار گرفته است؛ لذا انجام سرشماریهای ثبتیمبنا که حاصل بهرهگیری از دانش و فناوری روز دنیا است، در عین حال در راستای افزایش بهرهوری نیز میباشد. در این روش، از هزینههایی که برای امور جاری سازمانها و ادارات صرف شده، به طور همزمان برای تولید آمار نیز استفاده میشود.
برخی دیگر از مزایای سرشماری مبنااین کارشناس آمار و سرشماری نفوس و مسکن در تکمیل اظهاراتش یادآور شد: از دیگر مزایای این روش، کاهش هزینهها و ارتقای کارایی و بهرهوری در نظام آماری، کاهش زمان تولید و انتشار اطلاعات آماری، بروزرسانی آمارهای جمعیتی در دورههای زمانی کوتاهتر، امکان تأمین نیازهای آماری جدید، ارتقای دقت و کیفیت اطلاعات آماری، کمک به ارتقای کیفی پایگاههای اطلاعاتی دستگاههای اجرایی، توسعه دولت الکترونیک و ... است؛ لذا سرشماری ثبتی مبنا مزایای بسیار زیادی دارد که اگر به درستی انجام شود و تمام دستگاهها و سازمانهای متولی در امر سرشماری و آمارگیری همکاری خوبی با سازمان آمار داشته باشند، ضمن آن که به اعداد و ارقام دقیق میتوان دست یافت، بیتردید این اعداد و ارقام کشور را به سمت تعالی و توسعه پیش خواهد برد که باید از این ظرفیتها استفاده شود.
تهیه اطلاعات تکمیلی برمبنای دادههای موثقاین مقام ارشد مرکز آمار اضافه با اشاره به استفاده از نتایج طرحهایی که از دهههای گذشته در کشور اجرا و هم اکنون به نتیجه رسیده اند، عنوان کرد: حال با توجه به آنچه گفته شد و با عنایت به اینکه ظرفیتهای مناسبی در کشور وجود دارد و برای تکمیل این دادهها در کشور هر ساله هزینه میشود. انرژی و وقت زیادی صرف تهیه اطلاعات تکمیلی درکشور میشود. شماره ملی و کدپستی از سال ۱۳۷۶ در کشور وجود داشتهاست، حال که کشور به این پتانسیل رسیده است که بتوانند از این منابع برای سرشماری و اطلاعات استفاده کنند باید شیوه سرشماری هم دقیق و برمبنای دادههای موثق باشد.
دولت الکترونیک رکن اصلی سرشماری مبناوی با ورود به بحثی دیگر تصریح کرد: یکی دیگر از مواردی که میتوان در سرشماریها ثبتی به آن توجه ویژه کرد، بحث دولت الکترونیک است که در سالهای اخیر بسیار گسترده شده است. دولت الکترونیک تنها مربوط به یک دولت و یک دوره خاص نیست؛ بلکه از زمانی که طرح دولت الکترونیک مطرح شد تمام دولتهای گذشته در موفقیت آن سهیم بوده اند. ضمن آنکه مرکز آمار سازمانی مستقل است و همواره در تلاش است تا آمارهای درست و دقیق را در اسرع وقت در اختیار مسئولین قرار دهد؛ که کماکان بی طرفی و استقلال خود را حفظ کرده است. سازمان آمار به این فکر می¬کند که رسالتش دستیابی به یک سری اعداد و ارقام درست و صحیح است که برای تمام برنامهریزان مورد استفاده باشد و ملاک تصمیم گیری قرار بگیرند؛ بنابراین ما باید از ظرفیت دولت الکترونیک استفاده کنیم، ارتقا کارایی و بهرهوری را در نظر بگیریم و هزینههای آمارگیری و سرشماری را به حداقل کاهش دهیم.
توفیق سرشماری نوین مبنا در ایجاد وفاق بین دستگاههای دولتیرئیس گروه سرشماری مرکز آمار یکی از نیازهای کاربران آمارهای بروز است لذا از الزامات سرشماری و آمارگیری این است که فاصله تولید و انتشار آمارها به حداقل برسد. آمارهای ثبتی مرتب به روز رسانی شده و آمارهای جمعیتی را در دورههای زمانی کوتاه در اختیار کاربران قرار میدهد.. ضمن آنکه در مواقعی نیازهای جدیدی مطرح شود که سازمان آمار باید آنها را مورد بررسی قرار دهد و به سوالها پاسخگو باشد. برای دستیابی به این هدف باید در بین دستگاههای دولتی وفاق و همکاری ایجاد شود. در بسیاری از کشورها این کار انجام شده و از ظرفیت¬های مشترک استفاده کرده اند.
معایب سرشماری ۵ ساله در دهه ۹۰
پوررضاانور در تشریح معایب سرشماری خوداظهاری که در دو دوره در دهه ۹۰ انجام شد، گفت: از معایب سرشماری ۵ ساله میتوان به هزینههای بسیار سنگین آن اشاره کرد که دولت هزینههای بسیار سنگینی را میبایست در هر ۵ سال تخصیص دهد. این هزینه¬ها برای نتایجی که شاید استفاده از آن خیلی طولانی نباشد، مقرون به صرفه نیست. موضوعات جمعیت مانند تولد و فوت و ... امری پویاست لذا نتایج سرشماری بسرعت تغییر میکند در واقع آمارهای مبتنی بر سرشماری سنتی مانند عکس برداری است و تصویری از جمعیت در یک زمان مشخصی را میدهد، اما در سرشماریهای ثبتی مبنا میتوان در فواصل زمانی بسیار کوتاه اطلاعات بروز شده را تولید کرد.
هر سرشماری سنتی چه میران هزینه در برخواهد داشت؟رئیس گروه سرشماری مرکز آمار ایران در خاتمه این گفتگو در پاسخ به سوالی در رابطه با هزینههای سرشماری ثبتی گفت: مثلاً اگر قرار باشد در سال ۱۴۰۱ سرشماری به شیوه سنتی گذشته انجام بگیرد با توجه به هزینهها و تورم از همان ابتدای طراحی تا تولید نقشههای آماری در استانها و در انتها که نتایج در نشریهها چاپ شوند، این سرشماری بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان هزینه در بر خواهد داشت. اما در سرشماری ثبتی مبنا بر اساس اتصال اطلاعاتی که در دستگاههای اجرایی ثبت شده است، این نتایج حاصل میشوند و هزینهها بجای تخصیص به تولید آمار ابتدایی و غیرموثق صرف توسعه و بهبود زیرساختهای دستگاههای اجرایی کشور میشود.