پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۷۸۳۷۲
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۳
منوچهر منطقی گفت: عوارض واردات خودرو براساس حجم موتور بین ۲۵ تا ۹۵ درصد است و هر چقدر حجم موتور افزایش یابد عوارض بیشتر می‌شود،، اما یک ردیف به جدول عوارض واردات خودرو نیز اضافه شده است، براین اساس تعیین شده که خودرو‌هایی که حجم موتور آن‌ها کمتر از ۱۰۰۰ سی‌سی است نسبت به عوارض ۲۵ درصدی که برای خودرو‌های با حجم موتور ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سی‌سی است، عوارض کمتری بپردازند؛ بنابراین عوارض تعیین شده برای واردات خودرو با حجم موتور کمتر از ۱۰۰۰ سی‌سی با ۱۵ درصد کاهش ۱۰ درصد خواهد بود.
شعار سال: منوچهر منطقی در پاسخ به این سوال که با توجه به آزاد شدن واردات خودرو آیا محدوده قیمت برای واردات خودرو تعیین شده است؟ بیان کرد: آیین‌نامه واردات خودرو در حال تدوین است و هنوز نهایی نشده است بنابراین این مسائل در آیین نامه واردات خودرو تعیین می‌شود.

* سقف واردات خودرو در آئین‌نامه مشخص می‌شود

وی در پاسخ به این سوال که چه تعداد خودرو وارد می‌شود و آیا سقف واردات ۷۰ هزار خودرو دستگاه خودرو برای آن اجرایی می‌شود؟ گفت: این موضوع نیز در آیین‌نامه مشخص خواهد شد و در همان آیین‌نامه محاسبات آن انجام می‌شود.

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: آیین‌نامه را وزارت صمت و یک سری از مجموعه‌ها مانند بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و دارایی، سازمان ملی استاندارد و ... تدوین می‌کنند.

وی در رابطه با عوارض تعیین شده برای واردات خودرو گفت: عوارض خودرو دارای دستورالعمل است و این دستورالعمل از قبل توسط هیات وزیران مصوب شده است.

* عوارض خودرو‌های وارداتی بین ۱۰ تا ۹۵ درصد

منطقی بیان کرد: براساس مصوبه مذکور، عوارض واردات خودرو براساس حجم موتور بین ۲۵ تا ۹۵ درصد است و هر چقدر حجم موتور افزایش یابد عوارض بیشتر می‌شود،، اما یک ردیف به جدول عوارض واردات خودرو نیز اضافه شده است، براین اساس تعیین شده که خودرو‌هایی که حجم موتور آن‌ها کمتر از ۱۰۰۰ سی‌سی است نسبت به عوارض ۲۵ درصدی که برای خودرو‌های با حجم موتور ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سی‌سی است، عوارض کمتری بپردازند؛ بنابراین عوارض تعیین شده برای واردات خودرو با حجم موتور کمتر از ۱۰۰۰ سی‌سی با ۱۵ درصد کاهش ۱۰ درصد خواهد بود.

وی افزود: بنابراین عوارض واردات خودرو مطابق همان جدول قبل است که به تصویب هیات وزیران رسیده، اما برای حمایت از کاهش مصرف و استفاده از فناوری‌های جدید یک ردیف به جدول عوارض خودرو اضافه و مقرر شد تا خودرو‌های با حجم موتور زیر ۱۰۰۰ سی‌سی ۱۰ درصد عوارض بپردازند.

* کنترل قیمت عرضه خودرو‌های وارداتی بر عهده سازمان حمایت است

منطقی در پاسخ به این سوال که کنترل قیمت خودرو‌های وارداتی با چه مکانیزمی انجام می‌شود؟ اظهار داشت: کنترل قیمت خودرو‌های وارداتی توسط سازمان حمایت انجام خواهد شد؛ در واردات خودرو یکی سود کمپانی مطرح است و دیگر منفعت جامعه، منفعت جامعه ایجاب می‌کند که واردکننده برای کسب سود عادلانه باید تیراژ را افزایش دهد.

* می‌توان برای عرضه خودرو‌های وارداتی از سامانه یکپارچه هم استفاده کرد

وی در پاسخ به این سوال که آیا خودرو‌های وارداتی نیز از طریق سامانه یکپارچه تخصیص خودرو عرضه خواهد شد؟ گفت: این سامانه برای عرضه خودرو‌های وارداتی نیز قابل استفاده است و ممکن است خودرو‌های وارداتی از طریق این سامانه عرضه شود؛ اما زمانی که با افزایش عرضه، قرعه‌کشی خودرو حذف شود دیگر نیازی نیست که برای عرضه خودرو از این سامانه استفاده کرد و می‌توان به صورت مستقیم خودرو‌های وارداتی را به بازار عرضه کرد.

چندی پیش واردات خودرو‌های خارجی به کشور پس از چهار سال ممنوعیت، آزاد شد.

براین اساس وزیر صمت اعلام کرد تمرکز ما بر واردات خودرو‌های اقتصادی است و محدودیتی برای واردات خودرو وجود ندارد.

رشیدی کوچکی نماینده مجلس نیز در این‌باره عنوان کرد که در تماس تلفنی وزارت صمت اعلام شده سقف قیمت خودرو‌های وارداتی بین ۲۰ تا ۲۵ هزار دلار است.

نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس نیز گفته است همه مردم اعم از هر شخص حقیقی و حقوقی می‌توانند خودرو با شرایط ذکر شده در قانون وارد کنند.

سید جواد حسینی‌کیا نیز می‌گوید قیمت خودرو‌های ورودی نباید از ۶ تا ۱۰ هزار دلار بیشتر باشد.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو نیز قیمت خودرو‌های وارداتی را بین ۷۰۰ تا یک و نیم میلیارد اعلام کرده است.

مهدی دادفر معتقد است عملا این خودرو‌ها رقیب خودرو‌های چینی در بازار می‌شوند، اما آن طور که گفته شده خودرو‌های شاسی هیچ کدام وارد نخواهد شد.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از پرسون، تاریخ انتشار:۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱، کد خبر: ۳۹۷۷۷۳، purson.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین